Het rallyseizoen in eigen land zit er op voor 2023, maar dat betekent niet dat er geen nieuws te rapen valt in de rallywereld. Teams kondigen nieuwe programma’s aan en iedereen maakt de balans op van het voorbije rallyseizoen. Terwijl in Nederland de kampioenen gevierd werden, stond vrijdagavond de bekende RED Party op het programma bij DG Sport in Theux. Het was weer een gezellig feestje in de ateliers van het team van de familie Jupsin, al was het eigenlijke rallyteam er niet bij. Zij komen dit weekend met twee Citroën C3 Rally2’s in actie in de Rallye du Devoluy, de ideale voorbereidingswedstrijd voor de Rally van Monte-Carlo. De nieuwe Toyota Yaris Rally2 wordt er trouwens ook voorgesteld. Voor DG Sport is het de eerste officiële wedstrijd als “officieel” team van Citroën in WRC2. Een uniek gegeven, want hoe vaak wordt een Frans team door een Franse constructeur vervangen door een Belgische formatie? Het zal alvast een druk en boeiend jaar worden voor DG Sport met toppers als Yohan Rossel en vooral Nikolay Gryazin, want de Rus heeft een programma van 26 wedstrijden…
Het bezoekje aan het feest van DG Sport werd gekoppeld aan een boeiend gesprek met Tom Heindrichs, de snelste jongere in de Stellantis Motorsport Cup 2023 en winnaar van de slotmanche in de Spa Rally. De 19-jarige halfbroer van Thierry Neuville wil volgend seizoen zijn progressie verdedigen in de Stellantis Cup, al wil hij zich ook de Franse Cup op onverhard inschrijven om ervaring op te doen op onverhard, naast zijn programma in het BK Cross Car voor LifeLive.
Eerder op de dag hadden we een uitgebreide babbel met twee smaakmakers van het BRC 2023, Renaud Herman, kampioen der copiloten als navigator van Maxime Potty, en Cédric Cherain, vice-kampioen en winnaar van de Spa Rally. Daarover binnenkort meer, want je zal de interviews kunnen lezen in Speed Magazine, maar om alvast een tipje van de sluier op te lichten een mooie link die Cédric Cherain legde tussen het seizoen 2022 met de Porsche 997 GT3 en 2023 met de Hyundai.
“Met de Porsche had ik al snel begrepen dat je die wagen met respect moet behandelen. Als je overal vol wil aanvallen, dan geraak je nooit aan de finish van een proef. De Porsche is een machtige machine, maar je moet zoveel power met respect behandelen want hij kan je erg snel verrassen. Met de GT heb ik geleerd om net onder de limiet te blijven, aan een erg hoog ritme te rijden zonder over de grens van de auto te gaan. Die ervaring is me dit seizoen zeker van pas gekomen. Ja, ik word nog elk jaar beter. Volgend jaar komen we terug en doen we weer een gooi naar de titel.”