Reportage

Audi RS6 Avant GT, de ultieme bekroning van het Audi A6 gamma

Pinterest LinkedIn Tumblr

Wat een geweldig bolide, de nieuwe Audi RS Avant GT, die verwijst naar de Audi 90 quattro IMSA GTO. Van het topmodel zijn slechts 660 exemplaren beschikbaar wereldwijd. Het speciale model zit boordevol exclusieve details, zowel binnenin als exterieur.

Static photo

Een indrukwekkende doorlopende dakspoiler, een nieuw ontworpen diffusor en 22-duimsvelgen in een opvallend design onderstrepen de toppositie in de modelreeks. In het interieur zorgen hoogwaardige kuipstoelen, een frisse kleurencombinatie en een specifieke nummering in de middenconsole voor de exclusieve accenten. Een gewichtsbeperkende schroefsetophanging die uniek is voor de RS 6 Avant GT, en een herwerkt quattro-sportdifferentieel op de achteras scherpen de rijervaring aan. De V8-motor met dubbele turbo levert 463 kW (630 pk) en ontwikkelt 850 Nm koppel van 2.300 tot 4.500 tr/min (bij een gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km van 12,7-12,2 en een gecombineerde CO2-uitstoot in g/km van 289-277 volgens de WLTP-norm). De Audi RS 6 Avant GT komt in het tweede kwartaal van 2024 op de markt, met prijzen vanaf 192.500 euro excl btw.

Het idee voor de Audi RS 6 Avant GT is gebaseerd op het studentenproject RS 6 GTO concept uit 2020. Twaalf studenten in de vakgebieden koetswerk- en voertuigbouwmechanica, automechatronica, koetswerklakken en werktuigmechanica werkten zes maanden lang aan het project, met de steun van Audi Design. Ze lieten zich vooral inspireren door de legendarische Audi 90 quattro IMSA GTO-racewagen uit 1989. Het resultaat toont aan op welke manieren jonge talenten al tijdens hun opleiding een bijdrage kunnen leveren aan het bedrijf.

De nieuwe RS 6 Avant GT heeft een vermogen van 463 kW (630 pk) en een maximumkoppel van 850 newtonmeter (bij een gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km van 12,7-12,2 en een gecombineerde CO2-uitstoot in g/km van 289-277 volgens de WLTP-norm). Dat komt neer op een toename van 22 kW (30 pk) en 50 newtonmeter ten opzichte van het basismodel van de RS 6 Avant (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 12,7-12,1 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 289-276 (WLTP)). Het vlaggenschip van de modelreeks sprint in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u, een verbetering van 0,3 seconden ten opzichte van de RS 6 Avant. De RS 6 Avant GT accelereert in slechts 11,5 seconden vanuit stilstand naar 200 km/u, wat een halve seconde sneller is dan de RS 6 Avant. De topsnelheid bedraagt 305 km/u, waarbij het keramische RS-remsysteem standaard instaat voor de vertragingen.

Het vermogen van de 4.0 TFSI wordt via de standaard achttraps-tiptronic met geoptimaliseerde schakeltijden overgebracht op de permanente quattro-vierwielaandrijving. De RS 6 Avant GT maakt net als de RS 6 Avant Performance gebruik van de nieuwste versie van het centrale sperdifferentieel. Dat is bijzonder licht en compact en verdeelt de aandrijfkrachten in een verhouding van 40:60 over de voor- en achteras. Als er slip optreedt, wordt automatisch meer aandrijfkoppel overgebracht op de as met de betere tractie: tot 70 procent vloeit naar de voortrein en tot 85 procent naar de achteras. Het herziene middendifferentieel verbetert de rijdynamiek, zorgt voor een merkbaar nauwkeuriger bochtgedrag en laat de auto minder ondersturen, met name op de limiet.

Om het speciale model nog meer te onderscheiden van andere RS-modellen is het quattro-sportdifferentieel op de achteras speciaal afgesteld voor de RS 6 Avant GT. Nieuwe parameters leggen de focus op meer levendigheid, met meer vermogen dat naar de achteras wordt gestuurd in de rijmodus Dynamic. Klanten kunnen daarmee rekenen op een sportief-neutraal en zeer nauwkeurig rijgedrag. Voor het eerst en uitsluitend voor de RS 6 Avant GT is standaard een schroefsetophanging gemonteerd. Die verlaagt de rijhoogte met tien millimeter ten opzichte van de RS 6 Avant, is handmatig verstelbaar en biedt een optimale spreidstand tussen dynamiek en comfort. 

Een hogere veerconstante, drievoudig verstelbare dempers en stijvere stabilisatoren – plus 30 procent voor en plus 80 procent achter – zorgen voor minder rolbewegingen van het koetswerk en zo ook voor aanzienlijk meer rijplezier. Het bijbehorende gereedschap en de nodige instructies voor een aangepaste afstelling worden meegeleverd. 

Een bijzonder kenmerk van de nieuwe RS 6 Avant GT: in tegenstelling tot de gewone RS 6 Avant wordt hij niet volledig geassembleerd op de productielijn in Neckarsulm. Na de fabricage en het lakken van het koetswerk worden de 660 modellen overgebracht naar de Böllinger Höfe-fabriek. De in aantallen beperkte productie van de Audi R8, Audi e-tron GT quattro (stroomverbruik gecombineerd in kWh/100 km: 21,6–19,6; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0) en Audi RS e-tron GT (stroomverbruik gecombineerd in kWh/100 km: 22,1–19,8; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0) vindt hier vandaag al plaats. Deze productiefaciliteit, niet ver van Audi’s vestiging in Neckarsulm, is zeer flexibel en uniek binnen de groep en biedt daarom de beste omstandigheden voor de voltooiing van de Audi RS 6 Avant GT. De eindassemblage wordt binnen één dag door zeven ervaren medewerkers uitgevoerd op drie assemblagestations die speciaal zijn ingericht voor dit exclusieve speciale model. De werknemers bevestigen alle GT-specifieke onderdelen handmatig aan elk van de 660 RS 6 Avant GT’s die wereldwijd beschikbaar zullen zijn. Het gaat dan om de motorkap, de spatborden, de dorpels, de dubbele vleugel, de voor- en achterschorten en de schroefsetophanging.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment