Reportage

125 jaar geleden begon Opel met auto’s te produceren

Pinterest LinkedIn Tumblr

2024 is een bijzonder jaar voor Opel. Precies 125 jaar geleden begon het merk auto’s te produceren. Bovendien is er dit jaar voor het eerst een elektrische variant van elk model. Een belangrijke is de Opel Astra Sports Tourer Electric, een van de eerste batterij-elektrische stationwagons op de markt. Opel legde 125 jaar geleden al de basis voor betaalbare, innovatieve, toekomstbestendige mobiliteit op vier wielen. 

1899

Op 21 januari 1899 tekende Wilhelm Opel – zoon van Adam Opel, de oprichter van het bedrijf – een contract met slotenmaker Friedrich Lutzmann om diens Motorwagenfabrik (autofabriek) over te nemen. Daarmee begon Opel met de autoproductie en begon ook een nieuw tijdperk waarin Opel geschiedenis zou schrijven tot ver buiten Rüsselsheim. Opel – tot dan toe een succesvolle naaimachine- en fietsenfabrikant – begaf zich met de autoproductie op voor het bedrijf onbekend terrein.

Sindsdien verlieten al meer dan 75 miljoen voertuigen de Opel-fabrieken in heel Europa. Een van de huidige bestsellers komt uit Rüsselsheim: de nieuwste generatie Opel Astra. Terwijl Opel de 125ste verjaardag van zijn autoproductie viert en koers zet naar de toekomst, rolt dit innovatieve model in de compacte klasse al van de band, voorzien van geavanceerde technologie en geëlektrificeerde, lokaal emissievrije aandrijflijnen.

Florian Huettl, CEO van Opel: “Net als 125 jaar geleden staat Opel aan het begin van een nieuw tijdperk. Destijds betrad Opel als pionier de automarkt; tegenwoordig is Opel pionier op het gebied van elektrische mobiliteit en biedt het lokaal emissievrije, individuele mobiliteit die geschikt is voor dagelijks gebruik. Zoals de nieuwe Astra Sports Tourer Electric. Net als de eerste Opel-modellen komt ook deze auto uit Rüsselsheim. We zijn trots op ons erfgoed en vieren daarom de verjaardag van 125 jaar autoproductie door Opel in het kader van de elektromobiliteit.”

Eind negentiende eeuw: van naaimachines en fietsen naar auto’s

Het succesverhaal van Opel begon in 1862. Adam Opel maakte in dat jaar zijn eerste naaimachine in Rüsselsheim en legde daarmee de basis voor het bedrijf. Opel ontwikkelde zich snel tot een van de grootste naaimachinefabrikanten in Duitsland en exporteerde naar heel Europa. Met de fietsenproductie zette Opel een volgende succesvolle stap. Opel bouwde zijn eerste fiets – met een groot voorwiel en een klein achterwiel – in 1886 in Rüsselsheim en daarmee was Opel een van de eerste fietsenfabrikanten in Duitsland. In de jaren twintig was Opel de grootste fietsenfabrikant ter wereld. Voor dat succes waren de zonen van de inmiddels overleden bedrijfsoprichter verantwoordelijk.

Opel Patent-Motorwagen System-Lutzmann 1899 (rechts op de foto Heinrich Opel)

Zij waren het ook die, voor het bedrijf Opel, de essentiële overstap naar de productie van motorvoertuigen hebben doorgevoerd. Vanwege de terugloop van de afzet van fietsen die tegen het eind van de negentiende eeuw plaatsvond, zochten de gebroeders Opel naar nieuwe producten en kwamen ze uit bij de auto. Fritz en Wilhelm Opel bezochten in 1897 de eerste Duitse autotentoonstelling in Berlijn en ontmoetten daar Friedrich Lutzmann. De meesterslotenmaker bouwde al sinds 1894 auto’s en had de kennis en ervaring die de gebroeders Opel nodig hadden. Lutzmann nodigde de gebroeders Opel uit in zijn fabriek in Dessau, waar Fritz en Wilhelm Opel onmiddellijk het potentieel van autoproductie zagen dat Lutzmann hen bood.

Terwijl alle betrokkenen eerst alleen aan samenwerking dachten, deden de gebroeders Opel Lutzmann vervolgens een aantrekkelijk aanbod voor de gehele productie, inclusief het gebouw, het terrein en alle werkplaatsinrichting. Op 21 januari 1899 tekenden Wilhelm Opel en Friedrich Lutzmann het contract waarmee Opel voor een bedrag van 116.887 mark het bedrijf van Lutzmann overnam.

Opel verplaatste het hele bedrijf, inclusief medewerkers en machines, van Dessau naar het hoofdkantoor van Opel in Rüsselsheim. Lutzmann zelf werd benoemd tot verkoopmanager van de Adam Opel Motorfahrzeug-Fabrik.

Door de complete overname van productie en patenten beschikte Opel direct ook over de nodige ervaring met het bouwen van motorvoertuigen. Vanaf dat moment bouwden Lutzmann en enkele medewerkers die vanuit de fietsenproductie van Opel waren overgestapt, auto’s onder de merknaam Opel in een speciaal daarvoor gebouwde fabriek. De eerste reclames voor de nieuwe modellen verschenen al in het voorjaar van 1899, met koppen als ‘Opel-auto’s zijn de beste’.

Baanbrekend product uit Rüsselsheim: de nieuwe Astra Sports Tourer Electric

125 jaar geleden was de Opel-Patentmotorwagen System Lutzmann een baanbrekend product en de eerste auto uit Rüsselsheim; nu is het baanbrekende product de nieuwste generatie van de Opel Astra, die Opel daar heeft ontworpen en ontwikkeld en daar ook produceert. De bijzonder dynamische geëlektrificeerde topversies, de Astra GSe en de Astra Sports Tourer GSe rollen in Rüsselsheim van de band, samen met de nieuwe Astra Sports Tourer Electric. De volledig elektrische stationwagon in het compacte segment – een van de eerste in zijn soort – maakte afgelopen jaar zijn werelddebuut op de IAA Mobility. Daar maakte de auto indruk met zijn ontwerp, comfort en binnenruimte, maar vooral met zijn prestaties. De elektromotor levert 115 kW (156 pk) vermogen en een koppel van 270 Nm. En terwijl de topsnelheid van veel elektrische auto’s begrensd is op 150 of 160 km/u, heeft de nieuwe Astra Sports Tourer Electric een topsnelheid van 170 km/u. Op een volle batterij is een actieradius van 413 kilometer (WLTP) mogelijk. State-of-the-art technologie, zoals het toonaangevende Intelli-Lux LED Pixel Light met 168 LED-elementen, en het Intelli-Drive 2.0-systeem met semi-automatische rijstrookwisseling en intelligente snelheidsaanpassing, zijn ook leverbaar.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment