Op zijn 32ste kan Martijn Wydaeghe, afkomstig van Izegem en ondertussen wonend in Andorra, de eerste Vlaamse wereldkampioen Rally worden, natuurlijk wel bij de copiloten. Wydaeghe is voor het vierde seizoen actief als copiloot van Thierry Neuville. Na een foutje zaterdagmiddag, lijkt de eerste Belgische wereldtitel nog niet voor vandaag te zijn, als teamgenoot Ott Tänak vandaag foutloos blijft. Hoewel talrijke Belgische fans en de voltallige media, waaronder ook de VRT en natuurlijk “rallyrijder”, in Duitsland aanwezig zijn om een mogelijke Belgische titel te vieren, moet het niet hier gebeuren. Thierry Neuville heeft ook na vandaag de beste papieren om het in de Rally van Japan af te maken.
“De Belgische media heeft een hype gecreëerd en maakt iedereen gek dat het hier vandaag moet gebeuren, maar wij houden onze focus op het hoofddoel. Dat is en blijft de eerste Belgische wereldtitel veroveren. Ook als het hier in Duitsland niet lukt, dan nog hebben we een mooie marge om het in Japan af te werken. Vandaag moet juist niets,” om het met de woorden van Wout van Aert te zeggen,” lacht Martijn Wydaeghe, die ons ook inkijk gaf in de complexe job van navigator.
“In deze Central European Rally zijn de verbindingsritten erg lang, want we rijden in Tsjechië, Oostenrijk en Duitsland. Tussen de proeven door, rijden we uren van proef naar proef. Die ritten zijn geen rustmomenten. Integendeel, ik heb het dan razend druk om alle info die we krijgen te verwerken. De ouvreurs sturen foto’s van de proeven door, samen met hun correcties van de nota’s. Die moeten we verwerken. Verder zijn er telefoontjes met de teamleiding en met de ingenieur. Al die info moet onderweg door ons verwerkt worden, terwijl we ook de tijd en de route in het oog moeten houden en de concentratie niet mogen laten verslappen. Die verbindingen vreten enorm veel energie en ’s avonds hebben we nog heel wat werk om de onboards van de volgende dag te bestuderen. Ja, rally is topsport,” aldus Martijn Wydaeghe.