Ditmaal is hij erin geslaagd! Hoewel Cédric Cherain al jaren bewijst dat hij uitstekend overweg kan met historische rallywagens, won hij nog nooit in Bastogne. Deze keer maakte de Belgische kampioen het wel af. Zaterdag nam hij de leiding in de wedstrijd en zondag bleef hij overeind op het onverhard in de bossen.

“Het is eindelijk gelukt”, vertelde Cédric Cherain na de finish. “We jagen al jaren op dit succes en deze keer is alles perfect verlopen. We hebben van deze Legend Boucles gebruikgemaakt om onze Porsche voor het Belgisch kampioenschap voor te stellen en om het seizoen te beginnen met een overwinning in Bastogne, met een andere achterwielaandrijver… Het voelt alsof de sterren nu juist staan. Bedankt aan al mijn partners voor dit geweldige weekend dat eindigt met champagne!”
Hoewel Cédric Cherain nu op de erelijst van de Legend Boucles staat, was het Thierry Neuville die dit weekend de meeste aandacht naar zich toe trok. Drie dagen lang genoot de wereldkampioen rally 2024 van zijn thuispubliek, altijd met een glimlach en hij zorgde daarbij voor heel wat spektakel in zijn BMW M3 E30 van Lifelive Motorsport. “Het was echt een rally zonder druk voor ons en het deed deugd om hier de viering van onze WRC-titel voort te zetten”, verklaarde Thierry op het podium van de Place McAuliffe. “Proficiat aan Pierre Delettre en zijn team voor de organisatie van zo’n prachtig evenement. Voor de volgende edities zullen de coëfficiënten zeker nog verfijnd moeten worden, maar samen met mijn copiloot Antoine Cornet hebben we volop genoten. Ik ben blij dat we op deze wijze iets terug hebben kunnen geven aan de Belgische rallyfans die ons vorig jaar zo hard hebben gesteund en die ons onvergetelijke vieringen hebben bezorgd. ”

Een andere grote naam van deze Legend Boucles 2025 was Bruno Thiry. Voor het eerst zat hij achter het stuur van een zeer competitieve Ford Escort Mk2 en onze voormalige WRC-rijder had geruime tijd de tweede plaats in handen, totdat hij in de voorlaatste proef te maken kreeg met een langzaam leeglopende band. Hij moest die proef vervolgens traag afwerken en zo viel Thiry samen met Xavier Portier van het podium. Toch liet het duo een sterke indruk na en ze zorgden voor veel enthousiasme bij de fans. Guino Kenis en Bjorn Vanoverschelde, die al twee keer als tweede eindigden in de Legend Boucles, voegden opnieuw een zilveren medaille aan hun palmares toe. De BMW 325i E30 van G&A Racing was wederom erg efficiënt en gezien de sterke concurrentie dit jaar was Kenis uiteindelijk tevreden met zijn tweede plaats.
Stéphane Lefebvre en Mickael Reydellet wisselden het hele weekend van rol tussen rijder en copiloot en profiteerden van de pech van Bruno Thiry om in extremis het podium te halen, waardoor een tweede Escort van Andes Motorsport in de top drie eindigde. Lefebvre genoot zichtbaar van de competitie.

André Lotterer, die zondagochtend opnieuw van start ging na een incident op zaterdag, beleefde veel zondags plezier en zette in zijn August Porsche 911 Gr.4 de snelste tijd neer in de laatste proef van de Legend Boucles. De wereldkampioen uithouding gaf toe dat rally de ultieme uitdaging is voor een rijder. We zullen hem in Bastogne zeker terugzien en dat met stevigere ambities.
De Fransman Maxime Vilmot (Ford Escort Mk2), die zondagochtend nog comfortabel in de top vijf stond, dacht alles te verliezen na een schuiver in de eerste proef van de dag. Hij kon echter verder, ondanks een beschadigd voorwiel, en eindigde uiteindelijk knap als vijfde achter Cherain, Kenis, Lefebvre en Thiry.
Hij bleef dan weer Olivier Cartelle (Ford Escort Mk2) voor, die eindelijk de bosproeven op zondag kon voltooien. Hoewel hij toegaf weinig wedstrijdervaring te hebben – Bastogne is zijn enige rally van het jaar – beleefde hij veel plezier en bereidt hij nu al zijn deelname van 2026 voor.
De beste regionale rijder van deze editie was Billy Simoné, die optimaal profiteerde van het potentieel van de tweede BMW 325i E30 van G&A Racing, die volgens hem makkelijker te besturen is dan de BMW M3 van vorig jaar. Hij eindigde in de top tien, voor Christophe De Leeuw (Opel Ascona A), altijd betrouwbaar en efficiënt, Loïc Pirot in de tweede BMW M3 E30 van Lifelive Motorsport, en de Fransman Thierry Barjou (Ford Escort Mk2), die duidelijk verliefd is op het evenement en de regio.
Grégoire de Mévius (Nissan Sunny GTi-R) en Thierry Neuville eindigden net buiten de top tien en we noteren verder de dertiende plaats voor Nicolas Blerot (Peugeot 205 GTi) en de veertiende plaats voor William Reyntiens, die veel plezier beleefde aan zijn uitstekende Ford Escort Mk2.