Historie

De affiche van de Legend Condroz Rally krijgt vorm

Pinterest LinkedIn Tumblr

Sinds de aankondiging dat de Royal Motor Club de Huy de Legend Condroz Rally zou organiseren, die gepland staat voor 10, 11 en 12 mei met vertrek vanuit de haven van Statte, zijn de commentaren in een stroomversnelling geraakt. Dat is niet verwonderlijk, aangezien we het hebben over een regio waar rally’s een traditie zijn. 

Eerst en vooral, om de negatieve geruchten de wereld uit te helpen: de Legend Condroz Rally 2024 vindt wel degelijk plaats! De Royal Motor Club de Huy geeft niet op en de voorbereidingen voor deze ‘andere Condroz’ gaan dagelijks door, en zelfs van uur tot uur… 

We wisten natuurlijk dat de verandering van de Condroz Rally naar de Legend Condroz Rally voor opschudding zou zorgen”, aldus Colin Kohl namens de organiserende club. “Het is een grote verandering, om verschillende redenen, en niet iedereen is daar blij mee! Het zij zo… De Royal Motor Club de Huy gaat door, in het volle besef dat deze eerste editie ons vooral zal toelaten om het nieuwe concept te verfijnen. Er is altijd een eerste keer en alles staat klaar om ervoor te zorgen dat de Legend Condroz Rally snel een mooi begrip wordt…” 

Een van de thema’s die vaak terugkomt in de commentaren gaat over de al dan niet toegelaten banden. “Het is een fout debat”, vertelt Eric Chapa, de assistent wedstrijdleider. “In feite zijn alle banden toegestaan zolang ze goedgekeurd zijn voor gebruik op de weg. Dat betekent dat de band het “E”-symbool moet dragen, dat aangeeft dat de band voldoet aan de Europese normen, en het “DOT”-symbool, dat alles vertelt over de band. Tot de geaccepteerde banden behoren dus ook modellen met een FIA-barcode.

Ondertussen wordt de deelnemerslijst met de dag mooier. De categorie Legend, gebaseerd op het principe van de Target Time, blijkt nu al het domein van specialisten van dit soort proeven te worden. Op de voorlopige deelnemerslijst staan onder meer Christophe Daco (Escort Mk2), Johnny Delhez (Escort Mk2), Frédéric Bouvy (Escort Mk2), André Lausberg (911), Raphaël Beaufort (Escort Mk2), Laurent Noël (Escort Mk2), Danny Vancoillie (Kadett GT/E) en Xavier Debaere (911). Onder de laatste nieuwkomers is een zekere Thierry Reginster, die tussen 1981 en 1988 achtmaal aan de Condroz Rally deelnam en zijn eerste vier deelnames waren met een Opel Kadett GT/E. Dat zal opnieuw het geval zijn voor deze eerste Legend Condroz Rally, met een leuke knipoog naar de geschiedenis van de rally…

In de categorie ‘Youngtimers’ garandeert Vincent Prégardien de show met zijn ‘gemoderniseerde’ Escort, net als David Bomblet (Corsa) en Simon Destexhe (BMW E36).

De liefhebbers van regelmatigheid in de categorieën ‘Classic 65’ en ‘Classic 50’ melden zich ook steeds talrijker. Hoewel Yves Deflandre en Yves Noelanders (911) de favorieten zijn, moeten zij rekening houden met een stevige concurrentie, waaronder Kenis-Clauw (BMW 325i E30), Gengou-Gathy (Volvo 142), Delincé-Cartiaux (Escort Mk1), Ninane-Simon (Escort Mk1), Collée-Mortier (Alfa Romeo GTV6), Secretin-Secretin (BMW 1602), Varrewaere-Cracco (Nissan Pulsar) en deze lijst is verre van volledig. 

Als u vragen over de Legend Condroz Rally 2024 heeft of als u zich wil inschrijven, surf dan naar de officiële website www.condrozrally.be. Het team van de Royal Motor Cub in Huy zal ook al uw vragen beantwoorden via het mailadres crew@condrozrally.be. (foto J. Letihon)

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment