Na een jaar afwezigheid is de Condroz Rally terug. Niet in de herfst, zoals de traditie het wil, maar in de lente. En niet als topwedstrijd van het Belgisch kampioenschap, maar als Historic regelmatigheidsrally. Het is de enige manier om de traditie van de Condroz Rally in leven te houden, na de dramatische gebeurtenissen van 2022. Voor de Royal Motor Club de Huy is het de laatste rechte lijn! Op vrijdag 10 mei gaat de eerste editie van de Legend Condroz Rally officieel van start aan de ‘Port de Statte’. En ook al is het deelnemersveld, dat het sportieve reglement volgt van de Legend Boucles @ Bastogne, minder spectaculair dan verwacht voor deze categorie ‘Legend’, toch zullen de organisatoren uit Hoei willen aantonen dat de afwezigen ongelijk hebben en dat de formule de liefhebbers van de bolides van weleer zal verleiden…
‘’Het is duidelijk dat met het ontwikkelen van dit nieuwe concept dat exclusief is voorbehouden aan historische rallywagens, op een ander tijdstip van het jaar en buiten het centrum van Hoei (waar er volop werken worden uitgevoerd), we enige vragen zouden oproepen, en zelfs wat tegenkanting zouden krijgen’’, legt Colin Kohl uit in naam van de Royal Motor Club de Huy. ‘’Met een vijtigtal ingeschreven teams en helaas ook met het forfait van anderen op enkele uren van het vertrek, is het niet al goud wat blinkt. Maar het voornaamste doel van deze allereerste editie van de Legend Condroz Rally, is aantonen dat de formule zeer aantrekkelijk is. In naam van de organisatie wil ik dan ook de rijders en copiloten bedanken die hebben beslist om de uitdaging aan te gaan. Ik ben ervan overtuigd dat op het einde van het weekend ook bepaalde sceptici overtuigd zullen zijn en zullen klaar staan om onze rangen te vervoegen. De toekomst van de Condroz Rally is enkel mogelijk met een grote koerswijziging. Niet iedereen zal dat graag zien, maar het is nu tijd voor de sport!”’
Christophe Daco (met kapotte versnellingsbak in de afgelopen B-Short de la Principauté) en Fred Bouvy (die heeft beslist om te kiezen voor zijn bezigheden in de horeca in de buurt van het circuit van Spa-Francorchamps) hebben helaas in de afgelopen uren hun afwezigheid aangekondigd. De favorieten in de categorie ‘Legend’, die steunt op het principe van de ‘Target Time’, zijn onder andere: Xavier Bouche (Escort Mk2), op zoek naar een eerste zege in zijn achtertuin, hier in de Condroz, Jean-Louis Boesmans (Escort Mk2), Olivier Collard (323i E21), Johnny Delhez (Escort Mk2), Bertrand Grooten (Escort Mk2), Christophe De Leeuw (Ascona A), Etienne Baugnée (Escort Mk1), Thierry Reginster (Kadett GT/E), André Lausberg (911), Raphaël Beaufort (Escort Mk2), Laurent Noël (Escort Mk2). Je zal al van goede huize moeten komen om hieruit een uiteindelijke top 3 te voorspellen…
Simon Destexhe (318is E36), Vincent Prégardien (Escort Millington), David Bomblet (Corsa A) en Thomas Soetaert (106 XSi) zijn dan de kandidaten voor de zege bij de ‘Youngtimers’. In de categorie ‘Classic 65’ belooft het een titanenstrijd te worden, want meerdere specialisten van de regularity zijn op de afspraak aan de Port de Statte! Het wordt een grandioze strijd tussen Yves Deflandre en Yves Noelanders (Porsche 911 SC), Christophe Baillet en Pierre Colliard (Ford Escort Mk2), Michael en Noah Bartholemy (Ford Escort Mk1), Stéphane Blaise en Patrick Lienne (Volkswagen Golf GTi), Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 911), Alain Collée en Didrik Mortier (Alfa Romeo GT Junior), Julie Kenis en Bjorn Clauw (BMW 325i E30), Jean-François Delincé en François-Xavier Cartiaux (Ford Escort Mk1), Eric Gengou en Didier Gathy (Volvo 142 S), Gaëtan Monseur en François Destrée (BMW 325i E30), enzovoort. Het zal er spannen!
Ook de categorie ‘Classic 50’ tenslotte, kent een aardig succes met favorieten als Patrice Simon en Christian Bernard (Porsche 924), Claude Ninane en Christophe Simon (Ford Escort Mk1), Mario Varrewaere en Pablo Cracco (Nissan Pulsar), Georges Tomsen en Frédéric van Rijckevorsel (BMW 323i E21), Jean-Louis Braibant en Valérie Messere (BMW 1602), Maxime Gengou en Philippe Delmal (Ford Sierra XR4i), Amaury en Jean-Claude Robert (BMW 316 E21), enz…
Alle info in het officiële programmaboekje
Voor het publiek is de toegang tot het parcours van de verschillende regularitytests (RT) en het servicepark aan de Port de Statte helemaal gratis. Enkel het programmaboekje is betalend (10 €). Daarin vindt u alle noodzakelijke informatie om de rally onder de beste omstandigheden te beleven: de gedetailleerde timing, een algemene kaart van het parcours en van elke RT, een genummerde deelnemerslijst, ruimte voorbehouden voor de handtekeningsessie op vrijdagavond, de uitleg over de verschillende categorieën, de veiligheidsvoorschriften, enzovoort… Het is informatie die voor het grootste deel, niet via andere kanalen beschikbaar zal zijn. Deze informatie zal trouwens tot vrijdag worden geheim gehouden, onder andere om de ongeoorloofde verkenningen van het parcours drastisch te beperken.
De 1ste Legend Condroz Rally zal zijn aanvang nemen op vrijdagavond om 18u00 met het tentoonstellen van de ingeschreven wagens aan de Port de Statte en met een handtekeningsessie in de centrale tent! Afspraak genoteerd !