Historie

Een aantal antwoorden op vragen over de Legend Condroz Rally 2024

Pinterest LinkedIn Tumblr

Sinds 26 februari jongstleden is het mogelijk om zich in te schrijven voor de eerste editie van de Legend Condroz Rally, gepland op 10, 11 en 12 mei met start aan de Port du Statte in Hoei. Terwijl de krachten van de Royal Motor Club de Huy zich inspannen om het succes van hun nieuwe evenement te verzekeren, zijn enkele verduidelijkingen nodig, verduidelijkingen die het een en ander moeten verhelderen.

Er doen inderdaad enkele onjuiste berichten over deze Legend Condroz Rally de ronde”, aldus Colin Kohl namens de RMCH. “Er zijn mensen die dit evenement verwarren met onze pure regularity die op 1, 2 en 3 november van dit jaar zal plaatsvinden. Om het eenvoudig te formuleren en om het concept van de Legend Condroz Rally duidelijk te onderscheiden van het andere evenement, deze definitie: net als de Legend Boucles @ Bastogne wordt er op 10, 11 en 12 mei op afgesloten en beveiligde proeven gereden. Hoewel het inderdaad een regelmatigheidsrally is, zijn de belangrijkste categorieën gebaseerd op het principe van ‘Target Time’, met een zeer moeilijk zo niet onmogelijk te handhaven gemiddelde. Dat wil zeggen dat er inderdaad hard zal gereden worden. Ook belangrijk is dat net als in Bastogne zal het klassement op punten zal zijn en niet op tijd.

De categorieën die onder het ‘Target Time’-systeem vallen, zijn ‘Legend’ (auto’s tot 1990) en ‘Youngtimers’ (tot 2000). In de ‘Challenger’-categorie moet een gemiddelde snelheid van maximaal 80 km/u worden aangehouden. Verder zijn er nog twee andere bekende categorieën van de proef in Bastogne: in de categorie Classic 65 dienen de verschillende regelmatigheidstests met een maximum gemiddelde snelheid van 65 km/u worden afgelegd en een maximumgemiddelde snelheid van 50 km/u geldt in de ‘Classic 50’.

Het evenement in november is daarentegen van het type ‘open road’ of regularity op de openbare weg’. De organisatie zal hier ten gepaste tijden op terugkomen.

2024 is dus een jaar van ingrijpende wijzigingen voor de Royal Motor Club de Huy. Dat maakt dat de deelnemers of de toekomstige deelnemers uiteraard ook met vragen zitten. Deze vragen hebben met name betrekking op de banden van de wagens. In tegenstelling tot de Legend Boucles @ Bastogne, zullen winterbanden niet verplicht zijn, maar zullen ze door zogenaamde conventionele banden worden vervangen, banden die dus gewoon in de handel verkrijgbaar zijn. Er is geen verplicht bandenmerk, maar de Europese normen voor weggebruik (E4) blijven van kracht. Er is geen limiet aan het aantal banden gedurende het weekend en er zal geen markering van de banden zijn.

Wat betreft de verkenningen, zullen de teams die zijn ingeschreven in ‘Legend’, ‘Youngtimers’, ‘Challenger’ en ‘Classic 65’ de mogelijkheid hebben om het hele parcours (Etappe 1 en Etappe 2) te verkennen op vrijdag 10 mei. Verkenningen zullen daarentegen verboden zijn voor de teams in ‘Classic 50’.

Net als in Bastogne zal het parcours dat is samengesteld door de Royal Motor Club de Huy tot aan de verkenningen geheim blijven of met andere woorden tot de dag voor de start van de Legend Rally Condroz. Het staat echter vast dat dit parcours selectief genoeg zal zijn, met veel ruimte voor rijvaardigheid, in lijn met wat de rijders al bijna een halve eeuw in de regio Huy waarderen.

Voor vragen over de Legend Condroz Rally 2024, maar ook om in te schrijven, kunt u terecht op de website http://www.condrozrally.be/. Het team van de Royal Motor Club de Huy staat ook tot uwer beschikking om eventuele vragen te beantwoorden via het e-mailadres crew@condrozrally.be.

Twee maanden voor de officiële lancering van de Legend Condroz Rally is er duidelijk veel interesse voor dit nieuwe belangrijke evenement op het gebied van historische autosport. Het bewijs dat in de regio Huy de toekomst duidelijk in beweging is en dat dit gepaard gaat met de auto’s die in het verleden hebben geschitterd.

Foto RAC Spa/Legend Boucles@Bastogne

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment