Historie

Robert Droogmans vrijdag en zaterdag in de Rally4Passion met een Porsche 911

Pinterest LinkedIn Tumblr

“Fans zien liever auto’s die schuiven”

Welke herinneringen hou je over aan je jaren met de Porsche 911?

“Ik heb altijd heel graag met een Porsche gereden, simpelweg omdat die auto als een koersauto is ontworpen. Een Escort bijvoorbeeld, dat was een tot rallyauto omgevormde gezinswagen. Daarom droeg de Porsche altijd mijn voorkeur weg. Mijn grootste herinneringen? Die zijn tegelijk mooi en triestig: mijn rally’s tegen Henri Toivonen bijvoorbeeld, toen hij ook aan het stuur van een Porsche zat. Of de rally’s met Jean-Louis Dumont als mijn teamgenoot bij het Belga-team. Helaas kwam daar een triest einde aan.”

Hoei en Namen hebben een rijk rallyverleden. Hoe groot zijn de verschillen tussen de rally’s uit de jaren ’80 en ’90 en de rally’s van nu?

“Enorm. Sommige rally’s zijn kermiskoersen geworden. Zestien KP’s, waar slaat dat nu op? Vroeger werden er in Ieper of Namen 50 KP’s afgewerkt, en werd er ook ’s nachts gereden. Dat kan niet meer. Ik ben dan ook heel dankbaar dat ik die mooie tijd heb kunnen meemaken. Maar dat betekent ook dat ik niet meer van de jongste ben.” 

Voor Rally 4 Passion nam je ook al deel aan andere festivals. Wat is het geheim van hun succes, denk je?

“Waar wij vroeger twee keer moesten terugschakelen, en verplicht waren om de Escort of de Porsche dwars te zetten – anders geraakten we niet door de bocht – gaan ze nu voluit. Een rallyauto van nu komt nog amper dwars te staan. Maar de fans zien veel liever auto’s die schuiven, dan de moderne wagens die als op rails door de bochten gaan.”

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment