Historie

Stefaan Stouf op weg naar winst in de Legend Boucles?

Pinterest LinkedIn Tumblr

De eerste dag van de Legend Boucles @ Bastogne, goed voor tien proeven grotendeels op asfalt zaterdag, stonden al bol van incidenten, maar de prijzen worden pas aan de finish verdeeld, na de vijf slopende proeven op onverhard op zondag. Ghislain de Mevius en Johan Jalet, die vanochtend als leiders aan de slotdag begonnen, moesten op RT12 opgeven. Stefaan Stouf heeft het commando overgenomen met de ex-Lietaer Escort Mk2. Guino Kenis, gisteren ongelukkig met een lekke band op de eerste RT, is al opgerukt naar het podium…

Stefaan Stouf nam zondagmiddag de leiding in de Legend Boucles @ Bastogne (Letihon).

Zoals het wel vaker het geval is tijdens de Legend Boucles @ Bastogne, moesten we ook tijdens deze editie niet lang op een eerste stevig wapenfeit wachten. Om 9u00 ’s morgens bleek de Ford Escort Mk2 van Cédric Cherain en Damien Withers immers te ontbreken! De wagen werd de afgelopen weken nieuw opgebouwd bij Andes Motorsport, maar ze kwamen uiteindelijk een paar uur te kort om de Escort klaar te stomen. Cherain miste twee RT’s en mocht alle hoop op winst vergeten. Toch gaf hij, zoals we hem kennen, het beste van zichzelf. “Ik wil de fans vermaken en zelf deze wedstrijd gebruiken om ritme op te doen voor de start van het Belgisch kampioenschap, binnen drie weken in de Rally van Haspengouw. Dit is natuurlijk bijzonder jammer, maar ik heb me snel over de eerste ontgoocheling gezet en ik amuseer me,” vertelde Cherain, die wel een reeks snelste tijden klokte in de Escort. Vanaf de derde proef kenden Stéphane Sarrazin en Nicolas Gilsoul (Ford Escort Mk2) dan weer problemen met hun remmen, ze stonden ook een tijd stil en verloren dus kostbare tijd, maar Sarrazin verloor er zijn glimlach niet bij. “Ik amuseer me geweldig met deze Escort. Ik kijk al uit naar de proeven door de bossen,” vertelde de Fransman.

Het eerste deel van de dag was ook lastig voor Guino Kenis (BMW 325i E30), die op RT1 meteen een lekke band kreeg. “We verloren meteen 1’40”. De rest van de dag hebben we hard gereden. Het is gewoon een kwestie van een goede uitgangspositie te hebben voor de slotdag, want dan wordt alles beslist. Op zondag tellen de strafpunten immers dubbel en onverhard, daar hou ik van,” vertelde de BMW-rijder, die zondagochtend meteen kon oprukken naar de derde plaats met zijn BMW 325i.

Ook Christophe Daco (Ford Escort Mk2), Bastien Rouard (Ford Escort Mk1) en Frédéric François (Ford Escort Mk2) misten op hun manier hun start, want ze passeerden in een van de Slow Zones te snel, wat hen ieder 300 strafpunten opleverde.

Ghislain de Mevius maakte een knappe comeback in de Ford Escort. (Letihon)

Dat alles betekende dat Ghislain de Mévius (Ford Escort Mk2) halverwege de dag de leiding in handen had, voor Jean-Pierre ‘Vande’ (Ford Escort Mk2), die zich jonger voelde dan ooit tevoren, tweevoudig winnaar Stefaan Stouf (Ford Escort Mk2) – die last had van zijn versnellingsbak in RT4 -, Olivier Cartelle, John Wartique (Ford Escort Mk1) en Loïc Pirot (Escort Mk2).

Terwijl Cédric Cherain op de openingsdag niet minder dan zes beste tijden neerzette, reed Stefaan Stouf een prima tweede deel van de eerste dag om zo tot op 27,00 punten van Ghislain de Mévius terug te komen. Het duel om de winst, tussen de twee Escort Mk2, belooft met nog vijf proeven op zondag bijzonder spannend te worden! 

Hoewel Stouf morgen op zijn favoriete terrein rijdt, ben ik ook niet vies van wat onverhard,” lachte Ghislain de Mevius zaterdagavond. “Het doet me goed om nog eens een rally te rijden. Ik kom zeker nog eens terug in het Belgisch kampioenschap, maar wanneer weet ik niet. Dit seizoen ga ik een paar Baja’s rijden…”

Olivier Cartelle leek als derde de eerste dag af te sluiten, maar hij ging behoorlijk hard van de weg bij de vliegende finish van de laatste proef van de dag, Les Eoliennes. Hoewel de bestuurder en zijn bijrijder André Leyh ongedeerd bleven, was de Escort Mk2 helaas te zwaar beschadigd om nog verder te kunnen…

Het was John Wartique die de voorlopige top 3 compleet maakte, ondanks problemen met de lampen in het duister. Omdat de indrukwekkende Duitser Thomas Kleinwächter (Escort Mk2) ernstige motorproblemen kreeg in de laatste RT van de dag, was het een jonge man van in de zeventig, ‘Vande’, die op de vierde plaats eindigde, net achter Wartique. 

De voorlopige top 10 werd vervolledigd door Loïc Pirot, Guino Kenis die spijt had van zijn lekke band in RT1, Fred Caprasse die de laatste proeven zonder koplampen reed en op de laatste verbinding tot stilstand kwam, Charles Blérot (BMW 325i E30) en Emile Breittmayer (Ford Escort Mk2) die toegaf meerdere keren iets te breed te zijn gegaan, evenwel zonder al te veel schade!

Zondagmiddag, op RT12, kantelde de strijd om de overwinning plots, toen Ghislain de Mevius en Johan Jalet hun Ford Escort definitief aan de kant moesten zetten. Hierdoor lijkt Stefaan Stouf op weg naar winst met de ex-Lietaer Ford Escort Mk2, voorzien van de motor en versnellingsbak van Stouf.

Youngtimers: de Mévius voor het spektakel

Grégoire de Mévius (Nissan Sunny GTi-R) was de eerste en logische leider bij de Youngtimers, alvorens hij rechtdoor ging. Dat betekende dat Stéphane Hubin (Opel Omega 3.0) even naar de leiding reed, alvorens de papa van Guillaume en Ghislain de Mevius weer vooraan postvatte. Achter hen vinden we twee oudere wagens, maar met de nodige technische aanpassingen, te weten de Porsche 911 van Marcy-Podgorny en de Ford Escort Millington van Prégardien-Hauteclair. 

Grégoire de Mevius aan het stuur van een prachtige Nissan Sunny GTi-R Gr.A. In 1993 werd hij vice-kampioen met een Sunny GTi-R en won hij de Boucles de Spa! (Letihon)

“Onze Nissan Sunny GTi-R is de oude Gr.N-versie van Gaby Goudezeune, die we voorzien hebben van een Gr.A-fabrieksmotor. De wagen heeft nu ongeveer 300 pk. Destijds haalde ik wel wat meer power uit de Sunny, want toen reden we met speciale benzine,” vertelde Grégoire de Mevius, die de overdaad aan slow zones niet erg kon waarderen. “Voor de toeschouwers is het jammer, maar als rijder is het ook niet fijn om elke proef een paar keer te moeten inhouden. We willen gewoon vlot rijden. Misschien moet de organisatie op zoek naar meer technische proeven om de snelheid naar beneden te halen zonder deze kunstgrepen…”

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment