Interview

Patrick Snijers: “De Porsche geeft me nog altijd een kick!”

Pinterest LinkedIn Tumblr

Sommige rallyrijders geraken maar niet verlost van het rallyvirus. Integendeel, het virus lijkt bij sommigen nog sterker te worden. Kijk maar naar de hoeveelheid rally’s die Paul Lietaer elk jaar afwerkt. Ook bij Patrick Snijers, 66 jaar ondertussen, zit er helemaal nog geen sleet op zijn passie voor de rallysport. Ondanks 7 Belgische rallytitels, kijkt hij uit naar een mooi programma à la carte met zijn nieuw speelgoed, een Porsche 997 GT3 in de kleuren van Stock-Depot, het bedrijf van zijn goede vriend en navigator Wim Soenens.

Patrick Snijers opent zijn programma zondag in de Rally van Moorslede en ook Oostrozebeke staat op het programma, maar verder zullen we de Stock-Depot Porsche toch vooral in actie zien in wedstrijden van het Belgisch kampioenschap.

“Ons programma ligt nog niet helemaal vast. We gaan vooral wedstrijden rijden in de regio die commercieel interessant is voor Stock-Depot, maar daarnaast wil ik zeker ook mooie BK-manches rijden. We beginnen op dat vlak in Tielt en daarna trekken we naar de Sezoensrally. Je weet dat ik altijd een voorliefde gehad heb voor rally’s op gravel. Bocholt is een beetje mijn thuisrally. Daarna staat de Ardeca Ypres Rally op de kalender, toch nog altijd de wedstrijd met de grootste uitstraling in België. Wat de tweede helft van het seizoen betreft, is er nog geen zekerheid, maar ik denk dat we de Omloop van Vlaanderen ook zullen rijden,” vertelde Patrick Snijers. “Er staat tegenwoordig mooi volk aan de start in de GT-categorie. Hopelijk kunnen we er een mooi seizoen van maken met Gunther Monnens, Glenn Janssens, Tim Van Parijs, Romain Delhez, Henri Schmelcher en natuurlijk Kris Princen!”

Patrick Snijers maakte deze week kennis met zijn Porsche. Het is trouwens niet de allernieuwste versie.

“We hebben de wagen gekocht van Romain Delhez. Het is een 997 GT3, geen 991 zoals de meeste Porsches tegenwoordig. Budgettair is het verschil groot. In vergelijking met een 991 GT3 is deze versie toch 60.000 euro goedkoper. Voor de Belgische rally’s lijkt de 997 nog altijd de beste keuze. Kijk maar naar de tijden die Cédric Cherain twee jaar geleden met een 997 GT3 reed. De 991 heeft een 8 cm breder spoor, wat niet altijd ideaal is. Trouwens, welke versie, dat maakt uiteindelijk niet uit. We rijden puur om ons te amuseren en voor het spektakel. Ik heb niets meer te bewijzen.”

Een rally rijden met een Porsche blijft heel bijzonder voor “de Lange uit Alken”, die voor de eerste keer Belgisch kampioen werd aan het stuur van een Porsche 911 SC en die in 2013 stuntte door de algemene overwinning te pakken in de East Belgian Rally aan het stuur van een Porsche GT3. “Absoluut. Het geluid, de motor achterin, de tractie, maar vooral natuurlijk de brute power van die zescilinder. Een Porsche geeft me nog elke keer een kick. En mij niet alleen. Je merkt ook dat de Porsche erg populair blijft bij de rallyfans. Die blijven langs de proeven staan tot we gepasseerd zijn. Ik ben er zeker van dat we ons gaan amuseren!”

Voor copiloot Wim Soenens, die in Moorslede de nota’s zal lezen en die daarna enkele keren afgelost zal worden door Davy Thierie, was de hernieuwde kennismaking met de Porsche tijdens de testsessie indrukwekkend. “Ik moet zeggen dat ik de eerste run op de testproef erg spannend vond. Het ging meteen bloedsnel en ik moest terug wennen aan die snelheid. Patrick had geen aanpassingsperiode nodig. Hij voelt zich thuis in een Porsche, zelfs toen het in de namiddag bijzonder hard regende. Patrick blijft Patrick. Met een helm op, is hij zo enthousiast als een 18-jarige,” lacht Wim Soenens.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment