Dit jaar staat er één buitenlandse wedstrijd op de kalender van de Nederlandse Motul Clio Rally Trophy en die wedstrijd werd vorig weekend in Poperinge verreden: de Monteberg Rally. De Nederlanders maakten voor de eerste keer kennis met de smalle baantjes in Heuvelland.
“Het is totaal anders dan in Nederland” legt Ben van de Laar uit. “Echt rechte stukken heb je hier bijna niet, de bochten gaan continu in elkaar over, echt fantastisch om te rijden” glundert hij halverwege de dag. “Makkelijk is het zeker niet, echt een enorme uitdaging maar daarvoor zijn we hier ook naartoe gekomen. We leren hier enorm veel van. En, de proeven lijken sterk op die van Ieper, dus daar heb ik ook wel zin in gekregen.”
De Monteberg Rally is ontstaan als heuvelklimwedstrijd op de naamgevende Monteberg en langzaam uitgegroeid tot volwaardige rally. Hiervoor is de wedstrijd uitgebreid met proeven die ook regelmatig worden opgenomen in de bekendste rally van het land, de recent nog voor het WRC en ERC meetellende Ypres Rally. De proeven zijn dan ook van een hoog niveau. Supersnelle smallen wegen met zogeheten ‘waaiers’, in elkaar overgaande ronde bochten waar de echte waaghalzen soms bijna een volledige autobreedte door de berm snijden. Een foutje is snel gemaakt want hoewel het asfalt zelf veel grip biedt, zijn de grasranden ernaast en de modder die door het snijden op de weg wordt gegooid spekglad.
Aan het begin van de wedstrijd ervaren de deelnemers direct hoe verraderlijk deze is. John Coumans begint de rally achterstevoren als hij direct op de eerste proef spint. Ben van de Laar raakt een boomstronk waardoor er rechtsvoor wat schade ontstaat en hij zijn stuurbekrachtiging verliest. De Renault Clio biedt echter de mogelijkheid om die te resetten waardoor Van de Laar op de volgende proef weer soepel sturend verder kan en de schade in de service volledig hersteld kan worden.
Op proef vier gaat Willem Wouter Overbeek stevig van de weg. “In een lange rechts 4 kwam de achterkant ineens op en toen hij neerkwam zat het achterwiel in het gras, ja dan ben je hem kwijt.” De auto glijdt door het grasveld raakt aan de achterzijde een betonnen paal. Hoewel de achterkant behoorlijk beschadigd raakt kan Overbeek zijn weg vervolgen, zei het op een iets rustiger tempo. “Op de eerste proeven hadden we een mooi gevecht met Ben, we reden echt met het mes tussen de tanden. Maar dat is hier misschien toch niet zo verstandig, we moeten even een tandje terug.”
Esmee den Hartigh en René Bril gaan de wedstrijd juist met veel vertrouwen in en genieten zichtbaar. “Het is echt super rijden hier, zulke mooie proeven.” Ook voor de navigatoren is het heel anders in België. “Ik krijg er een droge keel van joh, ik ben continu aan het woord. Links 4 into Rechts 4 in links 6, het gaat maar door, prachtig!” Elbert Deij vindt het aan het begin wat minder prachtig en kan het goede gevoel nog niet vinden. Dan kan het hard gaan met de tijden legt navigatrice Muilwijk uit “je moet hier durven en de bochten aanvallen, als je hier rijdt alsof je in Nederland bent en bijvoorbeeld niet snijdt, dan krijg je de cadans niet te pakken en dan gaat het niet goed komen.”
Wie de cadans wel te pakken heeft is Nard Ippen. Hij rijdt ook de Belgische Clio Trophy en weet die ervaring om te zetten in prestaties. Hij is ongenaakbaar in de Rally5 klasse en door het tijdverlies van Overbeek klimt hij zelfs naar een tweede plaats algemeen in de Trophy.
Vooraan rijden Ben van de Laar en Marlon Krieger onbedreigd naar de zege. Competitiedier Van de Laar zoekt met het wegvallen van Overbeek naar een nieuw doel en mikt op plek bij de eerste tien. “Niet slecht toch in een veld van 160 deelnemers?” Zeker niet, en Van de Laar doet het zelfs nog iets beter door uiteindelijk als negende algemeen te eindigen en de algemene en Rally3/4 winst te pakken in de Trophy. Achter hem is het nog tot de laatste proef spannend om plek twee. Ippen verdedigt een voorsprong van 16 seconden ten opzichte van Overbeek. “We zijn wel even gaan rekenen voor de laatste proef” licht hij toe. “We wilden echt zorgen dat hij die 16 seconden niet terug zou pakken dus zijn er op laatste proef echt nog even voor gaan zitten.” Dat zorgde volgens navigator Bierbooms nog voor een hachelijke situatie, hoewel Ippen zelf daar wat anders naar keek. “Een beetje overstuur waar je het niet verwacht, en een buts, hoort bij de rallysport toch?” lacht hij. Ippen houdt Overbeek uiteindelijk achter zich en pakt een welverdiende tweede plaats.
Achter Overbeek gaat John Coumans er genietend met de vierde plaats algemeen en tweede in de Rally5 vandoor. Na de eerste boucle constateerde hij al tevreden “nu begint het echt leuk te worden nu we de proeven een keer gezien hebben”. Vaste rivaal Elbert Deij liet op de eerste proeven te veel tijd liggen om het Coumans nog lastig te maken voor vond zichzelf alsnog in gevecht om de derde plaats. Nieuwkomers in de Motul Clio Rally Trophy, Alexander Derez en Barbara Vromman maakten een sterk debuut mee in de Clio. Jarenlang reden reden zij in een historische BMW maar de wens om eens in modern materiaal te rijden bracht hen dit jaar in de Clio. Het was al hun vijfde keer in de Monteberg “maar het ging nog nooit zo snel als in de Clio” lacht Derez bij de finish. “Een super auto, ik kan het iedereen aanraden”. Helaas was het net niet snel genoeg om een beker mee naar huis te nemen. Elbert Deij wipt op de laatste proef nog over zijn Belgische concurrenten om de laatste podiumplaats te bemachtigen. Esmee den Hartigh sluit de rangen als de vijfde in de Rally5.
De volgende ronde van de Motul Clio Rally Trophy is de ELE Rally op 24 en 25 mei rondom het Brabantse Son. (foto’s Clio Trophy/S. Van Veenendaal)