Niet de Citroën C3 Rally2 van Maxime Potty en zelfs niet de Skoda Fabia RS van Jos Verstappen zijn de exclusiefste rallybolides die zaterdag aan de start staan van de Rallye des Ardennes. De zeldzaamste rallywagen aan de start is de Toyota GT86 CS-R3 van Dirk Verhaert, die we eerder aan het werk zagen met een BMW M3 E30.
“Dit is chassis nr. 12 van de 15 exemplaren die door TTE gebouwd werden in 2016,” vertelt de rallyrijder uit Geel met gepaste trots. “De wagen werd gebouwd in 2016 en stond sindsdien aan de kant bij TTE. In feit is hij fonkelnieuw. Nadat ik de BMW verkocht had, was ik op zoek naar een mooi alternatief. Ik kwam in contact met Ger Haverkate, die me de kans gaf om eens te rijden met zijn Toyota GT86. Ik had eerst mijn twijfels, want die tweeliter heeft 100 pk minder dan een M3, maar vanaf de eerste meters was ik verkocht. De GT86 heeft een fenomenaal chassis, geweldige remmen, de gewichtsverdeling is werkelijk ideaal en de tractie is uitstekend. Vanaf de eerste meters voelde de auto goed aan.”
Het kostte wel enige tijd om de mensen bij Toyota te overtuigen om dit zeldzaam exemplaar te verkopen. “Ik heb wel wat moeten aandringen en mijn enthousiasme heeft de doorslag gegeven,” vertelt Dirk. “Ik heb ook de nodige wisselstukken aangekocht en ik heb een nieuwe motor laten bouwen, want de oorspronkelijke motor stond al bijna 10 jaar stil. Die zullen we zelf een rebuild geven.”
De Toyota GT86 CS-R3 werd in 2015 in ons land gepresenteerd in de Condroz Rally door Patrick Snijers, waarna ook Polle Geusens er nog mee reed. “In vergelijking met die eerste specificatie, kreeg de GT86 een heel andere mapping die veel beter is voor de rallysport. De eerste versie had een paar pk meer, maar daardoor ging veel koppel verloren. Deze versie is dus beter dan de R3 die in 2015 werd voorgesteld,” vertelt Dirk Verhaert, die een goede band heeft opgebouwd met het fabrieksteam van Toyota Gazoo in Finland, waar hij ook rallystages gaat organiseren, samen met zijn navigator Isidoor Smets.
“In de buurt van Jyvaskylä zullen we in de winter van 2025 een aantal rallystages organiseren, waarbij deelnemers de kans krijgen om met Toyota’s Yaris GR te rijden op een ijsmeer. Een unieke belevenis aan het stuur van een snelle 4×4. Er zijn al twee sessies volgeboekt!,” aldus Dirk Verhaert, die dit seizoen een gemengd programma zal afwerken met de Toyota.
“Voor mij is rallyrijden een hobby en we hebben de wedstrijden uitgekozen in functie van de gezelligheid, want we trekken er altijd met een groep vrienden op uit. In eigen land rijden we de Rallye des Ardennes, de Rally van Wallonië en de East Belgian Rally. Daarnaast ook de Rally Mittelrhein in Duitsland, in de regio waar vroeger de WK-manche werd gereden, door de wijngaarden langs de Moezel, en Barum Rally in Tsjechië.”