Rally

Kurt Braeckevelt wint de M-Cup in eigen streek

Pinterest LinkedIn Tumblr

Zoals verwacht, kende de tweede manche van de M-Cup een spannend en spectaculair verloop in de TAC Rally. Op de gladde baantjes rond Tielt ging Mats Van Den Brand als een raket van start. Hij stuurde zijn M3 E36 meteen in de Top 10, maar op de vierde proef vloog hij plots over een slootje op de Oosthoek.

“Ik wist echt niet wat er gebeurde. Ik ben ter plaatse gaan kijken en heb de onboard bestudeerd om te beseffen dat we in de rechtse voor een snelle linkse even langs de rand van de baan zaten, waardoor het voorwiel bleef haken bij het insturen voor de linkse. De wagen trok gewoon rechtdoor het veld in,” vertelde Mats, die wel zou herstarten in de slotronde, gewoon voor de fun. Jesse Monnens gaf bijna gelijktijdig op. Deze keer omdat de koppeling van de Compact XXL stuk was.

Vooraan nam Wouter Lievens het commando over. Een verrassing, of toch niet helemaal? “Het grote verschil met vorig jaar is dat we nu met dezelfde motor rijden als Kurt Braeckevelt. Dat scheelt toch een pak pk’s en dat merk je,” lachte Wouter, die echter in de tweede ronde van de baan zou gaan op de Poelberg. “Mijn fout,” gaf Wouter toe. “De nota was Links 22, maar ik verstond Rechts 0. We gingen aan hoge snelheid een veld in. Het duurde meer dan een minuut voor we weer op de baan waren…”

Kurt Braeckevelt nam het cadeautje met beide handen aan. Hij stuurde zijn E36 naar de zege voor eigen publiek. “Weet je, ik had de indruk dat we al een half jaar enkel regenwedstrijden gereden hadden. Eindelijk was het nog eens droog en kon ik de pk’s aan de grond krijgen. Deze keer is het eindelijk gelukt,” lachte Braeckevelt, die won voor Thierry Cokelaere, die al even blij was dat hij titelverdediger Philip Lommers achter zich kon houden. Lommers kwam in de slotfase nog sterk opzetten. Hij passeerde op de laatste proef Wouter Lommers nog voor de derde plaats. Frederik Vandeloock werd knap vijfde in Tielt, een wedstrijd waar hij het gladde asfalt ontdekte.

Wim Muilwijk bracht deze keer zijn 1M aan de start. De M3 is nog niet klaar. “Maar, dit is de auto waar we in Nederland mee rijden. Het is de enige wagen in de M-Cup met een standaard H-bak en met een standaard motor. Ik denk dat we toch 100 pk minder hebben,” vertelde de sympathieke Nederlander, die uitgeloot werd voor een korting van 500 euro op het inschrijvingsgeld.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment