Rally

Niels Reynvoet in de achtervolging

Pinterest LinkedIn Tumblr

In de tweede ronde van de Bernard Degroote Monteberg Rally, klokte Niels Reynvoet twee van de drie snelste tijden, maar de leiding overnemen lukte niet. Integendeel, Bjorn Syx kon zijn voorsprong vergroten van 0″1 naar een volle 1 seconde. Om maar te zeggen dat het razend spannend blijft.

“Ik ben tevreden en we hebben onze tijden verbeterd, maar ik zit toch op de limiet. Veel sneller kan ik niet meer,” aldus Bjorn Syx, die zich niet gewonnen wil geven. “Nu we helemaal bovenaan de tabellen staan, wil ik de overwinning niet meer uit handen geven. Het zal nog spannend worden!”

Niels Reynvoet heeft het tempo een beetje verhoogd, maar de leiding overnemen lukte niet. “Het gaat steeds sneller, maar Bjorn gaat ook hard. We gaan proberen, maar ik wil de wagen ook intact aan de finish brengen, want we rijden hier vooral om ervaring op te doen met de Skoda.”

Davy Vanneste ging opnieuw van start na zijn sortie van deze ochtend. De Hyundai-rijder tracht vooral in het ritme te komen. “Ik heb me na 4 km laten verrassen. We schoven van de baan en raakten achteraan een paaltje, waardoor het achterwiel krom stond. We reden de proef uit, maar besloten daarna de wagen te laten herstellen en opnieuw te starten. Dit was in feite mijn eerste ronde op snelheid met de Hyundai, maar nu moet ik natuurlijk op zoek naar het vertrouwen,” aldus Davy Vanneste. 

Vincent Verschueren is derde op 30″1. De Citroën-rijder krijgt de achterstand voorlopig niet gedicht, maar hij houdt Gilles Pyck wel achter zich, al is Pyck genaderd tot op 1″4. “We komen elke proef een paar seconden te kort. Het moet gewoon nog beter. Wijtschate is wel een prachtige proef die we nog kennen van Ieper. Een supersnelle proef, waar we van houden.”

“We zijn de afstellingen nog aan het verbeteren, om de wagen wat geschikter te maken voor mijn rijstijl. De tweede ronde was in elk geval veelbelovend. Ik ben wel blij dat het droog is, want dan werkt de VW het beste,” lachte Gilles Pyck. 

De Top 4 staat vooraan gegroepeerd, maar dan valt er een gat naar Cedriek Merlevede, knap vijfde met de BMW M3 E36 van Mats. Hij voelt wel de hete adem van Steve Bécaert in de nek. “Op Busseboom ben ik opgegroeid. Die baantjes ken ik als geen ander. Die proef ligt me wel, maar op de eerste twee proeven kan Cedriek het vermogen van zijn BMW wat beter kwijt,” vertelde Bécaert.

Achter hen heeft PJ Maeyaert zijn motorproblemen opgelost. Een sensor bleek stuk. De M3-piloot moet wel bijven pushen, want Paul Lietaer is genaderd tot op 15″ en de snor wil zijn Historic-concurrent onder druk bijven zetten. Piet Declercq is 9de met de Skoda van SXM, voor Ben van de Laar, na de opgave van Jim Van den Heuvel (mechanisch) de leider in de Nederlandse Clio Trophy. Van de Laar kon profiteren van een schuiver van Willem Wouter Overbeek, die zich Clio achterwaarts op een paal parkeerde. “We werden bij het snijden uit de koord gegooid. De wagen sprong naar de buitenkant en we schoven achterwaarts tegen een paal. Gelukkig hebben we enkel blikschade,” verklaarde Overbeek.

Stijn Sonneville, streekpiloot uit Ieper, houdt in zijn eerste wedstrijd met de zijn Peugeot 208 Rally4 knap Lander Depotter achter zich. Depotter heeft de afstellingen van zijn Opel Corsa Rally4 nog niet op punt staan. Thijs Meirlevede had zich ongetwijfeld tussen hen kunnen mengen in de strijd voor winst bij de voortrekkers, maar hij brak een aandrijfas in de openingsronde. Fred Berville en Xavier Dekeyser, allebei voor de eerste keer aan het stuur van een Rally3 en danig onder de indruk van het potentieel van hun 4×4, vechten een mooi duel uit. Berville heeft halfweg de wedstrijd 0″9 voorsprong op Dekeyser, die zich heel goed voelt aan het stuur van zijn Clio Rally3. 

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment