Reportage

Tom Boonen in de top 10 in de Rally van Wallonië

Pinterest LinkedIn Tumblr

Tom Boonen en Erwin Mombaerts (Skoda Fabia RS Rally2) zijn zondag als tiende geëindigd in de Rally van Wallonië, de vierde manche van het BRC 2024. Het duo werkte in wisselende weersomstandigheden een foutloze wedstrijd af.

De Rally van Wallonië staat gekend als een uiterst snelle rally die gereden wordt op verschillende soorten asfalt met hier en daar een paar stroken onverhard. Dit jaar werd de wedstrijd in moeilijke omstandigheden afgewerkt, want het weer was wisselvallig en de rijders vertrokken telkens met een setje banden voor vier klassementsproeven zonder service. De juiste banden kiezen was vaak gokken.

Na een testsessie in de loop van de week, was Tom Boonen goed voorbereid voor zijn tweede grote afspraak van het seizoen, nadat hij twee maanden geleden de Rally van Haspengouw reed.

“Die test was essentieel om hier goed voor de dag te komen. Je moet ritme hebben om enige niveau te halen in een rally, want het gaat zo hard. Ik ging vroeger ook elke dag met de fiets trainen. Niet voor het plezier, maar omdat het nodig is om competitief te zijn. Dat is net hetzelfde met een rallywagen, al heb je daar wel een fors budget voor nodig. Als je ziet hoe vaak Jos Verstappen gaat trainen en hoe snel hij op korte tijd geworden is, dan besef je hoe belangrijk het is om veel te kunnen rijden met je rallywagen.”

Na de eerste lus van vier proeven, bleek het gebrek aan ritme zeker een rol te spelen. “Na de eerste proef besloten we om twee slicks te vervangen door twee regenbanden. Op dat moment leek ons dat de juiste keuze, maar al snel bleek het tegendeel. Twee warme slicks kruislings gemonteerd in combinatie met twee koude regenbanden zorgde ervoor dat de wagen volledig in onbalans raakte.  Je krijgt dan qua tijd meteen een pets waarna je moet achtervolgen. Zonder dat tijdverlies hadden we met Breittmayer kunnen bikkelen voor de achtste plaats. Het feit dat we twee maanden niet gereden hadden konden we niet wegsteken. De andere rijders hadden allemaal meer wedstrijdritme. En dan waren er nog de tijden van de andere rijders. Die gasten vooraan vlogen als het ware. We kwamen vaak aan de finish met een heel goed gevoel en op pakweg 10 seconden van de ritwinnaar. Als we dan naar de positie keken dan bleek dat we veertiende waren. Om maar te zeggen dat de lat het voorbije weekend ontzettend hoog lag.”

Op zondag stonden er nog negen klassementsritten op het menu. Dankzij enkele uitvallers schoven Tom Boonen en Erwin Mombaerts op naar de tiende plaats. “Met die tiende plaats kunnen Erwin en ikzelf zeker leven”, zegt Tom. “Op zondag was er voor ons niets meer te winnen. Dus hebben we wat afgetast en een paar dingen geprobeerd. Ik denk dat we hier een basis gelegd hebben waar we de rest van het seizoen op kunnen bouwen. De slotanalyse is dat we voor ons niveau heel goed gereden hebben en heel wat progressie gemaakt hebben. Je kan niet vanaf de eerste meter knallen als je niet weet waar je staat. Toen het op het einde van de rally hard regende had ik met vier slicks meer grip in vergelijking met de combinatie van begin van de rally. Het is belangrijk om te rijden, zo simpel is het. In dat opzicht is het fijn dat de volgende rally er snel aankomt.”

Opmerkelijk is dat sinds hun debuut met de Skoda Fabia R5 één jaar geleden in de Rallye de Wallonië het NAPA-duo elke wedstrijd uitreed en maximaal ervaring opbouwde. Die ervaring gaat hen over drie weken van pas komen tijdens de Sezoensrally. Het is de enige Belgische rally waarvan het parcours voor 30% bestaat uit onverhard. 

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment