Historie

Cédric Cherain leider na de openingsdag in Bastogne

Pinterest LinkedIn Tumblr

Schitterend winterweer, met lichte vorst, een beetje ijzel en vooral een aangenaam zonnetje, zorgde voor een enorme publieke opkomst voor deze editie van de Legend Boucles @ Bastogne. De toeschouwers genoten van het spektakel, zeker van de schitterende BMW M3 E30 van Lifelive bestuurd door onze Wereldkampioen, een bijzonder ontspannen Thierry Neuville. De vaandeldrager van de Belgische rallysport zal de wedstrijd echter niet winnen na een bewogen openingsdag met een kapotte alternator nog voor de start van de eerste RT, een straf van 150 punten wegens een snelheidsovertreding op de verbinding en nog eens een pak strafpunten wegens enkele minuten te vroeg in te klokken. Maar, de smile op het gezicht van de topper uit Sankt-Vith maakt duidelijk dat hij zich amuseert met de BMW.

Thierry Neuville in actie in de Legend Boucles @ Bastogne. (Lifelive/J. Fiasse)
De wagens van Cédric Cherain (Escort Mk2) en Thierry Neuville (BMW M3 E30) lokten vrijdagavond veel bewonderende blikken in Bastogne.

“Ach, we komen hier puur rijden om ons te amuseren en mooie passages te tonen aan de toeschouwers. Als ik zie hoeveel filmpjes er van onze passages op sociale media zijn verschenen, dan lijkt dat spektakel wel gelukt te zijn. Morgen volgt nog een dag op onverhard in de bossen. Dat wordt zeker niet simpel, want we hebben die proeven niet verkend en zullen rijden op nota’s gemaakt door Cédric De Cecco. Dat ben ik niet gewoon. Het wordt een uitdaging,” lachte Thierry.

Regerend Belgisch rallykampioen Cédric Cherain, die vorig jaar de start miste omdat zijn Escort niet klaar was, domineerde de openingsdag. Samen met Damien Withers heeft hij 41″ voorsprong uitgebouwd met een Ford Escort Mk2 van Andes Motorsport. “Voorlopig gaat alles uitstekend, maar ik kan nog niet relaxen. Bruno Thiry, tweede, zal blijven pushen en op onverhard kan er nog veel gebeuren,” vertelde Cédric.

Voor Bruno Thiry was de tweede plaats onverhoopt, zeker na motorstoringen in de slotfase. “Ik had echt niet gedacht dat we de scratch zouden rijden op RT8. De motor sputterde op de verbinding en er lagen enkele ijsplekken, waardoor ik voorzichtig was. Maar, het ging vandaag gewoon goed. Ik ben benieuwd naar het onverhard morgen.”

Bruno Thiry is onverhoopt tweede na de eerste dag.

Wellicht moet leider Cherain vooral uitkijken voor Guino Kenis en Bjorn Vanoverschelde, die met hun BMW 325i E30 op de derde plaats staan na de eerste dag. Het is geweten dat Guino een echte liefhebber is van rijden op onverhard. Hij heeft de voorbije jaren heel wat ervaring opgedaan op Frans onverhard en de BMW heeft een soepele motor en is sterk genoeg om een dag op gravel vlot door te komen. Guino Kenis stond al op het podium in Bastenaken, maar deze keer mikt hij op het allerhoogste schavotje, al moet hij daarvoor wel 2’17” goedmaken.

G&A Motors komt sterk voor de dag. Guino Kenis en Bjorn Vanoverschelde staan op de derde plaats met zijn BMW 325i E30. (FB G&A Motors)

Emile Breittmayer volgt als vierde op amper 1″ van Kenis. De Brusselaar reed een sterke openingsdag en zijn doel, de Top 5, is binnen bereik. Met een top geprepareerde Ford Escort Mk1 kan hij dankzij een gunstige coëfficiënt wellicht nog hoger mikken. De 5de plaats is in handen van de verrassende Fransman Maxime Vilmot, voor zijn landgenoot Stéphane Lefebvre, die het stuur vandaag af en toe uit handen gaf om zijn beste vriend en copiloot Mickael Reydellet ook plezier te gunnen in de Escort Mk2. “Ach, ik heb hier ooit al gewonnen. Een tweede zege zou mijn leven niet veranderen. In dit soort wedstrijd is het belangrijkste dat we ons amuseren en het publiek vermaken. Vandaar dat ik Mickael ook een paar proeven laat rijden met deze prachtige Escort,” lachte Stéphane Lefebvre.

Ghislain de Mévius, die een nieuw opgebouwde Mazda 323 4WD presenteert, staat op de 7de plaats, als eerste met een 4×4. Christophe De Leeuw volgt op de 8ste plaats met zijn Opel Ascona A.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment