Historie

Guino Kenis en Aswin Pyck winnen de Neige et Grace

Pinterest LinkedIn Tumblr

De Rallye Neige et Glace heeft zijn laatste geheimen onthuld: Guino Kenis en Aswin Pyck hebben de overwinning behaald in de categorie ‘Historic’, terwijl Daniel Georges en Delphine Acker zegevierden in ‘Integrale’ tijdens de 70ste editie van de Rallye Neige et Glace.

Na dagen met zon, regen en wind, bracht de laatste etappe eindelijk sneeuw in Malbuisson, wat de sportieve uitdaging in de acht resterende regelmatigheidsproeven verder vergrootte. Dit zorgde voor verschuivingen in de klassementen.

In de categorie ‘Integrale’, voor vierwielaangedreven wagens, kende de slotetappe een vroege wending toen de Toyota Celica GT-Four ST205 van Gérard Mougin en Teddy Ballet, derde in het voorlopige klassement, door elektrische problemen al snel moest opgeven. Hierdoor kregen de BMW 325ix-rijders vrij spel. Bernard Figuière en Cédric Pirotte startten als leiders, maar zagen Daniel Georges en Delphine Acker hen voorbijgaan en overtuigend de overwinning grijpen en dat ondanks een tijdstraf van 100 punten op de eerste wedstrijddag.

Het podium in ‘Integrale’ werd vervolledigd door Daniel en Nicolas Thoreau (BMW 325ix), gevolgd door Joël en Corinne Sanseigne in een Lancia Delta Integrale en Thierry Molineri en Isabelle Godin in een BMW 325ix. Delphine Kivel en Philippe Mareschal sloten hun eerste deelname af op een verdienstelijke zesde plaats met hun Lancia Ypsilon 10.

In de ‘Historic’-categorie bleef de strijd onbeslist tot de laatste etappe. Yves Deflandre en Yves Noelanders (Porsche 911) moesten hun leiderspositie afstaan aan Guino Kenis en Aswin Pyck (BMW 325i) na een fout in de tweede ZR van de dag. Deflandre en Noelanders probeerden in de Power ZR met dubbele strafpunten terrein goed te maken, maar belandden uiteindelijk naast de baan en moesten opgeven.

Kenis, die vaak als tweede eindigde in eerdere regelmatigheidsrally’s, greep eindelijk de overwinning, samen met ervaren navigator Pyck. Christophe Baillet en Gauthier Brignon (Ford Escort Mk2), winnaars van 2024, eindigden deze keer als tweede. Serge Garosi en Jean-Marc Piret (Mazda RX-2) herhaalden hun prestatie van vorig jaar en behaalden opnieuw de derde plaats.

De strijd om de ereplaatsen was intens, waarbij Johnny Delhez en Baptiste Gengoux (Ford Escort Mk2) net de vierde plaats veiligstelden voor Dave Cuynen en Guy Desmet (BMW 320i). Romuald Sanseigne en Florin Fornasier (Fiat Cinquecento) waren snel in de sneeuw en eindigden als zesde. Claude Chaidron en Pascal Nicolas (Ford Escort Mk1), Jean-Pierre Ansiaux en Benjamin Javaux (Volvo Amazon) – beste deelnemers in de lage gemiddelde klasse – en Eric Piraux en Catherine Monard (Renault 5 Alpine Gr.2) vervolledigden de top 10, samen met Eric Boisseau en Gilles Olivier (BMW 2002 Touring). Minder geluk was er voor de Britten Mark en Susan Godfrey (Ford Escort Mk1), die tijd verloren na een uitstap naast de baan, en Patrick Van Remoortel en Bjorn Clauw (APAL Coupé), die hun wedstrijd beëindigden naast de Porsche van Deflandre en Noelanders in de Power ZR.

In de ‘Discovery’-categorie ging de overwinning naar Benoit Meurmans en Véronique Sassoye (Toyota Yaris GR), voor René en Yves Ciboure (BMW 325ix) en Christophe Schott en Jean-Luc Kuffer (Peugeot 205 Rallye).

De 70ste editie van de Rallye Neige et Glace, die begon in Pontarlier met Thierry Neuville en eindigde in Malbuisson aan het Lac de Saint-Point, was opnieuw een groot succes. De organisatie, Zoulou Racing Heritage, verzamelde waardevolle inzichten om de rally verder te ontwikkelen voor de editie van 2026.

Foto’s: Appix Media

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment