Interview

Bjorn Syx: “Ik kan nog veel leren van Chris Ingram”

Pinterest LinkedIn Tumblr

Met een BMW M3 E30 werd Bjorn Syx op vier jaar tijd razend populair in de Belgische rallysport. De achterwielaandrijver, waarmee hij in 2019 de Ypres Historic Rally meteen won, leek hem op het lijf geschreven, zeker omdat de rijder uit Poperinge ook in de autocross actief was met een krachtige achterwielaandrijver. Dit jaar stapte hij met gemengde gevoelens over naar een Citroën C3 Rally2, een wagen van de topklasse.

“Ja, inderdaad, de BMW was een fantastische auto om mee te rijden. Het rijplezier, de sound, was ongeëvenaard, maar we stonden ook regelmatig aan de kant met technische problemen. Daarom zocht ik een alternatief en toen Roger Hodenius me tijdens een testsessie de kans af om eens met zijn wagen te rijden, was ik verkocht. Toch was het niet zo simpel om mijn rijstijl aan te passen,” vertelt Bjorn. “In het begin stuurde ik te veel tegen, maar als de voortrein dan tractie krijgt, trekt de auto naar de buitenkant. Met de BMW kan je bij overstuur gewoon op het gas blijven en de wagen met het gaspedaal weer onder controle krijgen. In de Citroën moet je eerst de wielen recht krijgen en dan pas op het gas gaan. Maar, ondertussen hebben we al een mooie progressie gemaakt.”

Bjorn Syx is voortdurend bezig met het analyseren van zijn onboards en de chrono’s. Hij kreeg ook tips van een internationale topper. “Ik had al eens de gelegenheid om mee te rijden met Kalle Rovanperä, die ook een M3 bij mij getest heeft. En verder heeft Chris Ingram me al goed geholpen voor het afstellen van de auto. Ik ben ervan overtuigd dat hij ons volgend seizoen nog meer kan helpen.”

Wat de afstellingen betreft is Bjorn nog niet helemaal tevreden. “Ik heb een hekel aan onderstuur, dus ik probeer een afstelling te vinden waarbij de achtertrein zich wat meer zet in de bochten. Geef mij maar een wagen die dwars gaat. Of dat minder efficiënt is? Een piloot die zich goed voelt en vertrouwen heeft, draait snelle tijden. Ik voel me het beste in een auto die zich achteraan zet.”

Bjorn Syx rijdt 2019 samen met Ari Vanrobaeys, een van zijn beste vrienden. “We hebben samen inderdaad al heel wat meegemaakt, maar dat is gelukkig niet allemaal voor publicatie,” lacht Bjorn.

“We zijn schoolkameraden en in Rally2 zijn we de “low budget racers” van onze categorie, wanneer je ons budget vergelijkt met de middelen die andere teams hebben. Dat maakt onze derde plaats in de Omloop van Vlaanderen nog mooier. Trouwens, we amuseren ons, we lachen veel en we zijn bijna elk weekend op stap, maar in de auto zeggen we amper iets tegen elkaar. Dan zijn we heel serieus met onze sport bezig. We hebben het volste vertrouwen in elkaar.”

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Comments are closed.