Interview

Enzo Ide: “Onder de indruk van de rallysport”

Pinterest LinkedIn Tumblr

Afgelopen weekend maakte Enzo Ide zijn debuut in het Belgisch rallykampioenschap met een Toyota Yaris GR Rally2 uit de ateliers van Pieter Tsjoen Racing. Nadat hij eerder al op circuit actief was in de GT-racerij en vervolgens overstapte naar het WK Rallycross, lijkt de 33-jarige zakenman uit Zwevezele klaar om de overstap te maken naar de rallysport. In Roeselare werd hij genavigeerd door Pieter Tsjoen, zelf 8-voudig Belgisch rallykampioen. Het bleek geen overbodige luxe, hoewel het een thuisrally was voor Ide. Na een wedstrijd op een door de regen bij momenten verraderlijk parcours, eindigde Enzo Ide op een mooie 9de plaats. Het respect voor de rallysport was alleen maar toegenomen.

“Ik heb enorm veel opgestoken en bijgeleerd in de Omloop van Vlaanderen. Rally is een sport waar zoveel meer bij komt kijken dan de mensen denken. Het is niet zomaar hard rijden met een auto. Er komt veel meer bij kijken. Weet je, in de rallysport wordt altijd over de piloot gesproken, maar daarmee worden de copiloten zwaar ondergewaardeerd. Zonder een goede navigator sta je als rijder nergens. Je kunt echt geen rally winnen of een goede tijd rijden zonder dat je copiloot ook top is. Zeker voor mij was Pieter Tsjoen enorm belangrijk. Ik had zelf nooit fatsoenlijke nota’s kunnen maken. Daar heeft hij me een eerste keer geholpen. En daarnaast kon hij me natuurlijk ook helpen tijdens het rijden, omdat hij met al zijn ervaring perfect kan inschatten aan welke snelheid bepaalde bochten genomen kunnen worden en waar het asfalt minder grip biedt,” vertelde Enzo Ide na de finish. “Natuurlijk, het rijden op nota’s, dat is nog wat anders. We hadden heel goede nota’s en Pieter las ze op het juiste moment, maar dan nog moeten ze in mijn hoofd razendsnel verwerkt worden. Het was de eerste keer dat er iemand naast me zat te praten en die me vertelde wat er zou komen. Het verwerken van al die informatie is niet evident. Ik reed volgens Pieter nog veel op zicht. Om hard te gaan moet je echt 100% vertrouwen hebben in de nota’s, in de auto en in de copiloot. Dat is ook voor een groot stuk ervaring en die mis ik natuurlijk nog. Daarom reed ik in Roeselare zonder ambitie om een bepaald resultaat neer te zetten. Ik besef heel goed dat ik nog maar pas kom kijken in deze sport. Maar, ik heb me geweldig geamuseerd.”

De Yaris Rally2 maakte ook wel indruk op Enzo Ide. “Kijk, ik heb in rallycross met Supercars gereden die dubbel zoveel vermogen hadden, maar het is een wereld van verschil wanneer je niet op een circuit, maar op een smal baantje van 3 meter breed aan het racen bent. Aan 180 km/h op een smal, hobbelig baantje, dat is indrukwekkend. Dan besef je dat er geen foutmarge is en dan gaat het in deze Rally2’s ook erg hard.”

Bij het maken van de nota’s voor de proeven in het donker, hadden Enzo en Pieter ook een inschattingsfoutje gemaakt. “Tijdens de verkenningen moet je natuurlijk letten op herkenningspunten om je rempunten goed in te kunnen schatten. Omdat vrijdagavond enkele proeven in het donker gereden werden, waaronder Koolskamp, een proef op 5 minuten van mijn deur, moesten we voor die proeven herkenningspunten zoeken die ook in het donker zichtbaar zouden zijn. We hadden een verkeersbord voor verboden te parkeren genomen om een bepaald rempunt aan te geven, maar we hadden er geen rekening mee gehouden dat het bord voor de wedstrijd weggehaald zou worden. Die remzone hebben we dus serieus gemist… Gelukkig zonder schade,” lachte Enzo, die heel snel het akkoord had van Pieter Tsjoen om samen te rijden. “Ik had gepland om samen met Stuart Loudon te rijden. Met hem heb ik al een paar wedstrijden gereden in het verleden, maar hij was verhinderd omdat hij het Portugees kampioenschap rijdt met Kris Meeke. Ik heb vervolgens naar Pieter Tsjoen gebeld met de vraag of hij mij wilde navigeren. Hij vroeg even bedenktijd, maar hij belden me vijf minuten later al terug om zijn woord te geven. Ik ben heel blij dat ik beroep kon doen op zijn ervaring.”

Het is duidelijk dat de intensiteit van de rallysport Enzo Ide goed bevallen is. “Op circuit reed ik niet graag endusance, want dan moet je letten op de betrouwbaarheid van de auto. Ik reed graag sprintwedstrijden, waarin je moest aanvallen. In rallycross was het nog extremer, want daar heb je maar 3 minuten om je heat of finale te winnen. Je moet heel scherp staan, van start tot finish. In rally heb je het voordeel dat je veel meer kunt rijden op een dag. Met 20 proeven op het menu, waren het ook evenveel intense korte sprints. Het is ook fijn om constant tegen de chrono en dus in feite tegen jezelf te strijden. Het is mentaal een gevecht om je voortdurend te verbeteren, om elke bocht aan te vallen. Heel uitdagend. Ik heb ervan genoten.”

Enzo Ide beseft dat hij ervaring nodig heeft. Daarom staan er dit seizoen nog een paar wedstrijden op het programma. Zo zal hij samen met Pieter Tsjoen de Rallye du Valais in Zwitserland rijden en trekken ze ook naar het Spaanse Murcia. Een volgende BRC-manche werd nog niet aangekondigd, maar is niet uitgesloten.

(foto’s BRC Media)

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment