Freddy Loix is met 11 overwinningen de onbetwiste “koning” van de Ypres Rally. Dit jaar komt hij aan de start met een Toyota Yaris GR Rally2, een wagen die nog niet eerder te zien was in het Belgisch kampioenschap. Het was trouwens met een Toyota dat Freddy Loix in 1996 zijn eerste overwinning veroverde in Ieper.
Freddy, je gaat opnieuw deelnemen aan de Ardeca Ypres Rally. Deze keer met een fonkelnieuwe Toyota Yaris GR Rally2.
Het idee komt van Pieter Tsjoen. PTR heeft natuurlijk een Skoda Fabia RS, maar die wagen kan je makkelijk verhuren, want iedereen wil met een Skoda rijden. Via Jari-Matti Latvala hadden we de kans om de Yaris GR te testen op asfalt in Kroatië, in het kader van de WRC-wedstrijd. We hebben een volledige dag als enige team getest met de Toyota, omdat zij ook wel interesse hadden in mijn bevindingen en feedback. Op het einde van de dag hebben we beslist om Ieper met de Yaris te rijden.
Wat spreekt je aan in dit project?
De uitdaging. We weten dat het nog geen Skoda is, maar de uitdaging om de Toyota beter te maken, eerst in Wervik en daarna in Ieper, spreekt me enorm aan. Ik heb in mijn carrière heel wat werk als testrijder verricht, dus ik kan die ervaring wel benutten.
Heb je vooraf getest?
PTR heeft een nieuwe Yaris GR Rally2 gekocht en die werd vlak voor Wervik geleverd. We hebben onze eerste meters gereden in Wervik. Dat was nodig om te wennen aan de auto. Even werden we opgeschrikt toen ik in een snelle remzone helemaal geen remmen meer had. Ik gooide de auto op de handrem dwars. Pieter en ik zaten te wachten op de impact, maar die kwam gelukkig niet. Verder waren onze tijden meteen verrassend goed. We hebben maandag nog een dag getest in de buurt.
Wat was je eerste reactie aan het stuur van de Yaris GR Rally2?
Ik had niet verwacht dat de aanpassing zo moeilijk zou zijn. Toen we uit de service vertrokken, was de reactie van Pieter wel grappig. “Hij draait precies niet op vier cilinders,” reageerde Pieter. De Yaris heeft dan ook een 1,6 turbo driecilinder onder de motorkap liggen. We hebben er al veel mee gelachen. Maar, dat maakt de Toyota ook helemaal anders dan alle andere wagens waar ik al mee gereden heb. Het geluid van de motor zorgt voor verwarring. Ik moet echt naar de schakellampjes kijken om te weten wanneer ik moet schakelen, terwijl ik dat in een viercilinder gewoon op gevoel doe, zeker als je zoveel ervaring hebt in een Rally2. Je weet ook niet hoeveel koppel en vermogen er komt op basis van het geluid en het toerental. Echt, een grote aanpassing. Zelfs Pieter had niet meteen het juiste gevoel van snelheid om het ritme in het lezen van de nota’s te vinden. Puur door het compleet andere motorgeluid. Maar, ondertussen zijn we daar wel aan gewend.
Het is nog geen Skoda, vertelde je. Waar zit dat verschil?
Ik weet hoeveel duizenden kilometers Skoda test met een nieuw model voor de rallywagen gehomologeerd wordt. Ik heb begrepen dat Toyota veel minder getest had voor ze de Yaris GR presenteerden in Monte-Carlo. We zijn nu vijf maanden verder. Dan kan je niet verwachten dat Toyota op vijf maanden hetzelfde kan realiseren als wat Skoda gedurende anderhalf jaar testwerk voor de homologatie deed. Maar, de Yaris GR is de laatste maanden zeker al sterk geëvolueerd en verbeterd, want ze krijgen van elke wedstrijd feedback en data waarmee ze aan de slag kunnen. De auto die we geleverd kregen stond al veel verder dan de wagen die we in Kroatië getest hebben.
Ga je voor Toyota als testrijder aan de slag?
Nee, daar heb ik geen tijd meer voor. Ik heb het te druk met Aston Martin Brussels, ondertussen het grootste onafhankelijke dealership in Europa.
Geloof je in de driecilinder?
Waarom niet. Eigenlijk moet een driecilinder met dezelfde inhoud op papier beter zijn, want je hebt minder frictie. Alleen is er veel minder ervaring met driecilinders dan met viercilinders. Misschien staat de elektronica nog niet zo ver op punt als voor een viercilinder.
In het WRC-team heeft Door Geusens een belangrijke rol als motorist. Zal hij jullie helpen?
Ik weet wel dat Door erg veel over de motor weet. Hij gaat ons helpen.
Zijn er klanten voor de Toyota Yaris GR Rally2 in België?
Waarom niet? Als de auto morgen wint, dan zijn er zeker klanten voor. Ze rijden niet allemaal met een Skoda. Er zijn ook klanten voor de Citroën en de Hyundai. Voor elk type wagen is er een klant.
Is het een eenmalige wedstrijd, of staan er nog wedstrijden op je programma?
Normaal gaan we nog de Rally van Catalunya rijden in het WRC.
In 2022 kwam je in Ieper aan de start om je te amuseren, ‘just for fun’. Vorig jaar stond je veel scherper en was je ook de snelste Belg in de wedstrijd, voor alle tenoren van het BRC, tot je lek reed. En dit jaar?
Vorig jaar had ik meer wedstrijden gereden om me voor te bereiden. Als ik wat tijd investeer in rally’s en als ik voldoende kilometers in de benen heb, dan heb ik nog wel een zekere basissnelheid. Bovendien voelde de Skoda Fabia RS vorig jaar supergoed. Yannick Willocx was bij onze test en hij wist precies wat ik nodig had in de Fabia RS. Dit jaar heb ik amper gereden. Ik kom dus met een gebrek aan ritme aan de start, bovendien in een wagen die ik nog niet naar mijn hand heb kunnen zetten en die nog ontwikkeld wordt. We zullen wel zien hoe hoog we kunnen eindigen.
Had je verwacht dat je zo goed zou zijn vorig jaar?
Let op, er waren nog een paar kleppers, zoals Adrien Fourmaux, Stéphane Lefebvre en Chris Ingram, die nog een fractie sneller waren. Logisch. Het zou maar erg zijn als ik die ook nog zou kunnen kloppen. Maar, dat ik de rest van de Belgen zou kloppen, dat had ik ook niet verwacht. Zeker omdat ik donderdag de shakedown niet had gereden omdat ik een voorstelling had van een nieuw model van Aston Martin. Ik zat bij de start dus nog niet in de wedstrijd, maar eens we op temperatuur waren, draaiden de tijden in de top 3. Zelfs Pieter vond dat ik sterk gereden had. Dat zegt hij niet vaak.
Hoe hoog schat je het niveau van het BRC in?
Er zijn jaren geweest dat ik dacht dat het niveau minder hoog was, vooral toen Stéphane Lefebvre alles won, maar ik kan dat niet goed beoordelen zonder mee te doen. Trouwens, wanneer je met fabrieksmateriaal aan de start komt, dan moet je winnen. Dat was bij mij ook zo toen ik met de Mitsubishi Lancer in Marlboro-kleuren reed. Dan heb je de betere auto. Het zou niet fair zijn om te zeggen dat we vroeger harder reden. Ik weet dat er dit jaar erg hard gereden wordt in het BRC. Ze zijn echt aan het knallen! Niels Reynvoet, Maxime Potty, Jos Verstappen, ze zijn heel sterk aan het rijden.
Je was de coach van Niels Reynvoet. Had je dit niveau van hem verwacht?
Toch wel. Drie jaar geleden reed hij scratches in de regen in de Aarova Rally, toen alle toppers nog voluit gingen. Dan weet je dat die jongen met een auto kan rijden. Hij reed de scratch in de regen, terwijl de anderen dezelfde banden hadden liggen. Hij miste gewoon nog een constante in zijn prestaties, maar dat is ervaring. Je mag ook niet vergeten dat Niels lang wielrenner is geweest. Zoveel jaren is Niels nog niet actief in de gemotoriseerde sporten. Maxime Potty heeft van kindsbeen af karting gereden. Cédric Cherain zit al 20 jaar in de sport. Nu heeft hij de ervaring die hij nodig heeft om mee te doen voor de zege.
Wat zie je terug in zijn huidige prestaties wat jij Niels hebt geleerd?
De rust om zijn ritme te blijven rijden, zonder op elke proef de snelste te willen zijn. Kijk, als je 1″ per proef sneller bent, dan moet je gewoon dat ritme aanhouden om te winnen. Je moet niet nog sneller willen zijn. Een voorsprong controleren, dat heeft hij ook geleerd.
Na jouw laatste overwinning, in de Aarova Rally 2023, waar hij over de kop ging met een halve minuut voorsprong en de finish in zicht…
Inderdaad. Daar heeft hij geleerd dat je soms ook wat tijd mag laten liggen om toch te winnen. Ik denk dat Niels nu heel goed weet wat hij kan en waar zijn limiet ligt. Hij voelt aan de finish dat hij dat tempo kan blijven rijden. Dat maakt hem zeker van zijn stuk. Weet je wat ik ook zo knap vind aan het verhaal van Niels Reynvoet? Dat de volledige familie elke dag keihard werkt in het familiebedrijf Orfys om dit mogelijk te maken. Als ze het budget extern niet vinden, dan werken ze er zelf voor.
Hoe jammer vind je het dat je andere poulain, Sébastien Bedoret, wat van het toneel is verdwenen?
Dat is erg jammer, want Sébastien had zeker de snelheid om mee te doen voor de overwinningen. Maar, Stefan Everts heeft me daarvoor gewaarschuwd. Hij zei: “Freddy, het is knap dat je jonge gasten wil opleiden en coachen, maar er zijn geen garanties dat ze het ook volhouden.” Je kan het beste van jezelf geven, je tijd investeren in jongeren, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd zullen slagen. De basis was zeker aanwezig.
Kan Niels Reynvoet kampioen worden?
Waarom niet? Hij maakt geen fouten.
En Jos Verstappen?
Dat is erg sterk, zeker op zijn leeftijd. (lachend) Sorry Jos, maar zo is het. Ik ben nog wat ouder zelfs. Hij rijdt veel, is veel met zijn sport bezig en heeft het juiste materiaal gekozen. Vergeet ook niet dat Jos al zijn ganse leven autocoureur is. Die weet heel goed waar hij mee bezig is.
Volgens mij is hij de snelste op droog asfalt in België.
Dat denk ik ook. Wanneer er wat grind op de baan ligt of wanneer het weer varieert, is het moeilijker, maar dat is puur ervaring. Laat hem dit seizoen nog eens afwerken. Dan zal hij volgend jaar nog sterker zijn en zeker een gooi doen naar de titel.
Kan Jos Verstappen in Ieper voor een verrassing zorgen?
Ik denk dat wedstrijden zoals de Rally van Wallonië en de East Belgian Rally meer iets voor hem zijn dan Ieper. Wedstrijden met snelle bochten, weinig coupures en asfalt dat veel grip biedt. In Ieper zal hij zich wel goed voelen op de snelste stroken, die er meestal ook zuiver bij liggen. Maar, in de korte situaties en op de kruispunten, waar er meestal veel grind ligt, zal hij misschien niet efficiënt genoeg zijn. Hij heeft Tielt niet gereden dit jaar. Ik gebruikte Tielt of zelfs de Sezoens vaak om me specifiek te concentreren op de T-situaties. Als ik daar een goede setting voor gevonden had, dan was de basis al goed voor Ieper en kon ik me op het snelle werk concentreren. Ik denk dat winnen in Ieper nog te vroeg komt voor Jos.
Dit seizoen is Michelin de exclusieve bandenleverancier in het BRC. Heb je nog een voordeel als vroegere testrijder van Michelin?
Nee, die tijd is voorbij. Zelfs vorig jaar, toen we met Pirelli’s reden, volgde ik gewoon wat de anderen deden en de adviezen van de leverancier. Vroeger, toen ik testrijder van Michelin was, had ik soms het vertrouwen om met een iets hardere band van start te gaan, omdat ik wist hoe ik die band wel kon laten functioneren door wat agressiever te zijn. Of ik liet wat tijd liggen op de koudste openingsproef, omdat ik wist dat de volgende proeven met die harde band beter zouden zijn. Dat was de ervaring opgedaan tijdens testen van een 40-tal kilometer.
Fred Miclotte, je vroegere copiloot, rijdt dit jaar ook het BRC. Verrassend?
Hij durft wel en hij heeft wagenbeheersing. Fred heeft zoveel kilometers naast goede piloten gezeten. Ik heb hem voor de eerste keer een rallyproef laten rijden met de Ford Focus WRC, op zijn verjaardag in de Rally van Wallonië 2013. Het was al jaren zijn droom om eens met een WRC te rijden. Hij reed toen op de verbinding naar de laatste proef. Ik liet hem ook de laatste proef rijden. Hij reed beter dan dat ik nota’s las, daar ben ik wel zeker van. Ik was blij dat we de finish haalden zonder incidenten.
Freddy, 11 overwinningen in Ieper, dat zijn ook 11 legendarische feestjes.
Ja, de sfeer op de Markt is altijd fantastisch. Ik herinner me nog het feestje in 2008, toen ik met Nicolas Vouilloz, voormalig wereldkampioen downhill mountainbike, op de fiets uit de VIP-tent sprong. Tot die fiets, van een mevrouw, gewoon plooide. Ze heeft wel een nieuwe gekregen. De jaren met BFO en Marlboro, waren ook geweldig.
Wat was je mooiste overwinning in Ieper?
De eerste overwinning in 1996 met de Toyota was fantastisch, want het was mijn doorbraak. De drie volgende overwinningen waren eerder logisch, want ik kwam met een fabriekswagen uit het WK naar Ieper. Als Thierry Neuville vandaag start in Ieper met een Hyundai, dan is het ook logisch dat hij wint, anders heeft hij het niet goed gedaan.
Daarna waren de tijden in het ERC en IRC met de Super2000’s geweldig. Met Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, Juho Hänninen, Jan Kopecky, Bryan Bouffier, reden we tegen piloten die ook met topmateriaal reden en die ook veel ritme hadden. We deden overal mee voor de overwinning, ook al was ik al wat ouder dan die jonge gasten. Toen lag het niveau heel hoog. In die jaren kwamen de andere Belgen zelfs niet in de buurt. En dan was er de memorabele zege in 2015, toen we voor de eerste keer met de Skoda Fabia R5 reden. Vrijdagavond voelde de auto niet goed en kon ik niet mee. Yannick wist wat ik nodig had en ’s nachts werden de benodigde onderdelen voor het differentieel geleverd vanuit Tsjechië. De volgende ochtend klokte ik meteen de tweede tijd in Reninge. De auto was niet meer te herkennen. We stonden vierde op 26″ van leider Craig Breen. Op dat moment vroeg ik aan Vincent Struye, PR van Skoda België, of ik op safe moest rijden of dat hij me carte blanche gaf om te winnen. Ik mocht voluit gaan! Johan berekende hoeveel seconden we per proef terug moesten pakken en 3 KP’s voor het einde zijn we genaderd tot op 1″4 van Bouffier, die op de volgende proef lek rijdt. Een ongelofelijke overwinning. Die dag hebben we echt geknald!
Freddy, de succesvolle ondernemer
Sinds 2018 is Freddy Loix eigenaar en de baas van Aston Martin Brussels. Samen met zijn partner Marie, heeft hij het dealership uitgebouwd tot de grootste van Europa, met een internationaal klantenbestand. Vooral de werkplaats, in 2022 volledig vernieuwd, staat in binnen- en buitenland hoog aangeschreven voor zijn service en kwaliteit. Vorig jaar werden 49 nieuwe wagens verkocht en een 25-tal occasies. Naast zijn werk in Zaventem, is Fast Freddy ook nog erg actief met de mountainbike, samen met Marie. Wekelijks worden enkele trainingsritje gepland. Niet elektrisch natuurlijk.