Sébastien Ogier, achtvoudig wereldkampioen, heeft zijn revanche te pakken voor de verrassende nederlaag die hij vorig jaar leed in “zijn” Rally van Monte-Carlo. De Fransman had donderdagavond een flinke dosis geluk toen hij bij een schuiver een elektriciteitspaal velde, maar zonder schade de finish bereikte. Vrijdag profiteerde hij van een schuiver van Thierry Neuville en een klein foutje van teamgenoot Elfyn Evans om de leiding te nemen en die koppositie gaf de streekpiloot niet meer uit handen. Op zondag stelde de Toyota-rijder uit Gap zijn 10de recordzege in de Rally van Monte-Carlo veilig.


“Ik ben ongelofelijk trots op dit record van 10 overwinningen in Monte-Carlo. Als kind droomde ik van een overwinning in de Rally van Monte-Carlo. Als ik elk seizoen één wedstrijd zou willen winnen, dan is het Monte-Carlo, mijn thuisrally. Het bleef zondag spannend tot de laatste proef, want we hadden verschillende bandenkeuzes gemaakt en de omstandigheden bleven verraderlijk, met veel sneeuw en ijs. Dit is een schitterende start van het seizoen voor het team,” aldus winnaar Sébastien Ogier, die zijn teamgenoot Elfyn Evans klopte met 18″5.
2025 FIA World Rally Championship / Round 01 / Rallye Monte Carlo 2025 / 22-26 January 2025 // Worldwide Copyright: Toyota GAZOO Racing WRT 2025 FIA World Rally Championship / Round 01 / Rallye Monte Carlo 2025 / 22-26 January 2025 // Worldwide Copyright: Toyota GAZOO Racing WRT
“Wat een laatste proef! Ik stond op vier spijkerbanden en in het slot van de proef hadden we een paar momentjes, maar het ging toch nog goed. We pakken hier heel wat punten, dus ik denk dat we een mooie Monte gereden hebben, in moeilijke omstandigheden,” aldus de Welshman.
Na een eerder wisselvallige wedstrijd, stelde tweevoudig wereldkampioen Kalle Rovanperä de vierde plaats veilig, na een spannend duel met Ott Tänak, die op de slotdag meer vertrouwen had in de afstellingen en de banden op zijn Hyundai.

Bij Hyundai was Adrien Fourmaux de held van het weekend. De nieuwe rekruut van het team eindigde als eerste van het Koreaanse team, maar hij pakte bovendien een mooie podiumplaats in Monte-Carlo. Bovendien bleef hij tot de laatste proef Sébastien Ogier en Elfyn Evans onder druk zetten. “Het is jammer dat ik hen niet nog harder onder druk kon zetten, maar ik wilde ook niet alle risico’s nemen, want deze podiumplaats is al een knap resultaat om het seizoen te openen. Ik kijk al uit naar Zweden, waar we als tweede van start zullen gaan,” vertelde een gelukkige Adrien Fourmaux.

Voor Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe werd het een matig weekend. De wereldkampioenen namen donderdagavond de beste start, maar vrijdagmiddag liet Thierry zich verrassen in een remzone voor een haarspeld, waar hij later die avond nog eens van de baan ging door een lekke band. Na elektronische problemen moest de kopman van Hyundai zaterdagochtend nog een reset uitvoeren, waardoor hij niet verder kwam dan een zesde plaats in Monte-Carlo. “Het positieve is dat we in Zweden een gunstige startpositie zullen hebben en daar willen we maximaal van profiteren om goed te scoren, want dit was een rally om snel te vergeten. We hebben geknokt, maar door een gebrek aan ervaring met de Hankook-spijkerbanden liet ik me vrijdag even verrassen in een remzone, waarbij een achterwiel afgebroken was. Dit is niet het resultaat waar we voor kwamen, zoveel is duidelijk,” aldus Thierry Neuville.

Ook voor Grégoire Munster viel het resultaat, een opgave, tegen, maar de Belgische Luxemburger reed zich met de Ford Puma Rally1 wel in de kijker met zijn eerste scratch op het allerhoogste niveau zaterdagochtend. “Zondag heb ik me laten verrassen op een ijsplek, maar toch zal ik heel wat positieve zaken meenemen van deze wedstrijd. We hebben duidelijk onze progressie getoond met twee tweede tijden en vooral die scratch, mijn eerste snelste tijd in het WRC,” vertelde Grégoire Munster, nog altijd in de eerste plaats een Belg, al rijdt hij met een Luxemburgse licentie.
Maxime Potty werd 19de algemeen en 11de in RC2 met de Skoda Fabia RS van PTR Racing. Daarmee eindigde de Belgische vice-kampioen in het spoor van Charles Munster, die de Hyundai i20 N Rally2 van BMA naar de 18de plaats en 10de in RC2 stuurde. Armand Fumal stuurde de Alpine A110 RGT naar de 42ste plaats, als 2de in RGT. Lény Cols, genavigeerd door Pascal Lopès, bracht zijn debuut in de Rally van Monte-Carlo tot een goed einde. Bij het begin van zijn tweede volledige rallyseizoen stuurde hij de officiële Renault Clio Rally3 naar de 44ste plaats algemeen.