Rally

Adrien Fourmaux bevestigd als derde piloot bij Hyundai

Pinterest LinkedIn Tumblr

Na het nipte verlies van de wereldtitel bij de Constructeurs, heeft Hyundai Motorsport het geweer van schouder veranderd. Vorig seizoen werd de derde Hyundai i20 N Hybrid Rally1 afwisselend toevertrouwd aan Esapekka Lappi, Dani Sordo en Andreas Mikkelsen, maar in de eindafrekening bleek duidelijk dat de derde wagen van het team minder punten opleverde, terwijl het normaal de wagen moet zijn die het minste risico’s neemt en de grootste finishscore moet hebben. Vandaar dat Cyril Abiteboul beslist heeft om een vaste derde rijder aan te duiden. Dat fel begeerd derde stuur wordt toevertrouwd aan Adrien Fourmaux. De Fransman maakt de overstap van M-Sport, het team waar hij sinds 2018 voor reed. 

“Ik kijk er enorm naar uit om in 2025 voor Hyundai Motorsport te rijden. Het is een grote kans voor mij en Alex. Als rijder wil je altijd groeien en jezelf pushen om beter te worden. Ik voel dat ik klaar ben voor deze stap. Hyundai is al jaren een sterk team in het WRC en ik ben trots dat ik deel mag uitmaken van hun toekomstplannen. Ik ga volgend jaar het beste van mezelf geven,” vertelde Adrien Fourmaux, de 29 jarige Fransman die twee jaar geleden de Ardeca Ypres Rally en het Brits kampioenschap won in het seizoen dat hij moest herbronnen, om vervolgens afgelopen seizoen sterk terug te keren als fabrieksrijder bij M-Sport.

Het ging overigens heel snel in de carrière van Adrien Fourmaux, die in 2017 in zijn eerste rallyseizoen, meteen derde werd in het Frans Junior-kampioenschap, om vervolgens de titel te pakken in 2018 met een Ford Fiesta R2T. In 2019 kon hij een interessant programma afwerken met een Fiesta R2T afgewisseld met een Ford Fiesta R5, met onze landgenoot Renaud Jamoul als navigator. Het duo maakte indruk, onder andere met een tweede plaats bij zijn debuut WK-debuut in Monte-Carlo en een podium in de Wales Rally GB, en mocht in 2020 een volledige WRC2-campagne afwerken voor M-Sport, met een derde plaats in het kampioenschap als resultaat, na een tweede plaats in Monte-Carlo en podiumplaatsen in Estland en in Turkije. In 2021 begon hij aan het seizoen met de Ford Fiesta Rally2, maar al snel kreeg hij de kans aan het stuur van een officiële Ford Fiesta WRC, met meteen een bijzonder knappe vijfde plaats in de Rally van Kroatië. In de Safari Rally in Kenia volgde zijn eerste snelste tijd in het WRC, maar vanaf de zomer lukte het plots niet meer. De jonge belofte maakte regelmatig foutjes, zoals in de WK-manche in Ieper, waar hij vroeg in de wedstrijd hard van de baan ging. Een gemiste kans, want op asfalt en vlakbij huis had Fourmaux een mooi resultaat kunnen behalen. Na de volgende wedstrijd, de Acropolis Rally 2021, brak de Fransman met onze landgenoot Renaud Jamoul en werd Alexandre Coria zijn navigator. 

Het Franse talent stond voor zijn grote doorbraak. Bij M-Sport kreeg hij het stuur van een officiële Ford Puma Hybrid Rally1, maar het bleek te vroeg. Fourmaux maakte veel foutjes, waaronder opnieuw een crash in de tweede WRC-editie van de Ardeca Ypres Rally. Adrien Fourmaux scoorde slechts 13 punten, terwijl zijn teamgenoot en kopman, ex-wereldkampioen Ott Tänak, twee overwinningen behaalde in de Ford Puma Hybrid Rally1. Het verschil was te groot. Net zoals destijds bij Ott Tänak, besliste Malcolm Wilson om de Fransman even terug te zetten naar een Fiesta Rally2 en in het Brits kampioenschap leek Fourmaux herboren. De Fransman domineerde het kampioenschap, won overtuigend in Ieper en dwong een tweede kans op het hoogste niveau af voor 2024. Een seizoen waarin hij de kopman was, naast Grégoire Munster, die een kans kreeg als tweede rijder bij M-Sport. Deze keer greep Adrien Fourmaux zijn kans met beide handen met podiumplaatsen in Zweden, Kenia, Finland, Polen en Japan en een vijfde plaats in de WK-eindstand. Een knap seizoen waarmee hij de directie van Hyundai Motorsport overtuigde om hem in 2024 het stuur van de derde i20 N Hybrid Rally1 toe te vertrouwen, als teamgenoot van wereldkampioen Thierry Neuville en zijn vroegere ploegmakker Ott Tänak. 

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment