Amper 23 jaar en dit jaar voor het tweede opeenvolgende seizoen Wereldkampioen Rally. Dat Kalle Rovanperä een uitzonderlijk natuurtalent is, dat wisten we al van toen zijn pa Harry beelden toonde van zijn 5-jarig zoontje aan het stuur van een achterwielaangedreven Toyota Starlet op een besneeuwd bospad in Finland. Van kindsbeen af werd Kalle klaargestoomd om in de voetsporen van zijn vader te treden. Vorig seizoen domineerde de Toyota-piloot het seizoen en kroonde hij zich voor de eerste keer tot wereldkampioen. Dit jaar ging het moeizamer, maar opnieuw kon hij zijn Toyota Yaris Rally1 Hybrid naar de wereldtitel sturen.
Twee keer wereldkampioen op je 23ste. Het doet wat met de Blonde God van de rallysport. De krullebol liet dit jaar al een paar keer verstaan dat hij zichzelf niet kan motiveren om te jagen op records. Kalle beseft ook dat er nog wat anders in het leven is dan rally’s winnen. Voor Kalle is rallyrijden nooit een vak geweest, maar vooral ontspanning, voor het pure rijplezier.
Maar, als kopman van het Toyota Gazoo World Rally Team rust er druk op zijn schouders, is een volledig rallyseizoen slopend door het vele reizen en zijn er zoveel promotionele verplichtingen dat het als een job begint te voelen. Voor 99,9% van de piloten een absolute droomjob waar ze alles voor zouden inruilen, maar niet voor Kalle Rovanperä. Die verloor de voorbije maanden een beetje het plezier in zijn sport. Om zichzelf wat mentale rust te bezorgen en vooral om hongerig te blijven, zet Kalle Rovanperä op eigen verzoek een stapje terug.
Het team kondigde vandaag aan dat Kalle Rovanperä in 2024 een gedeeltelijk programma af zal werken, net als Sébastien Ogier. Kalle Rovanperä zal dus niet moeten rijden in functie van een eventuele wereldtitel, met de handrem op, maar hij zal in elke wedstrijd bevrijd maximaal kunnen aanvallen. Voor Elfyn Evans, die wel een volledig programma zal afwerken met de Toyota Yaris Rally1 Hybrid, lijkt dit goed nieuws, want de Welshman wordt de feitelijke kopman bij Toyota met het oog op de wereldtitel.
Comments are closed.