Het FIA World Rally Championship 2024 is gestart met de Rally van Monte-Carlo, de klassieker in Zuid-Frankrijk. Nadat de teams werden voorgesteld op het startpodium voor het Casino van Monaco, trokken ze de bergen in voor twee nachtelijke proeven in het donker. De Rally van Monte-Carlo wordt traditioneel verreden in winterse omstandigheden, met ijsplekken en sneeuw die het parcours verraderlijk maken, maar deze keer was daar geen sprake van. Integendeel, op de openingsproef Thoard-Saint-Geniez (21,01 km) profiteerde Elfyn Evans van zijn startpositie om de snelste tijd op de tabellen te zetten. Omdat er heel wat gesneden werd op de proef, lag er na zijn doortocht al heel wat grind op de baan. Zelfs Thierry Neuville, tweede op de baan, besefte meteen dat het onmogelijk was om de tijd van de Toyota-rijder te evenaren. Omdat de Hyundai-piloten allemaal kleine problemen hadden op de tweede proef Bayons-Bréziers (25,19 km), sloot Elfyn Evans de dag af als leider met 15″1 voorsprong op Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe, 21″6 op Sébastien Ogier-Vincent Landais en 22″8 op Ott Tänak-Martin Järveoja.
“Het was tricky om het parcours te openen en om in te schatten hoeveel grip er was,” vertelde leider Evans. Voor Thierry Neuville was vooral de tweede proef een tegenvaller. “Op de eerste proef had ik misschien meer kunnen doen, maar ik wilde geen onbezonnen risico’s nemen. De proef lag er vuil bij en we stonden op de Soft-banden. Op de tweede proef hadden we een kleine probleem met de auto, maar dat gaan we wel oplossen. De rally is nog lang,” aldus onze landgenoot.
Teamgenoot Ott Tänak, tweede op de openingsproef, zakte op de tweede proef terug naar de 4de plaats. “Op de eerste proef hadden we al een probleem met het gaspedaal. De motor bleef duwen wanneer ik van het gas ging. Heel vervelend, maar gelukkig was de finale van de eerste proef erg snel en moest ik niet veel van het gas. Op de tweede proef, met veel meer trage bochten, was het wel een heel vervelend probleem… Maar, ik denk wel dat het goed komt. Op snelheid voelde de wagen in elk geval goed aan.”
Ook de derde Hyundai, die van Andreas Mikkelsen, die zijn comeback maakt in de topklasse van het WRC, presteerde niet feilloos. De Noor sloot de dag af als achtste op 1’08”.
Sébastien Ogier kwam door het grind op de baan en een minder gunstige startpositie, niet verder dan de 3de plaats, voor Ott Tänak en Adrien Fourmaux, die een degelijke start maakte als kopman van M-Sport.
Het was vooral uitkijken naar het debuut van Grégoire Munster als voltijds fabriekspiloot van M-Sport. Samen met Louis Louka nam onze landgenoot geen overdreven risico’s om als 6de de openingsavond af te sluiten op 1’06”.