Rally

Guillaume de Mévius wint de Baja Aragon en is trots op zijn G Rally Team

Pinterest LinkedIn Tumblr

Guillaume de Mevius maakte eerder dit jaar furore met een tweede plaats bij zijn debuut in de topklasse in de Dakar 2024. Afgelopen weekend was hij, bij zijn eerste wedstrijd samen met de ervaren Fransman Mathieu Baumel, meteen de sterkste in de Ultimate-categorie in de Baja Aragon, de derde manche van de FIA World Baja Cup, aan het stuur van de nieuwste evolutie van de Toyota Hilux van Overdrive. Op de openingsdag maakte de kopman van Toyota het verschil, om vervolgens de tweede en derde dag te controleren. Teamgenoot Rokas Baciuska werd tweede op 6’26”, gevolgd door de Portugees Joao Ferreira in een Mini op 7’03”. Nasser Al-Attiyah kende op de openingsdag problemen met de Taurus. Hij werd pas 8ste algemeen… in het spoor van Ghislain de Mevius, genavigeerd door Johan Jalet, die de kleuren van het G Rally Team met succes verdedigde in de OT3. Vader Grégoire de Mevius, samen met André Leyh, eindigde met een andere OT3 mooi op de 21ste plaats, wat een machtige podiumfoto van papa Grégoire met zijn twee zonen Ghislain en Guillaume opleverde. 

Guillaume de Mévius en Mathieu Baumel, winnaars van de Baja Aragon. (S. Bauchau)

“Weet je, dit is mijn allereerste algemene overwinning in de autosport. Ik heb zelfs nooit een provinciale rally algemeen gewonnen. Die eerste algemene zege vind ik echt heel belangrijk. Het doet deugd dat ik mijn palmares hier kon openen,” lachte Guillaume de Mevius, onze grote belofte in rallyraid. 

Guillaume de Mévius koos resoluut voor een carrière in rallyraid en hij heeft zeker geen spijt van die keuze. (S. Bauchau)

Het succes van Guillaume de Mevius en de sterke prestatie van het G Rally Team op het hoogste niveau, verdienen zeker de nodige aandacht. Eerder dit jaar brachten we een exclusief bezoek aan de werkplaatsen van het G Rally Team in Waver, naast WiK, Wavre Indoor Karting. Wat destijds begon als het persoonlijk project van papa Grégoire de Mevius, die tussen de historic rally’s door liever zelf wat aan zijn rallywagens sleutelde, is uitgegroeid tot een topteam in wording. 

“Aanvankelijk is het G Rally Team in 2018 begonnen met mijn vader Grégoire en mijn broer Ghislain. De locatie is een voormalig pand waar een distributeur van boeken zijn magazijnen had, vlakbij Walibi. Toen ik in 2021 besliste om me volledig toe te leggen op rallyraid, wilde ik als plan B ook een eigen bedrijf uitbouwen. Het is fijn om rallypiloot te zijn, maar als het niet lukt, moet je ook een toekomst hebben. In 2021 heb ik mijn eigen bedrijf opgericht in het grote atelier naast de werkplaats waar mijn papa en Ghislain aan de rallywagens van de familie werken. Ik heb gewoon de commerciële benaming overgenomen, maar het is een apart bedrijf volledig gericht op offroad. Er zijn geen rechtstreekse banden met Overdrive, al werken we natuurlijk nauw samen,” vertelt Guillaume de Mevius.

“Het project OT3 werd oorspronkelijk gelanceerd door Overdrive, in samenwerking met Red Bull. De wagen was heel competitief, maar niet voldoende betrouwbaar. De OT3 had zijn snelheid bewezen en was op dat moment de snelste T3 van het veld, maar de resultaten bleven uit door de gebrekkige bedrijfszekerheid van de OT3. In de Dakar 2022 won ik een etappe en de overige elf etappes werden gewonnen door de Amerikaan Seth Quintero, maar ondanks dat foutloos rapport van 12 dagzeges, was de beste positie van een OT3 in de eindstand slechts een derde plaats van de Spaanse Cristina Gutierrez. Ik stelde aan Jean-Marc Fortin voor om het OT3-project volledig over te nemen, want ik geloofde wel in het concept,” vervolgt Guillaume. 

Het project OT3, aangedreven door een 1.0 VW-driecilinder, werd overgenomen van Overdrive. (S. Bauchau)

Meer dan een half jaar werd hard gewerkt aan de bedrijfszekerheid van de OT3. Het leverde overwinningen op in Marokko en Andalusia, toen nog met Red Bull als partner. Ondertussen werkt G Rally Team verder als constructeur van de OT3. Er werden al meer dan 20 exemplaren gebouwd, grotendeels voor klanten, maar sommige buggy’s ook voor de verhuur. 

“Exemplaar 15 hebben we hier geassembleerd en vanaf nr. 16 zijn de OT3’s volledig door G Rally Team gebouwd. Vorig jaar hadden we 4 wagens voor de Dakar: twee voor twee Argentijnen, een voor een Nederlander en de vierde zou ik misschien zelf besturen. Maar, in oktober moesten onze Argentijnse vrienden het project annuleren. Door de verkiezingen en machtswissel in Argentinië, konden ze met hun geld niets kopen in het buitenland. Het was gewoon onmogelijk om een betaling vanuit Argentinië naar het buitenland te doen. Kees Koolen, onze derde klant, is zakelijk erg actief in het Midden-Oosten. Door de politieke onzekerheid in die regio annuleerde hij ook zijn project voor de Dakar. Hij had alles al betaald, dus stelde hij zijn OT3 ter beschikking van Kris Meeke, die zelf nog een beperkt budget mee moest brengen. Zo hadden we in november zekerheid dat Kris Meeke zou rijden. Verder reed Camelia Liparoti met een OT3.”

“In de drukke periode, de aanloop naar de Dakar, werken we met een 8-tal mecaniciens, 2 ingenieurs en nog enkele losse medewerkers om alles klaar te krijgen. Een van de ingenieurs is Guillaume Evrard, een Belg die destijds aan het werk was bij Volkswagen Motorsport in het WRC,” aldus Artur Tanghe, die de logistieke planning verzorgt. “We gebruiken een 1.0 driecilinder uit de VW Polo, die we kopen in Zuid-Afrika. De motor blijft standaard, maar rond de krachtbron kunnen we reglementair veel veranderen. De rolkooien worden geleverd door Superwelding. Het tweede belangrijke project van G Rally Team zijn de Dunbee’s, een achterwielaangedreven T1 diesel, het vroegere project van Stéphane Henrard.”

Guillaume de Mevius werkt achter de schermen hard om voldoende financiers te vinden om het project te doen slagen. Met zijn achternaam is het echt niet eenvoudig om aan te kloppen bij een potentiële partner. “Dat is het eeuwige dilemma,” vertelt de 29-jarige piloot. “Veel mensen denken dat ik financieel kan doen wat ik wil, maar dat is zeker niet het geval. Zoals elke rijder in de autosport, zoek ik ook naar partners om projecten rond te krijgen. Het is wel eens een probleem wanneer verantwoordelijken van een marketingafdeling mijn naam zien staan. Ik ga zeker niet klagen. Het helpt natuurlijk dat we zelf wel eens wat kunnen bijpassen om iets rond te krijgen, maar we kunnen zeker niet alles zelf betalen. Daarom heeft Ghislain zijn indoorkarting en ik G Rally Team opgericht.”

In Rallyraid is Guillaume quasi de enige nieuwkomer in de topklasse, al zijn er met Moraes en Quintero wel een aantal jongere rijders die op de deur kloppen. Zijn broer Ghislain is dit jaar ingestapt in het WK Baja’s met de OT3. 

“Ghislain is niet meteen geïnteresseerd in de Dakar, maar wel in de Baja’s. Het budget voor dat kampioenschap is vergelijkbaar met het budget dat hij nodig heeft om in het BRC met een Rally2 te rijden. In het BRC steek je veel tijd in de verkenningen en kan je uiteindelijk maar 200 km op snelheid rijden. Het voordeel van de Baja’s is dat je maximaal 4, 5 dagen van huis bent, in een ander land, waar je een andere cultuur en natuur ontdekt en waar je enkele dagen bijna constant aan het stuur zit. Zondag na de finish ben je uitgeteld van de fysieke inspanningen. Die beleving, de unieke ervaring, dat spreekt Ghislain op dit moment meer aan,” aldus Guillaume. “Hij wil wel het volledige kampioenschap rijden, want hij houdt ook van een volledige campagne. Het is een volledige campagne, maar het blijft een hobby, naast de karting. Ik zit nog in een andere fase van mijn carrière. Mijn ambitie is een carrière als professional in Rallyraid, bij de absolute top.”

Ook het oorspronkelijke atelier van het G Rally Team, waar de rallywagens van Grégoire worden geprepareerd, maar waar ook de Skoda Fabia R5 van Ghislain werd klaargestoomd, blijft nog actief. Daar worden de Ford Escort Mk2, de Nissan Sunny GTi-R (de vroegere Gr.N van Gaby Goudezeune) en een ex-Ari Vatanen Mitsubishi geprepareerd. Ondertussen werkt het team ook aan de wederopbouw van een Mazda 323 4WD, een 1600cc. 

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment