Op zaterdag 23 maart gaat het Nederlands rallykampioenschap van start met de Zuiderzee Rally in en om Kampen. Op de bodem van de voormalige Zuiderzee wacht de deelnemers een snel en uitdagend parcours over smalle baantjes over de dijken en door de polders. Tussen 12h en 19h30 staan 9 klassementsproeven op het programma, verdeeld in drie ronden van drie proeven: Kampereiland-Oost (14,39 km), IJsselmuiden (4,52 km) en Kamperveen (8,18 km).
Het startveld is goed gevuld met meer dan 100 deelnemers, waarvan 26 in Historic. Kevin van Deijne opent als kampioen met zijn Hyundai i20 N Rally2. Normaal zou hij gevolgd worden door Timo Van der Marel in een gelijkaardige Hyundai, maar Timo moet forfait geven wegens een rugblessure. Yannick Vrielink, die de overstap maakt naar de topklasse, brengt een Ford Fiesta R5 aan de start, terwijl Michiel Becx een modernere versie zal bemannen. Ingo ten Vregelaar mikt dit seizoen ook op de titel in Nederland met zijn Skoda Fabia R5. Richard Pex, vorig weekend nog aan het werk in de Rallye des Ardennes, heeft een recente Fabia RS, terwijl Martijn Moree ook kiest voor een Skoda Fabia.
De kleureen van Hyundai worden verder verdedigd door de Deen Simon Vallentin, Martin van Iersel en de onverslijtbare Henk Vossen, die deze keer bijgestaan wordt door Erik de Wild, die de Hyundai als geen ander kent.
Verder is het uitkijken naar de strijd tussen de Mitsubishi’s van Smits, Wils en Molkenboer, maar vooral naar de strijd binnen de verschillende merkencups. In de Motul Clio Trophy maken Ben van de Laar, Jeroen en Ceriel Klein Kromhof de overstap naar een pittige Clio Rally3, net als Willem-Wouter Overbeek. Een achttal Clio’s Rally5 zullen ook een mooi onderlinge strijd uitvechten. Een van hen is oude bekende Johan Deen, die nog eens komt proeven van de rallysport, samen met Harmen Scholtalbers. In de Toyota Yaris GR Cup lijkt de favorietenrol weggelegd voor Gerard Tijink. Verder komt ook de BMW 130i Challenge en de Peugeot 206 Cup in actie.
In de Historic-wedstrijd start Antoine Biesheuvel als uitgesproken favoriet met zijn MATS BMW M3 E30, al mag je de power van de Audi Quattro A2 van Henk-Peter Meilink natuurlijk niet onderschatten. Voormalig Historic-kampioen Wouter Koenderink met zijn BMW 3,0 CSL mag zich aan heel wat weerwerk verwachten.