Wat een wedstrijd, de 41ste Rally van Wallonië van afgelopen weekend! Door het wisselvallige weer en het erg hoge tempo vooraan, waren de positiewissels en incidenten amper bij te houden. Ook de strijd bij de Masters kende een verrassend verloop, met Jimmy D’hondt die zondagnamiddag in Jambes als winnaar over het finishpodium reed. To finish first, first you have to finish!
Nochtans zag was de wedstrijd helemaal niet goed begonnen voor de tweevoudige Master-kampioen. “Op de eerste proef was ik te enthousiast en schoven we in een veld. Meteen 20″ verloren. En op de jump van Wartet, bij de finish, heb ik amper gelost, met heel wat schade aan de auto als gevolg. De dakspoiler viel er af en zelfs de carterplaat bleek verschoven. Maar, we zijn in koers gebleven en zondag, toen het voor ons ook een stuk beter ging, viel alles plots in ons voordeel uit,” aldus Jimmy D’hondt.
De wedstrijd werd, zoals verwacht, van bij de start in handen genomen door Jos Verstappen. Ondanks het feit dat hij voor de eerste keer de Rally van Wallonië reed, stond de Nederlander aan de leiding van het algemeen klassement na de eerste dag. “We hebben in de eerste ronde even afgetast waar er grip is en waar niet. Dat kan je vooraf moeilijk inschatten. Daarna bekijken Renaud en ik de onboards nog een keer voor de tweede ronde en passen we hier en daar de rempunten en lijnen aan. Zo kunnen we telkens ons ritme een beetje verhogen,” vertelde Verstappen.
De leider bij de Masters was zaterdagavond al verlost van zijn belangrijkste achtervolger in het Master-klassement. Fred Miclotte, die een goed ritme gevonden had, knalde in Crupet op een grote strobaal. De Skoda had zware averij opgelopen en Miclotte moest opgeven.
Zondagmiddag ging het dan plots helemaal fout voor Verstappen op de proef in Naninne. Verstappen reed twee banden lek en met slechts één reservewiel in de koffer, was opgeven de enige mogelijkheid. Op dezelfde proef moest ook Kris Princen noodgedwongen de strijd staken. De transmissie was gebroken op zijn Porsche 991 GT3. Hij was trouwens niet het enige slachtoffer bij de Porschisten, want ook Henri Schmelcher moest met technische problemen vroegtijdig opgeven.
Zo ging de tweede plaats bij de Masters naar streekrijder Etienne Monfort, die zijn Skoda naar een mooie 13de plaats stuurde. De overwinning in RGT en de derde plaats bij de Masters ging naar Olivier Collard, die op zondag enorm genoot van de power van de Porsche. “We hebben zaterdag bijna de ganse dag op regenbanden gereden en de proeven lagen er toen erg verraderlijk bij. Het was echt niet evident om de Porsche dan op de baan te houden. Zondag konden we eindelijk slicks monteren en dan stuurt de Porsche toch een stuk scherper. Dan was het weer genieten, tot de regenvlaag op de laatste proef,” aldus Olivier Collard.
Steven Spittaels, actief in de Stellantis Motorsport Cup, stuurde zijn Peugeot 208 naar de vijfde plaats, gevolgd door Koen Verhaeghe, de winnaar in het Historic BRC met zijn rode Ford Escort Mk1. Hij klopte lokale favoriet Emile Tollet, in een Ford Escort Mk2.
(foto’s BRC Media)