Rally

Jos Verstappen tankt vertrouwen in de Rally van Zuid-Limburg

Pinterest LinkedIn Tumblr

Met 11 snelste tijden op 12 klassementsproeven, heeft Jos Verstappen de Rally van Zuid-Limburg van start tot finish gedomineerd. Voor de Skoda-rijder, genavigeerd door Renaud Jamoul, was het een geslaagde testdag met het oog op de finale van het Belgisch kampioenschap in de Spa Rally.

Jos Verstappen en Renaud Jamoul domineerden de Rally van Zuid-Limburg.

“We hebben verschillende afstellingen getest en vooral verschillende settings van het differentieel getest. Door het differentieel wat minder strak te zetten, had ik meer tractie en stuurde de wagen beter in. Het was een geslaagde test. Hierna rijden we ook de Rallye des Crêpes nog en dan moeten we klaar zijn voor Spa,” vertelde Verstappen, die 1’12” voorsprong had op Frédéric Miclotte. Die stuurde zijn SXM-Skoda naar een mooie tweede plaats, samen met lokale navigator Robbie Plevoets.

Frederic Miclotte en Robbie Plevoets bekroonden een sterke prestatie met een tweede plaats.

“Jos is een klasse apart. Naar zijn tijden heb ik zelfs niet gekeken. Voor ons was deze tweede plaats het hoogst haalbare. Zeker omdat we met een bak met korte verhoudingen reden. Dat lukte goed op de eerste twee proeven van elke lus, maar in Borlo, een proef met lange rechte stukken, kwamen we duidelijk topsnelheid tekort,” vertelde Fred Miclotte.

Voor de derde plaats woedde een felle strijd. Na 9 proeven was de derde plaats in handen van Jonas Langenakens met zijn Mitsubishi. “Gelet op het startveld, mikte ik op een top 5, maar een top 3 was natuurlijk nog mooier. Ik had het niet verwacht, want voor onze Lancer lag het parcours er te droog bij. De Rally2’s van Verstappen en Miclotte zijn voor ons ongenaakbaar,” aldus de piloot uit Landen, wiens zoon Timo ook al eens proefde van een Fiesta R2 tijdens een korte test. “Hij ging er meteen hard mee. Daarom heb ik… een Clio gekocht om hem op circuit te laten racen. Dat lijkt me veiliger,” aldus Jonas Langenakens, die helaas op de voorlaatste proef moest opgeven met een kapotte riem van de alternator.

Mede daardoor ging de derde plaats naar Kris Princen en Peter Kaspers, die voor eigen publiek met champagne een punt zetten achter hun rallycarrière. (zie hun reactie elders op de website). Gunther Monnens, die zijn Porsche 991 GT3 te koop heeft gezet, eindigde op een mooie 4de plaats. De derde Porsche, de ex-Cracco 991 GT3, werd bestuurd door Frank Jorissen. Hij moest een proef voor de finish opgeven, maar de kennismaking met zijn nieuwe aankoop toverde alvast een glimlach op zijn gezicht. “Ik had maar een paar rondjes op Circuit Zolder en op een industrieterrein gereden met de Porsche, dus deze wedstrijd was mijn eerste kennismaking met de wagen. Wat een beest! Natuurlijk zal ik nog wat kilometers moeten maken om de Porsche helemaal onder de knie te krijgen. We gaan ons volgend seizoen zeker amuseren met de Porsche. Afspraak in de Rally van Haspengouw,” vertelde Frank Jorissen.

Roger Hodenius ging in de slotronde van de baan na de jump in Walshoutem.

Kurt Boone, die veel tijd verloor door een gescheurde turboslang, werd nog vijfde, voor Jimmy D’hondt, die zijn comeback maakte na een pijnlijke revalidatie na zijn zware sortie in de Omloop van Vlaanderen. De streekpiloot moest in het begin van de wedstrijd natuurlijk zoeken naar het vertrouwen. Voor het vertrouwen van Richard Pex en Roger Hodenius was deze wedstrijd niet goed. Richard Pex miste op KP 2 een rempunt, waardoor hij hard op de talud knalde. Na de herstelling van zijn Skoda, ging de Nederlander op de kasseien in Walshoutem hard van de baan. “In de remzone kwam de achterkant plots voorbij en schoven we achterwaarts de struiken in,” verklaarde de sympathieke Nederlander. Roger Hodenius maakte in het begin van de wedstrijd een schuiver aan hoge snelheid, waarna hij na de jump in Walshoutem nog eens van de baan ging in de slotronde.

De 7de plaats ging naar Mats Van den Brand en Eddy Smeets met de snelle BMW E36.

In Historic was het duel tussen Hein Jonkers en Dirk Deveux razend spannend in de eerste lus. Dirk Deveux werkte die 0″8 sneller af van de Nederlandse Mitsubishi-piloot, die pas zijn derde wedstrijd van dit seizoen reed. Op de vijfde proef ging de turbo op de Mitsubishi stuk, waardoor Jonkers 4 minuten verloor. Dirk Deveux hield het tempo hoog en stuurde zijn Ford Sierra Cosworth naar een knappe 8ste plaats algemeen.

(foto’s J. Hendrickx / HVO)

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment