Het Junior BRC, voorbehouden voor jongeren van 18 tot 27 jaar, gaat een nieuw tijdperk in. Vanaf Dankzij de introductie van de Rally6 als enige toegelaten klasse, wordt het Junior BRC heel wat toegankelijker. RACB Sport en de BRC promotor werken alvast aan een mooi prijzenpakket voor de winnaars en de kampioen.
Betaalbare Rally6
“Om meer jongeren aan te trekken met een betaalbaar kampioenschap, zal het Junior BRC vanaf 2026 exclusief voorbehouden worden voor wagens van de nieuwe categorie Rally6. We willen de financiële drempel om in rally te beginnen verlagen,” aldus Anton Dupan, RACB Rally Manager. “Die categorie werd vorig jaar gecreëerd in samenwerking met Stellantis Motorsport om een betaalbare formule te lanceren voor jonge rallyrijders. Nadat vorig seizoen enkel de Peugeot 208 Rally6 beschikbaar was, is de keuze ondertussen uitgebreid tot vier verschillende modellen die allemaal een Rally6-variant hebben: de Peugeot 208, Opel Corsa, Lancia Ypsilon HF en de Renault Clio Rally6.”

De Peugeot 208 Rally6 wordt aangedreven door een driecilinder 1,2-liter die 145 pk levert en 240 Nm op 1,750 t/min. De wagen is uitgerust met een manuele, zesbak met korte bediening. De wagen heeft een aangepaste ophanging, maar de dempers zijn niet verstelbaar.
Technisch is de Corsa identiek aan de Peugeot 208, met dezelfde remmen en ophanging. Ook de Lancia Ypsilon HF, nog een telg uit de Stellantis-familie, zal hetzelfde concept volgen.
De Renault Clio Rally6 is de enige die beschikbaar is als kit, waarmee teams zelfs een Rally5 kunnen ombouwen naar een Rally6. De Clio Rally6 gebruikt zowat 95% van de Rally5-componenten, zoals het onderstel, de schokdempers, de remmen en de stabilisatoren. Het grote verschil is de standaard manuele versnellingsbak, een mechanische handrem en een lichtjes minder geëvolueerde motor.
Straatbanden
“Om de kosten te beperken, zullen de wagens op conventionele straatbanden en normale benzine rijden,” vult Xavier Schene, directeur-generaal van RACB Sport aan. “Op die manier blijven de exploitatiekosten van deze wagens voor jongeren beperkt tot een minimum. Het voordeel is dat jongeren op deze manier met een betaalbare, moderne en nieuwe rallywagen, voorzien van de laatste veiligheidsvoorzieningen, hun eerste stappen in de sport kunnen zetten.”
De twee winnende teams van de RACB Rally Battle zullen in 2026 alvast aantreden in het Junior BRC met Opel Corsa’s Rally6. Het kampioenschap wordt verreden in het Belgian Rally Championship. Voor het eindklassement tellen de beste 6 resultaten.

Het Junior BRC zal ook in 2026 de ideale instapklasse zijn voor jongeren die in de voetsporen willen treden van kersvers kampioen Lander Depotter. Het palmares van het Junior BRC bewijst in elk geval dat het kampioenschap al heel wat carrières heeft gelanceerd, denk maar aan die van Grégoire Munster, die dit weekend aan het werk is in de Central European Rally op het allerhoogste niveau, en die van Guillaume de Mevius, in januari weer een van de tenoren in de Dakar.
Het palmares van het Junior Belgian Rally Championship :
2025 : Lander Depotter – Opel Corsa Rally4
2024 : Jonas Dewilde – Peugeot 208 Rally4
2023 : Jonas Dewilde – Renauilt Clio Rally4
2022 : Tom Rensonnet – Renault Clio Rally4
2021 : Charles Munster – Opel Corsa Rally4
2020 : Charles Munster – Opel Adam R2
2019 : Grégoire Munster – Opel Adam R2
2018 : Grégoire Munster – Opel Adam R2
2017 : Guillaume de Mevius – Peugeot 208 R2
2016 : Anthony Dovifat – Citroën DS3 R1
2015 : Andy Dewallef – Renault Twingo R1
2014 : Guillaume Dilley – Peugeot 208 R2
2013 : Matthias Boon – Peugeot 208 R2 & Skoda Fabia R2
