Helaas zullen Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe de Rally van Monte-Carlo 2025 niet winnen. De regerende wereldkampioen opende vandaag het parcours, als leider in de wedstrijd, maar door rijm en ijzel was het in de vroege ochtend een nadeel om de tweede dag te openen. Neuville, die zocht naar tractie met de nieuwe Hankook-banden, klokte slechts de 10de tijd op 22″3 in Saint-Maurice, waardoor Elfyn Evans, die 9de was op 19″5, de leiding over kon nemen met 0″8 verschil. Na de annulering van KP 5, wegens een gewonde toeschouwer door vallende stenen, ging het helemaal fout voor Thierry en Martijn op KP 6, La Bréole-Selonnet. Na 8,6 van de 18,31 km blokkeerden de wielen van de Hyundai i20 Rally1 in de remzone voor een haarspeld rechts. Neuville trok nog aan de handrem om een frontale klap tegen de talud te vermijden, maar de zijdelingse impact brak wel de ophanging links achteraan. Met een afgebroken achterwiel strompelde de wereldkampioen naar de finish van de proef en terug naar het servicepark, nadat hij het achterwiel weer draaiend had gekregen.

“Ik had in die remzone verwacht dat de banden, spijkerbanden in dit geval, meer grip zouden hebben bij het remmen. Ze blokkeerden, waardoor ik de auto niet gestopt kreeg. We hebben niet veel tijd gehad om het bandengamma van Hankook in alle omstandigheden te testen. Die onwetendheid heeft deze schuiver veroorzaakt. Op de verbinding kon ik gelukkig de remschijf van het wiel links achteraan verwijderen, zodat het wiel weer bolde, want dat is verplicht om niet uit koers gezet te worden op de verbinding,” aldus Thierry, die naar de 9de plaats zakte op 1’48” van Elfyn Evans, de Welshman die de leiding over kon nemen. Voor Neuville ging bij de tweede doortocht op dezelfde proef weer mis… uitgerekend in dezelfde haarspeld. Deze keer lag een lekke band links vooraan aan de basis van de schuiver. “Na amper 3 km had ik een lekke band links vooraan. Een leegloper. Misschien hadden we het wiel moeten wisselen, maar ik probeerde de resterende 15 km af te werken. Tot in die remzone de band plots helemaal explodeerde en van de velg schoot. Deze keer kon ik wel de talud vermijden, maar we schoven opnieuw rechtdoor…” De Hyundai nr. 1 bereikte met 2’06” tijdverlies de finish, maar hij blijft wel 9de algemeen. (of 8ste na de opgave van Grégoire Munster)

In de voormiddag profiteerde Grégoire Munster van zijn startpositie. Hoe later het werd, hoe minder ijs er op de proeven lag en hoe beter de chrono’s werden. Maar, je moet het natuurlijk nog altijd doen, snellere tijden klokken dan wereldtoppers als Sébastien Ogier, Thierry Neuville en Ott Tänak. Met twee keer een tweede tijd, rukte de Ford-piloot op naar de vierde plaats op 22″5. In de namiddag zakte Greg terug naar de 6de plaats, nadat hij moest plooien voor Kalle Rovanperä en Ott Tänak, twee voormalige wereldkampioenen.
“Het ging uitstekend vanochtend. De omstandigheden waren heel verraderlijk, zeker na onze lekke band op de voorlaatste proef van de dag. Daardoor moest ik de laatste proef, La Bréole-Selonnet, met een sneeuwband rechts achteraan rijden. Die bood natuurlijk veel minder grip. Het leek alsof we rechts achteraan lek stonden. In die omstandigheden heb ik geen risico’s meer genomen, want ik wilde onze goede start van vanochtend niet teniet doen door een schuiver,” vertelde Grégoire Munster, die helaas op de verbinding richting het servicepark in Gap moest opgeven. De Ford Puma Rally1 weigerde verdere dienst en Grégoire kreeg de wagen niet meer aan de praat. Een elektrische panne waardoor ze buiten tijd geraakten en naar Gap werden gesleept door de monteurs van M-Sport. Hopelijk wordt daar de oorzaak van het probleem gevonden en kan Grégoire de rest van het weekend afwerken.


Vooraan heeft Sébastien Ogier de koppositie overgenomen van teamgenoot Elfyn Evans, die op zijn beurt in de namiddag even in de fout ging. Niemand blijft foutloos in deze droge, maar toch erg verraderlijke Monte-Carlo, want Sébastien Ogier had gisteren al bijzonder veel geluk toen hij een elektriciteitspaal velde. De Fransman gaat als leider de derde dag in, met 12″6 voorsprong op Elfyn Evans. Die heeft maar 1″6 marge op Adrien Fourmaux, die met brio de kleuren van Hyundai verdedigt in zijn allereerste wedstrijd voor de Koreaanse constructeur. Knap van de vroegere Ford-piloot, die op KP 6 zijn eerste scratch reed voor Hyundai.

Kalle Rovanperä, op regelmaat vierde op 38″5, is wellicht de grootste ontgoocheling, al mochten we geen mirakels verwachten van de tweevoudige wereldkampioen in deze Rally van Monte-Carlo, niet zijn lievelingswedstrijd. Maar, Kalle gaf eerlijk toe dat het nog niet zijn weekend is. “Wat moet er veranderen om morgen de achterstand goed te maken? Ik stel voor dat we de rijder veranderen. Maar, dat gaat niet lukken,” lachte Rovanperä. “Het is gewoon te wisselvallig en het vertrouwen is er niet.”
Ott Tänak blijft ook beneden de verwachtingen, al had hij bijzonder veel geluk op KP 6, waar hij enkele minuten na de sortie van teamgenoot Thierry Neuville, ook in een greppel schoof. De Hyundai schoof over de neus in een gracht. De Est ging vol op het gas en had veel geluk dat hij zonder mechanische schade terug op de baan geraakte. De achterkant van zijn Hyundai was wel grotendeels verdwenen… Tänak ligt nog op de loer op 47″3, maar hij lijkt niet in staat de Toyota’s te kunnen bedreigen. Achter Grégoire Munster volgen Katsuta en Sami Pajari, de WRC2-kampioen die vooral wil finishen om ervaring op te doen.
In WRC2 is Yohan Rossel met de Citroën C3 Rally2 opgerukt naar de leidersplaats met 21″4 voorsprong op Skoda-rijder Nikolay Gryazin, die in de namiddag veel tijd liet liggen door een dramatische bandenkeuze. Oliver Solberg, de Zweed die dit seizoen met een Toyota GR Yaris Rally2 rijdt, was de snelste. Hij is opgerukt naar de 18de plaats. Maxime Potty knokte ook goed terug. De Belgische kampioen is opgeklommen naar de 24ste plaats op 1’07” van Charles Munster, die het prima blijft doen met de Hyundai i20 N Rally2 van BMA, ondanks de lekke band donderdagavond.
Armand Fumal sloot de tweede dag af op de 46ste plaats, als tweede in RGT, maar wel op bijna 12 minuten van leider Raphaël Astier. Ook de 21-jarige Lény Cols, die in Monte-Carlo zijn WK-debuut maakt met een Renault Clio Rally3, overleefde de tweede dag. De zoon van Larry staat op de 52ste plaats, als 8ste in klasse RC3. Maar, het enige doel van de Junior-kampioen van de Clio Trophy Belgium 2024 is finishen om maximaal ervaring op te doen bij zijn internationaal debuut.