Vandaag spraken we met een aantal rijders die morgenochtend van start gaan in de TAC Rally. Het belooft een pittige strijd te worden in en om Tielt. Cédric Cherain reed gisteren heel wat runs op de shakedown om afstellingen te vinden voor het verwachte droge weer. “We hebben getracht een goede afstelling te vinden voor de Michelins voor droog weer,” vertelde Cherain, die zeker wil winnen in Tielt, net zoals vorig jaar, maar die beducht is voor Niels Reynvoet. De Orfys-piloot steekt zijn ambitie niet weg: “Het is mijn tweede jaar in de Citroën. We mogen ons niet verstoppen. Als we dit jaar een gooi willen doen naar de titel, dan moet ik winnen in Tielt. Ik heb er vertrouwen in!”
Vincent Verschueren beseft dat Cherain en Reynvoet goed in het ritme zitten. In de eerste wedstrijd op het droge hoopt hij de juiste afstelling te vinden om vooraan mee te strijden. Dezelfde ambitie heeft Fred Miclotte, die realistisch blijft: “Weet je, iedereen heeft de voorbije wedstrijden gezien hoe snel Cherain en Reynvoet zijn. Met hen wil ik me niet meten. Maar, de derde podiumplaats is misschien wel haalbaar…”
Bjorn Syx kende een ongelukkige Rally van Haspengouw, maar deze keer lijkt de Citroën C3 Rally2 in topvorm. Bjorn heeft geen te beste herinneringen aan de TAC Rally, waar hij met de BMW M3 E30 in 2019 van de baan ging, maar als de Citroën goed functioneert wil hij kort aansluiten bij de kopgroep, al moet hij het deze keer zonder zijn maatje Ari Vanrobaeys doen. Deze keer zal Thijs Ozeel de nota’s lezen.
Richard Pex wil na zijn uitstapje in een beek in de Zuiderzee Rally vooral nog eens finishen om het vertrouwen terug op te bouwen. De smalle baantjes rond Ieper, met het gevreesde gladde asfalt, maakten vorig jaar indruk op de Skoda-rijder, wiens zoon Stan binnenkort ook zal debuteren als rallyrijder. John Wartique, die vorig jaar debuteerde op de West-Vlaamse baantjes rond Tielt, hoopt op een droog parcours meer uit de VW Polo GTI Rally2 te halen.
Bij de GT’s is het uitkijken naar de tijden van Porsche-rijder Patrick Snijers, die het parcours in Tielt zeker niet makkelijk vindt: “De proeven van de TAC Rally zijn erg verraderlijk, smal, technisch en erg glad. Je moet snel rijden, maar ook gedoseerd. Dat is precies de essentie van rallyrijden. Ik vond snel mijn draai terug in de Porsche, maar het blijft wel een auto waar je aan moet wennen, want hij heeft veel vermogen.”
In de M-Cup start Mats Van den Brand als uitgesproken favoriet, maar de Nederlander legt zich niet te veel druk op: “Natuurlijk gaan we zo goed mogelijk presteren, maar ik wil rally’s rijden zonder druk. Ik ga me amuseren en dan zien we wel.,” vertelde de sponsor van de Mats Performance M-Cup, die wil tonen bewijzen dat zijn bedrijf er voor alle M-piloten is.
Een van de tenoren die de strijd aan wil gaan met de Nederlander is Philip Lommers, de titelverdediger in de M-Cup. “We hebben onze vertrouwde M3 helemaal opnieuw opgebouwd na onze crash in de East Belgian Rally. Natuurlijk moesten heel wat mechanische onderdelen vervangen worden, waaronder de motor. Dat is een echte “Lommers”-motor, ontwikkeld en gebouwd door een vriend van het team die 40 jaar ervaring heeft in het bouwen van snelle motoren. In Hannuit bleek de motor alvast heel wat power te hebben, want de aandrijfassen braken… Ik denk dat we ons gaan amuseren!,” lachte Lommers, die als Limburger altijd erg goed presteert op de typische West-Vlaamse asfaltbaantjes rond Tielt.