Op zaterdag 18 mei staat de Sezoensrally in Bocholt op het programma. De 47ste editie van de Noord-Limburgse klassieker is een buitenbeentje in de Belgische rallysport. Het parcours bestaat immers voor ruim 30% uit onverhard. Uniek in de Belgische rallysport. Dat maakt deze wedstrijd een must voor elke rallyfan, maar ook echte rallyrijders houden van onverhard. Met hun stuurmanskunst, car control en vooral lef kunnen ze op onverhard het verschil maken. De Belgische rallyrijders hebben hun schrik voor de maaskiezel de voorbije jaren duidelijk overwonnen, want de 47ste Sezoensrally kan weer rekenen op een bijzonder sterk startveld. Bijna de volledige Belgische top, komt aan de start van de derde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1 in Bocholt.
Met ondertussen 87 inschrijvingen, waaronder 19 Rally2’s, is het startveld bijzonder sterk. Het belooft sportief weer erg spannend te worden op de snelle stroken maaskiezel. Het parcours telt dit jaar op zaterdag 18 mei drie lussen van 4 klassementsproeven: Goolder (14,30 km), Brueghel (9,13 km), Gerdingen (9,90 km) en Veldhoven (13,13 km), de powerstage. Samen zijn de proeven goed voor 139 km tegen de chrono. Voor de eerste keer grijpt de organisatie terug naar een concept dat we kennen van de andere eendagswedstrijden in het nationaal kampioenschap: 3 ronden van 4 proeven.
“Op die manier heb je wat minder baanposten nodig en met enkele proeven minder krijg je wat meer rust in de organisatie,” verklaarde Eddy Smeets, de wedstrijdleider in Bocholt, de wijziging van het concept. “Het zou nog makkelijker zijn om rondkoersen te gebruiken, want dan beperk je het aantal commissarissen nog meer, maar een rondkoers zorgt altijd voor discussies op sportief vlak, want altijd is er wel iemand die even opgehouden wordt of die zegt gehinderd te zijn. Daarom hebben we dit jaar de rondkoersen achterwege gelaten.”
Verstappen heeft zegehonger
Vooraan worden dezelfde kleppers verwacht als vorig jaar, toen Maxime Potty overtuigend won in Bocholt voor Jos Verstappen en Niels Reynvoet. Deze keer mikken ze alle drie weer op de zege. Deze keer is Niels Reynvoet de leider in het kampioenschap met zijn Citroën C3 Rally2, voor merkgenoot en titelhouder Maxime Potty. Jos Verstappen toonde dit seizoen dat hij enorme stappen heeft gezet. De Nederlandse ex-F1-piloot zal met zijn Skoda Fabia RS zeker een gooi doen naar winst. Hij heeft bovendien al getest op onverhard in Wales, al is die test niet te vergelijken met het rijden van proeven op losse kiezel met een asfaltophanging.
“En toch zal die wedstrijd in Wales Jos helpen in Bocholt,” aldus zijn kameraad en teamgenoot Richard Pex. “Jos heeft zich heel goed voorbereid op deze wedstrijd. Ik ben er zeker van dat hij mee zal doen voor de overwinning!”
Dat is zeker ook de ambitie van Cédric Cherain, de kopman van de Hyundai-brigade van BMA, met verder Bastien Rouard en Charles Munster, die voor de eerste keer dit seizoen van de partij is in het BRC. Vincent Verschueren mikt ook op het podium met zijn C3 Rally2, net als Cédric De Cecco, die ondertussen al meer ritme heeft dan in de Rally van Wallonië. John Wartique, de enige met een VW Polo in het veld, heeft zijn zinnen gezet op een dichte ereplaats.
Met 6 Citroën C3’s versus 6 Skoda Fabia’s, zijn die merken het sterkst vertegenwoordigd. Bij Citroën noteren we verder tweevoudig Master-kampioen Jimmy D’hondt en Sébastien Incardona. Tom Boonen zet zijn leerproces dit jaar verder met een Fabia RS van PTR Racing, terwijl Nicola Stampaert trouw blijft aan de Fabia Rally2 Evo. Ook Thibaud Mazuin en Richard Pex komen aan de start met een Fabia RS.
“Voor mij is de Sezoensrally een thuiswedstrijd. Ik woon een kwartiertje van Bocholt, net over de Nederlandse grens. Ik vind de sfeer in de Sezoensrally prachtig en natuurlijk zijn de klassementsproeven schitterend met zoveel maaskiezel. Ik kijk al enorm uit naar deze wedstrijd. Dit weekend worden mijn notes trouwens gelezen door Robin Buysmans. Hij kent de streek. Robin was vrij omdat Roger Hodenius niet aan de start komt wegens vakantie,” vertelde Richard Pex.
Tom Boonen is ook een fan van de kiezelstroken in Bocholt, waar hij voor de tweede keer aan de start komt. Vorig jaar schoof hij even van de baan. “Het niveau in het Belgisch kampioenschap ligt enorm hoog. Het verschil zit in de details. De verschillen zijn bijzonder klein. De toppers maken van elke wedstrijd een lange sprint van de eerste tot de laatste proef. Het BRC biedt ook erg uiteenlopende parcours, dus elke wedstrijd heeft zijn eigen karakter. Dat maakt het zo boeiend. Vorig jaar heb ik een verkenningsronde gedaan in het Belgisch kampioenschap. Dit jaar proberen we grote stappen te zetten met de Skoda Fabia RS van PTR. Weet je, sport liegt niet. Je moet veel tijd en energie investeren in je sport om resultaten te boeken. Daarom wordt hard werken en veel trainen in de sport altijd beloond. Maar, in de rallysport moet je trainen met je competitiewagen en dan kost elke kilometer geld. Dus, dat is niet altijd haalbaar. Ik kijk erg uit naar de Sezoensrally. Rijden op onverhard, dat is het mooiste wat er is. Afgelopen zomer heb ik drie dagen in Finland getest op gravel met een Subaru Impreza. Dat was als autocoureur mijn mooiste ervaring ooit. Onze doelstelling? Laten we mikken op een Top 10. Met 19 Rally2’s is dat al een mooi resultaat,” vertelde Tom Boonen enthousiast op de wedstrijdvoorstelling op het Kerkplein in Bocholt.
Kurt Boone, terug met zijn vertrouwde en ervaren co Kenny Deroo aan de start, wil de pechreeks stoppen en finishen met zijn Ford Fiesta R5. De Nederlander Michiel Becx zal een goede referentie zijn, want hij start ook met een Ford. Zijn landgenoot Martin van Iersel geniet elk jaar van de maaskiezel in zijn Hyundai i20 N Rally2. Steve Bécaert wil zich tussen het Rally2-geweld mengen met de Mitsubishi Lancer EvoX. We zijn benieuwd hoe dicht Xavier Dekeyser met zijn nieuwe Renault Clio Rally3 kan aansluiten bij de andere 4×4’s.
Monnens versus Snijers
Naast de 4×4 turbo topwagens, volgt het brute pk-geweld van de Porsche GT3’s. In oorsprong zijn deze GT’s met hun breed spoor niet gebouwd voor het betere rallywerk op onverhard, maar wat een geweldig spektakel bieden ze, mede door hun prachtige motorsound. Gunther Monnens, de specialist bij uitstek van de maaskiezel, is de logische favoriet, al is hij nog naarstig aan het werk om de motor klaar te krijgen voor dit weekend. Deze keer krijgt hij met Patrick Snijers een ervaren rot als concurrent. Snijers, altijd een fervente voorstander van de maaskiezel, is blij dat hij er weer bij is in deze Sezoensrally. Na het forfait van Melissa Debackere, Kris Princen en Tuur Vanden Abeele, worden de andere Porsches bemand door Henri Schmelcher en Kevin Theuwissen.
Alle merkencups van de partij
Deze 47ste editie van de Sezoensrally biedt spanning en kwaliteit op alle niveaus, want de drie merkencups die in ons land actief zijn, komen allemaal naar Noord-Limburg. De maaskiezel blijft immers de ideale ondergrond voor jongeren om hun talent aan het stuur te tonen. In de Stellantis Motorsport Rally Cup komt Pierre-Manuel Brasseur verrassend als leider aan de start, na zijn overwinning in Namen. Hij maakte een knap debuut waarbij hij vice-kampioen Tom Heindrichs en Junior-kampioen Jonas Dewilde klopte. Maxim Decock en Lander Depotter mikken ook op een podium.
In de Clio Trophy zijn we ook toe aan de tweede wedstrijd. De openingsmanche werd verrassend gewonnen door de Roemeen Cristian Sugar, die de maaskiezel zal ontdekken, voor Nard Ippen, die vorig jaar debuteerde met de Clio in Bocholt. Voor Jo Muylle is Bocholt een tweede thuis geworden. Hij wil goed scoren, net als Lyssia Baudet, die een goed resultaat nodig heeft om haar titelkansen gaaf te houden. Maar, let zeker op Leny Cols, de zoon van Larry, die een mooi debuut maakte op zijn 19de, en opThijs Meirlevede, die in de Westhoek al een paar keer indruk maakte met een voortrekker.
Van de MATS Performance M-Cup mogen we natuurlijk heel wat driftspektakel, maar zeker ook snelle tijden verwachten. Met Philip Lommers, de titelverdediger uit Lommel, en Jesse Monnens, de zoon van Gunther, zijn er alvast twee snelle lokale toppers die het opnemen tegen de West-Vlaamse toppers Kurt Braeckevelt en Patrick Lievens. Of kan Patrick Diels zijn snelheid van Haspengouw ook tonen op de maaskiezel? Frederik Vandeloock mikt trouwens “minstens” op een podiumplaats! En wat kan Johnny Louies voor eigen publiek uit zijn BMW halen? Met een dozijn snelle BMW M3’s is het spektakel in elk geval verzekerd.
Voor de fans en bezoekers raden we zeker een bezoekje aan het serviceterrein De Damburg (gratis en te voet toegankelijk) aan. Daar kan men de mecaniciens de ganse dag aan het werk zien, een praatje maken met de rijders en vooral genieten van de Bocholtse gezelligheid met diverse foodtrucks en animatie.
foto’s BRC & R. Smeets