Rally

Tänak wint, Neuville beperkt de schade

Pinterest LinkedIn Tumblr

Super Sunday had weer een aantal verrassingen in petto tijdens slotdag van de Central European Rally. Hoewel er slechts 4 proeven op het programma stonden, verreden onder zonnige omstandigheden, verloor Toyota twee van zijn speerpunten. Eerst ging Sami Pajari over de kop. Bijzonder jammer voor de jonge Fin die zijn eerste kans kreeg met een Yaris GR Rally1 Hybrid op asfalt en die het team leek te bedanken met een knappe 6de plaats. Helaas schoof hij in een linkse een paar meter te ver, hapte de wagen in een greppeltje en ging hij aan lage snelheid over de kop. Leergeld…

Hyundai deed een gouden zaak in Duitsland met winst voor Ott Tänak en de derde plaats van Thierry Neuville, helemaal rechts op de foto. (Hyundai Motorsport GmbH)
Ott Tänak liet, na de sortie van Sébastien Ogier, de kans niet liggen om de CER op zijn naam te schrijven.

Ondertussen streden vooraan Sébastien Ogier en Ott Tänak op de limiet voor de overwinning. Op de allereerste proef maakte de achtvoudige wereldkampioen al een zeldzaam foutje. Hij arriveerde veel te snel voor een linkse en schoof rechtdoor door een veld. Gelukkig zonder erg. Ott Tänak nam de leiding over. “Het is plezant om voor de zege te strijden met een andere wereldkampioen. Het niveau lag erg hoog en dan kan je al eens een foutje maken,” sneerde de Fransman tussen de lijnen door richting Thierry Neuville, die nog steeds jaagt op zijn eerste titel en die al een tijdje de gebeten hond is voor Ogier, die alle registers open trok om alsnog de overwinning te pakken in de CER. Maar, op de voorlaatste proef ging hij in de fout toen hij nog eens een bocht te optimistisch beoordeelde. In een snelle rechtse werd hij verrast door grind op de baan en knalde de Yaris op een boom. Daarmee verspeelde hij zijn laatste waterkans op de wereldtitel en vooral kostbare punten voor zijn werkgever Toyota. Gelukkig was Takamoto Katsuta geprikkeld na zijn wedstrijd op de strafbank. De Japanner was de snelste op de slotdag en pakte de maximale punten op Super Sunday met winst op de Powerstage als bonus. Taka is klaar voor een glansrol in zijn thuiswedstrijd in Japan.

Sébastien Ogier verloor zich ook in Duitsland in psychologische spelletjes. Het werd genadeloos afgestraft met een sortie op de voorlaatste proef.

Ott Tänak liet na de sortie van Sébastien Ogier de kans niet liggen om de drielandenwedstrijd in Tsjechië, Oostenrijk en Duitsland te winnen. Onverhoopt, want twee dagen lang voelde de Est zich niet goed met de afstellingen van de Hyundai. Na de sortie van Sébastien Ogier, is hij ook de enige die Thierry Neuville nog van de wereldtitel kan houden. Maar, op de slotdag liet hij kostbare punten liggen om zijn achterstand op onze landgenoot te verkleinen. Geen punten op de powerstage, waar Neuville nog 2 punten pakte. Ott Tänak won in Passau, maar hij nadert slechts 4 puntjes op Thierry Neuville, die met 25 punten voorsprong naar Japan trekt.

“We gingen vandaag voluit in het duel met Seb Ogier om punten te scoren in het berkenkampioenschap, want het blijft een heel intens duel met Toyota. Het was een spannende strijd en ik vind het jammer dat hij van de baan ging. In de slotfase hebben we geen onnodige risico’s meer genomen om de zege veilig te stellen,” vertelde Tänak.

Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe hielden met een derde plaats hun kansen op de eerste Belgische wereldtitel intact.

Thierry Neuville, derde na zijn foutje van zaterdagmiddag waar hij meer dan een halve minuut verloor, was best tevreden dat hij de schade kon beperken tot 4 puntjes. “Hyundai doet een goede zaak in de strijd voor de merkentitel en zelf kon ik de schade beperken tot 4 punten. Natuurlijk had ik de titel liever hier in Duitsland gevierd, want mijn ganse familie is hier aanwezig, net als een groot deel van de supportersclub. op vrijdag waren we mee in strijd voor de leidersplaats, maar op zaterdag was er dat foutje in de nota’s, waar we een bocht te optimistisch hadden ingeschat. Erg jammer. Maar, we kunnen met vertrouwen binnen een maand naar Japan afreizen met een comfortabele voorsprong van 25 punten (RED: er zijn maximaal 30 punten te verdienen). We gaan ons goed voorbereiden en daar de klus klaren,” aldus een rustige Neuville, die zich niet gek laat maken. Als Hyundai hem een betrouwbare i20N Rally1 levert, wat het team al een gans jaar doet, dan mag het niet meer fout gaan… Zet de sake maar koud!

Elfyn Evans redde met een tweede plaats op amper 7″ van Ott Tänak de meubelen voor Toyota, terwijl Takamoto Katsuta zijn Yaris op de 4de plaats parkeerde. Na de opgave van zijn teamgenoot Adrien Fourmaux zaterdag, ging de vijfde plaats naar Grégoire Munster. Op zich een mooi resultaat, maar Grégoire had bij zijn tweede deelname met een Rally1 in Duitsland liever dichter bij de Top 4 gezeten. “Het was voor ons een moeilijke wedstrijd, omdat we de ideale afstellingen niet vonden , waardoor ik geen vertrouwen had in de wagen. We hebben weer veel geleerd en we hebben heel wat lessen getrokken die ons van pas moeten komen in Japan,” aldus Grégoire.

Weer een mooie top 5 voor Grégoire Munster en Louis Louka in de officiële Ford Puma Rally1 Hybrid.

Jourdan Serderidis en Fred Miclotte, die dit weekend een niet-hybride Ford Puma Rally1 bestuurden, eindigden op de 20ste plaats algemeen. In WRC2 ging de overwinning naar Nikolay Gryazin in de Citroën C3 Rally2. Maxime Potty, de 24-jarige Belgische kampioen, stuurde zijn C3 Rally2 naar de 9de plaats. Vandaag ging hij nog voorbij de ervaren thuisrijder Armin Kremer, winnaar in de Master Cup.

“We hebben een probleemloze wedstrijd gehad, maar het was heel moeilijk door de grote verschillen in parcours tussen de proeven in Tsjechië, Oostenrijk en Duitsland. We missen duidelijk ervaring in het buitenland. Het was in elk geval een goede voorbereiding op de finale van het BRC in de Spa Rally,” aldus Maxime.

Armand Fumal stuurde zijn Alpine A110 RGT naar de 28ste plaats algemeen, terwijl Lyssia Baudet na haar sortie van zaterdag via SuperRally op de 40ste en laatste plaats eindigde bij haar WRC-debuut met een Ford Fiesta Rally3. Tot slot nog een woordje van respect voor Henk Vossen die als 79-jarige zijn Hyundai i20 N Rally2 feilloos naar de finish stuurde in deze lange en vermoeiende Central European Rally.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment