Met een brede glimlach en met het vertrouwen van een echte kampioen sloot Thierry Neuville vandaag de tweede dag van de Central European Rally af met 6″4 voorsprong op achtvoudig kampioen Sébastien Ogier en 7″8 op teamgenoot Ott Tänak. De eerste Belgische wereldtitel komt weer een stap dichterbij, want op geen enkel moment kwam de kopman van Hyundai vandaag in de problemen op de klassementsproeven in Tsjechië.
“Ik denk dat we het moeilijkste achter de rug hebben,” lachte Thierry. “Deze ochtend hing er mist en lagen bepaalde stroken er nat bij. De grip op de hobbelige Tsjechische proeven was delicaat. We zijn foutloos gebleven. Ik kon een hoog tempo aanhouden zonder risico’s te nemen. De auto voelt heel goed aan. Ik vreesde een beetje dat de stroomlijn verstoord zou zijn door de schade aan het spatbord rechts vooraan, maar dat bleek uiteindelijk geen probleem. Alles loopt volgens plan.”
Ott Tänak volgt voorlopig op de derde plaats. “Weet je, mijn Huyundai voelde heel goed aan op de moeilijkste hobbelige proeven in Tsjechië. Op de snelste, vlakke stukken had ik minder vertrouwen in de afstellingen. Ik weet dat we moeten pushen, maar het zal niet makkelijk zijn. We blijven wel contact houden met Thierry en we mogen ook de punten voor het berkenkampioenschap niet uit het oog verliezen,” vertelde de Est.
Sébastien Ogier, de snelste van de Toyota-rijders, gaf toe dat hij twee foutjes maakte. Een keer ging hij even rechtdoor en op de lange proef was hij te voorzichtig, wat opnieuw tijd kostte. Maar, dat hij de paaltjes om couperen te verhinderen bestempelde als een prima idee, geeft nog maar eens aan hoe moeilijk de Franse kampioen het heeft met de dominantie van onze landgenoot. “De paaltjes waarmee verhinderd wordt dat er veel gecoupeerd wordt, hebben hun nut bewezen. Er lag geen vuil op de baan, zodat we allemaal in een gelijke context reden,” aldus Seb Ogier. Dat Thierry Neuville al het ganse jaar de baan moest vegen op onverhard als leider in het kampioenschap, heeft hij nooit als een probleem ervaren. Om nu lof te zwaaien over een maatregel die compleet afbreuk doet aan het spektakel en de essentie van de rallysport – improviseren op een parcours dat voortdurend verandert – bewijst hoe moeilijk hij de nederlaag verteert. Wat extra grind op de baan werpen voor je achtervolgers, het hoort bij de strategie in de rallysport en het is het voorrecht van de leider in het kampioenschap die op onverhard en na een periode van lange droogte op zijn beurt in het nadeel is.
Van Belgische zijde was er verder een 8ste plaats van Grégoire Munster en Louis Louka, die de ganse dag zochten naar vertrouwen aan het stuur van de Ford Puma Rally1 Hybrid. Jourdan Serderidis volgt op de 29ste plaats algemeen. Belgisch kampioen Maxime Potty rijdt een heel regelmatige wedstrijd met zijn Citroën C3 Rally2, met voorlopig een 19de plaats na de tweede dag.
Lyssia Baudet was in de voormiddag nog in duel met de Duitse Claire Schönborn voor de leidersplaats in de finale van het “Beyond Rally Women’s Development Programm”, maar bij de derde doortocht op de proef van Klatovy moest de Duitse opgeven. Daardoor heeft Lyssia Baudet, die het verschil per km met de snelste Rally3-rijders gevoelig kon verkleinen, een schitterende uitgangspositie, want voorlopig vormt de Finse Suvi Jyrkiäinen geen bedreiging.
Het kan een heel mooi Belgisch feest worden, zondagavond in Passau, maar laten we niet vergeten dat er nog 10 klassementsproeven te rijden zijn, 6 morgen in Oostenrijk en 4 zondag in Duitsland.