Zelden zagen we Thierry Neuville zo ontspannen en vooral zo gelukkig als tijdens het slot van de Rally van Monte-Carlo 2024. Met een fantastische slotdag, bekroond met drie snelste tijden op rij, pakte Thierry Neuville zijn tweede overwinning in de wereldberoemde openingswedstrijd van het World Rally Championship. Daarmee bezorgde hij Martijn Wydaeghe een eerste zege in Monte-Carlo en zette hij vooral zijn titelambities voor dit seizoen kracht bij.
Met 30 punten scoorde de kopman van Hyundai de maximale score, maar nog belangrijker was zijn gevoel. Thierry sprak de woorden “perfectie” uit en zette de Prins van Monaco, 9-voudig winnaar Sébastien Ogier, zaterdagavond op machtige wijze opzij.
“Ik kan het met geen woorden beschrijven. Ik voelde me dit weekend zo goed in de auto. Behalve vrijdagochtend, toen ik een kleine spin maakte in een trage bocht waar wat meer grind lag dan verwacht. Het was echt de eerste keer dat het volledige pakket zo goed werkte. Zaterdag op de laatste proef, toen ik de leiding weer overnam van Sébastien Ogier, voelde ook Martijn dat het goed ging, want op de proef riep hij al dat we dit tempo moesten aanhouden. Natuurlijk zijn er details die nog beter kunnen. We moeten blijven werken. Maar, dit weekend waren we ‘the Boss’ in Monaco,” lachte Thierry Neuville.
Sébastien Ogier, die dit seizoen, net als titelhouder Kalle Rovanperä een beperkt programma zal afwerken, strandde op de tweede plaats op 16″1 als snelste van de Toyota-boys. Een teleurstelling voor de Fransman die mikte op een 10de zege in “zijn” Monte-Carlo.
“Ik heb alles gedaan wat ik kon. Het was emotioneel een moeilijke wedstrijd voor mij, want ik moest maandag afscheid nemen van een dierbare, iemand die erg belangrijk was in mijn carrière en die me gelanceerd heeft in de rallysport. Het was een heel spannend duel met Thierry. Uiteindelijk bleek hij een fractie sneller. Hij is de terechte winnaar. Dit was mijn 15de Monte-Carlo en ik sta voor de 13de keer op het podium. Daar kan ik trots op zijn,” aldus Sébastien Ogier.
Elfyn Evans, donderdagavond de eerste leider in de wedstrijd, zakte in de loop van de wedstrijd terug naar de derde plaats op 45″2. Daarmee kon de Brit, die voor Toyota op titeljacht gaat, de schade beperken. Ott Tänak, die de ganse wedstrijd kampte met een motorprobleem en die zich door een ijsplek liet verrassen, werd vierde op bijna 2 minuten.
“Dit was niet mijn beste wedstrijd, maar ik moest de Hyundai i20 N Rally1 Hybrid nog beter ontdekken. We hebben nuttige punten gepakt en ik hoop de volgende keer beter te doen. Ik kijk al uit naar Zweden,” vertelt de Est, die dit jaar terugkeert bij Hyundai.
Adrien Fourmaux reed een degelijke wedstrijd met de Ford Puma Rally1 Hybrid bekroond met de vijfde plaats, maar wel op 3’36”. Daarmee deed hij beter dan Andreas Mikkelsen, 6de bij zijn terugkeer bij Hyundai en vooral bij zijn terugkeer in de topklasse. De Noor reed zijn eerste wedstrijd met de Rally1 Hybrid van Hyundai en hij was onder de indruk van de brute snelheid.
Grégoire Munster, die zijn debuut maakte als voltijds fabrieksrijder van M-Sport, maakte zaterdag indruk met een derde tijd op de openingsproef Esparron-Oze. Helaas zou hij zich in de tweede lus op deze proef definitief laten verrassen door een ijsplek, nadat hij vrijdagochtend ook al een foutje maakte.
“Natuurlijk hebben we gemengde gevoelens. Het doel om de auto aan de finish te brengen is bereikt, maar ik heb het niet foutloos kunnen doen. Ik heb me even laten verrassen en dat is jammer, want het team heeft de ganse wedstrijd een perfecte wagen afgeleverd. In elk geval heb ik veel ervaring opgedaan in Monte-Carlo en er zijn een paar erg positieve zaken te onthouden, zoals onze derde tijd algemeen zaterdagochtend en het feit dat we zaterdag binnen 0″5/km van Thierry Neuville konden blijven,” vertelde Grégoire Munster.
De Belgische teams toonden hun klasse in Monte-Carlo. In WRC2 pakte Yohan Rossel op de allerlaatste proef de overwinning met zijn Citroën C3 Rally2 van DG Sport. Rossel was 4″ sneller dan de Spanjaard Pepe Lopez in een Skoda Fabia. De derde plaats ging naar de tweede Citroën van DG Sport, bestuurd door de sympathieke Nikolay Gryazin. Stéphane Lefebvre stuurde de nieuwe Toyota Yaris GR Rally2 van Burton Racing naar de 5de plaats. Jourdan Serderidis en Fred Miclotte eindigden op de 10de plaats in WRC2 met de Volkswagen Polo GTi van SXM. Armand Fumal, die door een motorprobleem op KP5 vrijdag moest opgeven, eindigde op de 61ste plaats met zijn Alpine A110 RGT. John Wartique moest door een motorbreuk al opgeven op de tweede proef donderdagavond.