Rally

Thierry Neuville leider na een verraderlijke openingsavond in Monte-Carlo

Pinterest LinkedIn Tumblr

De openingsdag van de Rally van Monte-Carlo en het WRC 2025, werd, zoals de traditie het wil, verreden in het donker. Voorlopig geen sneeuw of ijs op de proeven, maar wel een massa fans en bengaals vuur langs de smalle baantjes. Hoe later op de avond, hoe verraderlijker de omstandigheden, want de temperatuur daalde tot rond het vriespunt en op bepaalde stroken lag er heel wat vuil op de baan. 

Thierry Neuville opende het parcours in verraderlijke omstandigheden. Hij sloot de openingsavond in de Rally van Monte-Carlo af als leider. (Hyundai Motorsport)

Thierry Neuville begon behoedzaam aan de wedstrijd. Als wereldkampioen opende de Hyundai-kopman het parcours, wat vooral op de laatste proef van de dag een uitdaging was. “Op bepaalde plaatsen moest ik de baan vegen, zo vuil was het. Er was gewoon geen spoor. Het was heel verraderlijk. Ik heb geprobeerd te overleven en dat is gelukt zonder fouten te maken. Het was ook een ontdekking hoe de Supersoft, de WRC9 van Hankook zou reageren. Ik denk dat we heel tevreden mogen zijn over onze openingsdag, want we hebben de set-up stelselmatig wat verbeterd en verfijnd. De sfeer met het vuurwerk was geweldig, maar ook een beetje gevaarlijk, want op de tweede proef lag er op bepaalde plaatsen Bengaals vuur op de baan en zag ik amper iets,” vertelde Thierry Neuville. 

Een stralende en ontspannen Thierry Neuville nam vanavond de start van de 93ste Rally van Monte-Carlo. (Hyundai Motorsport GmbH)

Na twee proeven en evenveel snelste tijden had Sébastien Ogier, negenvoudig winnaar in Monte-Carlo, de leiding in handen met 5″3 voorsprong op Neuville, maar in het eerste deel van de slotproef Avançon-Notre-Dame-du-Laus, ging de Toyota-rijder bijna van de baan. De Yaris brak in een medium linkse achteraan uit, hing even met de achteras in de greppel, maar de Fransman kon zich redden uit de hachelijke schuiver. Hij raakte een paal en het kostte 23″5 op de snelste tijd van Elfyn Evans, waardoor hij naar de 3de plaats zakte op 12″8 van Neuville. Elfyn Evans is knap tweede op 2″0 van Neuville, terwijl Ott Tänak na een erg matige openingsdag op 27″0 volgt.

Adrien Fourmaux reed een heel behoorlijke openingsavond in Monte-Carlo. Hij volgt in het spoor van Ott Tänak. (Hyundai Motorsport)

Adrien Fourmaux begon als vierde aan de laatste proef van de dag. De opening van de Franse aanwinst van Hyundai was veelbelovend, maar op KP 3 liet hij 27″8 liggen uit voorzichtigheid, gelet op het risico op “black ice”. Met een vijfde plaats, in het spoor van Ott Tänak, vervult hij in elk geval perfect zijn rol als derde voltijdse rijder bij Hyundai.

Kalle Rovanperä draaide op de slotproef van de dag een hoopgevende derde tijd op 16″1, maar eerder op de avond kwam hij nog niet in het stuk voor. “Ik denk dat we op onze plaats staan, rekening houdend met onze startpositie, want de proeven lagen er heel vuil bij vanavond,” vertelde de tweevoudige Finse wereldkampioen, die op de 6de plaat staat op 43″9, voor Taka Katsuta. 

Grégoire Munster en Louis Louka sloten de openingsavond af met een knappe vierde tijd. (RedBull/Janus Ree)

Grégoire Munster, onze andere Belg in de topklasse, opende ook behoedzaam, maar wanneer het moeilijk werd, kwam ook de kwaliteit… en de humor van Greg boven. “Het waren heel moeilijke omstandigheden om de eerste dag af te sluiten. Daar hou ik wel van, maar het was tricky. We mogen tevreden zijn met deze vierde tijd en de 7de plaats na dag 1,” aldus Munster. In WRC2 verloor Maxime Potty veel tijd op KP 2 door een lekke band, nadat hij op de eerste proef al 9″4 moest toegeven op Charles Munster, de snelste van onze landgenoten in WRC2 met de Hyundai van BMA. Charles Munster staat op een mooie 24ste plaats, terwijl Maxime Potty naar de 29ste plaats is gezakt. WRC-debutant Lény Cols, genavigeerd door Pascal Lopès, heeft de eerste twee proeven feilloos afgewerkt met de Renault Clio Rally3, met een voorlopige 46ste plaats als resultaat.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment