Rally

Thierry Neuville ontspannen naar de 93ste Rally van Monte-Carlo

Pinterest LinkedIn Tumblr

Na twee intense maanden vol kampioenenvieringen en andere Award-shows, beginnen Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe aan het WRC-seizoen 2025. Nee, 2025 is niet het seizoen van “nu of nooit” voo Thierry en Martijn. Onze landgenoten zitten nog op hun wolk van euforie, nadat ze hun levensdoel en grote kinderdroom vervulden in de Rally van Japan 2024. Vanaf nu kunnen ze ontspannen toeleven naar de start van het seizoen en zullen ze nog meer genieten van elke meter op snelheid aan het stuur van de Hyundai i20 Rally1. En, wie zich goed voelt, presteert vaak beter. Reken onze landgenoten maar bij de topfavorieten in Monte-Carlo, waar ze vorig jaar een mentale mokerslag uitdeelden aan Sébastien Ogier, de specialist bij uitstek van Monte-Carlo, en waar ze meteen de leiding namen in het kampioenschap. 

De groepsfoto van het WRC 2025. (RedBull/JanusRee)

Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe voeren natuurlijk de troepen aan van Hyundai Motorsport. Er wachten hen heel wat nieuwe uitdagingen in een seizoen met 14 WRC-manches. “Natuurlijk ga ik strijden voor de titel bij de Piloten, maar we hebben vorig jaar nipt naast de titel bij de Constructeurs gegrepen. We gaan er opnieuw alles voor doen om de beide titels te veroveren. Maar, het wordt een serieuze uitdaging, want zonder de hybride technologie, heeft de auto andere specificaties en we moeten ons vooral aanpassen aan de Hankook-banden. Maar, natuurlijk willen we onze titel verlengen dit seizoen,” vertelt Thierry Neuville. 

Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe jagen ook dit seizoen op de beide wereldtitels: bij de Piloten/Copiloten en de merkentitel. (RedBull/JanusRee)

Ott Tänak, die deze keer kan rekenen op de ervaring van vorig jaar met de Hyundai, wordt ongetwijfeld weer een serieuze titelkandidaat, terwijl Adrian Fourmaux, die twee volledige WRC-campagnes in de benen heeft bij Ford, de derde i20 zal besturen. De Fransman mikt op podiumplaatsen, met de stille wens om ergens die eerste WK-zege te pakken.

Toyota zet zelfs vijf GR Yaris WRC’s in om onze landgenoten van de overwinning te houden in het Prinsdom. Tweevoudig wereldkampioen Kalle Rovanperä is er opnieuw bij. De jonge Fin start ongetwijfeld opnieuw met zegehonger: “Het is plezant om er opnieuw bij te zijn voor een volledige campagne. Dat we weer een gooi doen naar de titel, zal onze aanpak wel veranderen. Nu moeten we niet alleen snel zijn, maar ook de nodige punten pakken, dus af en toe eens kiezen voor het resultaat. Monte-Carlo is altijd een erg moeilijke openingswedstrijd. Ik heb er een paar goede resultaten behaald, maar het is zeker niet mijn beste wedstrijd. We zijn vooral benieuwd naar de nieuwe banden…”

Nog een kanshebber is Sébastien Ogier, die zijn officieuze titel van “Mister Monte” wil heroveren met een 10dezege in zijn hometown Gap. En laten we niet vergeten dat Welshman Elfyn Evans de regerende vice-wereldkampioen is. “Het wordt een jaar met veel aanpassingen, door de technische wijziging van de Rally1’s, maar vooral door de nieuwe banden van Hankook. De bandenkeuze in Monte-Carlo is enorm uitgebreid en we hebben niet de testmogelijkheden gehad om alles te testen, dus we zijn benieuwd naar de reacties van de wagen.”

Ook de Japanner Takamoto Katsuta is weer van de partij, net als jong talent Sami Pajari, de WRC2-kampioen van 2024, die aan zijn eerste full Rally1 seizoen begint. 

Bij M-Sport is kopman Adrien Fourmaux vertrokken naar Hyundai. Daardoor zijn Grégoire Munster en Louis Louka gepromoveerd tot de vaandeldragers van het team. Een serieuze uitdaging voor Greg, die zal moeten bevestigen in zijn tweede seizoen op het hoogste niveau. Hij krijgt de Brit Josh McErlean naast zich als teamgenoot. 

Grégoire Munster en Louis Louka staan voor het jaar van de bevestiging met de Ford Puma Rally1. (RedBull/JanusRee)

“Het wordt mijn zesde deelname in Monte-Carlo. Iedereen weet dat de omstandigheden erg tricky kunnen zijn, met ijzel dat zich ’s nachts kan vormen in de bergen. Je hebt vooral een auto nodig die je vertrouwen geeft. Ik denk dat we dat gevoel wel zullen hebben, want onze voorafgaandelijke testsessie gaf me een goed gevoel. Ik kijk al uit naar de proeven van donderdagavond. Die proeven in de bergen in het donker, met vuurwerk en bengaals vuur, zijn geweldig om het seizoen aan te vatten.”

Op de shakedown reed Grégoire vandaag de 9de tijd, terwijl Thierry Neuville de vijfde tijd klokte. Teamgenoot Ott Tänak was de snelste voor Kalle Rovanperä.

Nikolay Gryazin is ook dit seizoen een van de smaakmakers in WRC2. (RedBull/JanusRee))

In WRC2 stapt Nikolay Gryazin dit seizoen over naar Skoda, terwijl Oliver Solberg de kleuren van Toyota zal verdedigen. Solberg was op de shakedown alvast de snelste. Yohan Rossel is opnieuw het speerpunt van Citroën. Hyundai kan in Monte-Carlo rekenen op de Fransman Eric Camilli en… Charles Munster, die zich nog eens wil tonen op het hoogste niveau. Op de shakedown klokte Maxime Potty, aan het stuur van een Skoda Fabia RS van PTR Racing, een knappe vijfde tijd, in het spoor van Rossel en voor Camilli. John Wartique, die ook aangekondigd was, moest forfait geven wegens ziekte. Armand Fumal is wel van de partij met zijn Alpine A110 RGT. Lény Cols, vorig jaar winnaar van de Clio Trophy, mag als kampioen zijn WRC-debuut maken met een Renault Clio Rally3. Samen met Pascal Lopès staat de zoon van Larry Cols voor een prachtige uitdaging bij het begin van zijn tweede rallyseizoen.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment