Rally

Tom Boonen heeft zich geamuseerd op het onverhard van de Sezoensrally

Pinterest LinkedIn Tumblr

Net als in de Rally van Wallonië eind april eindigden Tom Boonen en Erwin Mombaerts ook in de Sezoensrally opnieuw als tiende. Het werd opnieuw een leerrijke ervaring op een uitdagend parcours dat flink te lijden had onder de wisselende weersomstandigheden.

Tijdens de shakedown werd al duidelijk dat de Sezoensrally van dit jaar een moeilijke wedstrijd zou worden. De spoorvorming op de shakedown was indrukwekkend. De aanhoudende regen van de voorbije dagen maakte het onverhard erg zwaar. “Na zes runs vonden we een goede afstelling die vertrouwen gaf op het gedeeltelijk asfalt en gravel parcours. Het is heel apart om te rijden op de maaskiezel hier. Op asfalt stuur je redelijk agressief, terwijl je hier soepel moet sturen en de wagen vooral zijn werk moet laten doen. Ik heb recent in Finland een stage op gravel gevolgd en dat was een van de mooiste ervaringen die ik ooit heb beleefd in de rallysport. Rijden op gravel is het mooiste wat er is,” zei Tom Boonen donderdagnamiddag.

De drie lussen van telkens vier klassementsproeven werden zaterdag telkens in andere omstandigheden afgewerkt. ’s Ochtends lagen ze er eerder nat bij, waardoor de eerste wagens de modder van het onverhard mee op het asfalt namen. In de namiddag droogde het parcours op, waarna in de slotronde de hemelsluizen opnieuw open gingen. Tom Boonen kreeg alle uitdagingen voor de wielen geschoven. “In mijn optiek was zaterdag één van de moeilijkste, maar tegelijk ook één van de mooiste dagen in mijn nog prille carrière in de rallysport”, begint Tom Boonen zijn analyse. “De eerste ronde lag het parcours er verraderlijk glad blij. De grip varieerde voortdurend en je moest heel geconcentreerd zijn, want ook op het asfalt waren foutjes snel gemaakt. De bandenkeuze was ook niet simpel. Toch zat ik heel ontspannen aan het stuur. Ik had vertrouwen en een goed gevoel in de auto. Ik heb me geamuseerd!”

Op het verraderlijke parcours bleef niemand foutloos en af en toe werd er ook al eens lek gereden. “We zijn één keer even rechtdoor gegaan. Op bepaalde stroken waren diepe sporen in het onverhard gereden. Je moest dan gewoon in de sporen blijven, maar we moesten op het einde een bocht nemen. Ik kreeg de auto niet meteen uit het spoor getrokken. Zo gingen we een beetje te ver rechtdoor, wat me tijd kostte. Verder zijn we ook één keer lek gereden”, zegt Tom Boonen“Gelukkig op het einde van een proef, wat ons een 20-tal seconden kostte. Ik denk niet dat iemand op dit parcours foutloos is gebleven. Maar er waren ook momenten dat het echt goed ging en we het tijdverlies ten opzichte van de top beperkten tot minder dan één seconde de kilometer. We hebben opnieuw een rally uitgereden, veel ervaring opgedaan en stappen gezet.”

Nu volgt de voorbereiding op de Ypres Rally, die verreden wordt op 21 en 22 juni. Voor de eerste keer zal Tom Boonen met een rallywagen over de Kemmelberg knallen, een heuvel die hij heel vaak overwonnen heeft in het wielrennen.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment