De hernieuwde Zuiderzee Rally, de 35ste editie, verreden in en om Kampen, was de openingsmanche van het NRK, het nationaal Nederlands rally kampioenschap. De wedstrijd was wel kandidaat voor het ONRK, het Open-kampioenschap. Een aantal toppers, waaronder titelverdediger Kevin van Deijne, gebruikten de wedstrijd om hun wagen te testen voor de komende wedstrijden.
De kampioen beleefde echter geen plezier aan de wedstrijd. Op de tweede proef maakte hij een foutje waardoor hij de ophanging achteraan beschadigde. De Hyundai-rijder moest meteen opgeven, net als Martin van Iersel, die zijn i20 ook aan de kant moest zetten. Richard Pex liet zich ook verrassen in de openingsronde. In een verraderlijke rechtse op een van de dijkjes, schoof hij van de baan. De Skoda eindigde op zijn flank in een bracht.
De eerste scratch van de wedstrijd was voor Yannick Vrielink. Knap, want hij zat voor de eerste keer aan het stuur van een Rally2, meer bepaald de ex-Rik Karsten Ford Fiesta. Toch was het Ingo ten Vregelaar die na drie proeven de leiding in handen had met 5″9 voorsprong op Vrielink en 28″ op Michiel Becx.
“Het was echt een verrassing dat we de snelste tijd reden op de eerste proef, want ik heb amper met de Fiesta gereden. We hebben een korte testsessie gedaan in Meppen, maar dat testparcours is niet te vergelijken met deze smalle en vooral modderige proeven,” vertelde Vrielink. Zijn navigator, Harm van Koppen, had hem al tot de orde geroepen. “Ik heb na de eerste proef figuurlijk aan de handrem getrokken,” lachte van Koppen. “We zijn hier om te testen en om de auto te leren kennen. We moeten dat rustig opbouwen. Het heeft geen zin om risico’s te nemen. We gaan een tandje terug…”
Toch nam Vrielink vervolgens de wedstrijd in handen. Ten Vregelaar kwam nog even aandringen, maar in de slotronde nam de Ford-rijder definitief afstand om met 38″ voorsprong te winnen. “Deze overwinning had ik echt niet verwacht,” vertelde Vrielink. “Ik voelde me van bij de start heel goed. Ik begon voorzichtig en had nooit het gevoel dat we over de limiet gingen.”
Ingo Ten Vregelaar liet op de laatste proef nog 27″ liggen door een schuiver in de modder. Toch was de Skoda-rijder tevreden met de tweede plaats. “We hebben deze winter de auto helemaal gedemonteerd en nagekeken. Vorig jaar kochten we de Fabia met gravel specificaties en blijkbaar waren een aantal onderdelen verkeerde gemonteerd of nog niet aangepast. Dat verklaart het bizarre gedrag van de auto vorig jaar. Deze wedstrijd was bedoeld als test met de auto. Hij voelde prima aan. In de regen wilde ik niet te veel risico’s nemen. In de slotronde reed ik nog lek links vooraan en op de laatste proef maakten we een schuiver waarbij we geluk hadden dat we verder konden. Dus, ja, ik ben tevreden met de tweede plaats,” aldus de Skoda-piloot.
Michiel Becx pakte met zijn Fiesta de derde plaats op 1’02″4, na een regelmatige wedstrijd. De volgende Rally2, de Skoda Fabia van Martijn Moree, de zoon van Erik, vonden we pas op de 8ste plaats. Toch een mooi resultaat voor Martijn, die voor de eerste keer de Skoda Fabia R5, een wagen van de eerste generatie, bestuurde op het vettige parcours.
Het waren vooral de Renault Clio’s van de Motul Clio Trophy die de show stalen. Ceriel Klein Kromhof won de strijd bij de Rally3’s en pakte de vierde plaats. “Het was al zes maanden geleden dat ik nog gereden had, dus deze overwinning doet extra deugd. Ik maakte een voorzichtige bandenkeuze bij de start omdat ik vooral grip wilde hebben. Het was de juiste keuze en ik kon een mooie voorsprong nemen. In de tweede ronde hield ik die voorsprong vast. Enkel op de laatste proef nam ik geen risico’s meer, want die lag er heel glad bij,” vertelde Ceriel, die zijn Clio Rally3 in de paarse kleuren van “The Joker” had gezet.
Ben Van De Laar werd tweede bij de Clio-rijders, voor Jeroen Klein Kromhof. Op de allerlaatste proef liet Willem Wouter Overbeek zich nog verrassen op dezelfde plaats waar ook Ingo Ten Vregelaar rond ging. De Clio-rijder schoof wel van de dijk en moest opgeven, waardoor Maurice Kuijstermans met zijn Clio Rally4 kon opschuiven naar de 7de plaats algemeen.
In de Historic-wedstrijd stond er geen maat op Antoine Biesheuvel, die met zijn BMW M3 E30 van start tot finish de leiding in handen had. De titelverdediger klopte op het verraderlijk natte parcours met zijn achterwielaandrijver de Audi Quattro’s van Marcel Ludwig en Henk-Peter Meilink. Wouter Koenderink eindigde in de modder op een mooie 4de plaats met zijn gekende BMW 3.0 CSL.
(foto’s Zuiderzeerally/Johan Vis Fotografie)