Naar goede gewoonte was het weer winderig en kil langs het circuit Jules Tacheny in Mettet, waar de eerste manche van het Belgisch kampioenschap rallycross en Cross Car werd gereden. In XC Junior was Thymeo Dor de enige deelnemer, nadat de Cross Car van Pim Vlassak niet door de technische keuring geraakte. Dor, die de reeksen afwerkte samen met de categorie KC Open, is meteen de eerste leider in het kampioenschap. In de finale van KC Open ging de overwinning trouwens nipt naar Germain Dewez, voor Pascal Wathelet, de snelste in de reeksen en in de halve finale, en Jean Degreef. De drie Semog-piloten werden gevolgd door Xavier Brahm (Peters) en Kevin Pottier (Semog).
Pauwels domineert.
In XC Senior kwamen 22 deelnemers aan de start, waaronder de drie Juniors van vorig seizoen. Marius Debuisson koos voor een Lifelive TN11, Jordan Genten stapte in een Camotos en Lucas Cartelle opteerde voor een Will’oz. Regerend kampioen Tom Heindrichs zal zijn titel trouwens niet verdedigen. De halfbroer van Thierry Neuville concentreert zich dit seizoen volledig op zijn rallycarrière. Daardoor ging de favorietenrol naar Kobe Pauwels, kopman van Mygale, en naar Romuald Demelenne, dit seizoen gepromoveerd tot kopman bij Lifelive. Demelenne reed zijn tweede wedstrijd met een TN11.
Kobe Pauwels was met drie snelste tijden autoritair in de reeksen. De jonge Emilien Allart, die zijn seizoen in Frankrijk kwam voorbereiden met zijn LifeLive TN11, klokte twee keer de tweede tijd, terwijl de Duitser Tim Braumuller met de tweede Mygale de derde plaats veroverde, voor Valentin Comte, de Franse “fabrieksrijder” van Will’oz, die Lucas Cartelle kwam bijstaan. De jonge Cartelle plaatste zich na de reeksen trouwens als vijfde, wat erg knap was bij zijn debuut in de categorie Senior. Daarmee deed hij beter dan de Junior-kampioen van vorig jaar, Jordan Genten, die wat moeilijker zijn draai vond in de Camotos. Romuald Demelenne had problemen met de remmen. Nathan Ottink (TN5; 13de), Eric Borguet (Camotos; 17de) en Kyandro Van de Vivere (TN11; 9de na een crash in Q3) beleefden moeizame kwalificatiemanches.
Met vier “halve” finales, kreeg iedereen toch nog een kans om zich te plaatsen voor de finale, maar verrassingen bleven uit. De top 6 na de manches mocht ook aantreden in de grote finale. Daarin toonde Kobe Pauwels zich na een kopstart oppermachtig. Hij reed makkelijk weg van Romuald Demelenne, die in de finale foutloos bleef, en Tim Braumuller, die het podium vervolledigde met de tweede Mygale. Lucas Cartelle nam een prima start en leek op weg naar de derde plaats, maar hij was te hongerig en raakte een bandenstapel, waardoor de ophanging brak. Cartelle viel terug naar de 6de plaats, achter Allart en Comte.
“Dat is leergeld dat ik betaal. Ik had tevreden moeten zijn met een podiumplaats na mijn prima start binnendoor, maar ik ben een competitiebeest en ik wil altijd meer. Deze keer nam ik te veel risico’s en ging het fout, maar ik heb mijn snelheid wel getoond,” aldus Cartelle, die natuurlijk ontgoocheld was. Valentin Comte, die in Frankrijk in Super 1600 al rallycross reed, amuseerde zich in Mettet: “Het is jammer dat we geen Cross Cars hebben in het Frans kampioenschap Rallycross, want de combinatie asfalt en gravel is heel amusant.”
“Dit was gewoon een perfect weekend,” lachte winnaar Kobe Pauwels. “Het is duidelijk dat de evoluties op onze Mygale onze bolide nog sneller hebben gemaakt. Dit is een prima start van het seizoen, waarin ik vol voor de titel ga.”
Sente na de opgave van Van Eyken bij de Superbuggy’s
Ook de Mini-Buggy’s, voor jongens en meisjes vanaf 7-15 jaar, reden hun eerste officiële wedstrijd voor het Belgisch kampioenschap. De wedstrijd werd gedomineerd door de Nederlanders Daan Spies en Julien Reints, die een mooi duel uitvochten in de finale. Ferre Selleslagh debuteerde met een knappe derde plaats, voor Danny Van Groningen en de 8-jarige Yenz Leysen.
Bij de Superbuggy’s leek Mark van Eyken weer te sterk, maar de titelverdediger brak de transmissie van zijn Spies Buggy bij de start en gaf op. Achter hem nam Bjorn Versluys een prima start, maar hij raakte het voorwiel van Glen Sente en werd over de kop gekatapulteerd. De Trackline Buggy was zwaar toegetakeld en haalde de herstart niet. In de rerun van de finale bleek Glen Sente de snelste voor Steve Otzer en Peter Barnhoorn.
“Bij de start week Mark van Eyken even uit naar buiten toen hij de aandrijving brak. Daardoor schoof ik ook een beetje op en raakte Bjorn, die achter mij een geweldige start maakte, mijn voorwiel. Helaas vloog hij over de kop… De geometrie van mijn Buggy was geraakt, maar ik kon de finale gelukkig toch winnen,” vertelde Sente, die deze week tot diep in de nacht moest sleutelen om zijn Haybusa klaar te krijgen.
Foto’s Johan Hendrickx/BRX