Na een kille en kletsnatte voorlaatste manche van het seizoen, werd het Belgisch kampioenschap Rallycross en Cross Car onder een aangename herfstzon beslist op circuit Jules Tacheny in Mettet. in de RX-categorieën gingen de titels naar Davy Van Den Branden in RX3, Steve Volders in Supernational -2000 en Kristof Bex in Supernational +2000. Verrassingen bleven dus uit.
Dubbel voor Yenthe Putzeys
In RX3 was Davy Van Den Branden zaterdag de wanhoop nabij. De leider in het kampioenschap was met zijn team voortdurend aan het sleutelen aan zijn Citroën DS3, maar de motor bleef sputteren en op drie cilinders draaien, zodat de Waaslander zijn titelkansen niet fatsoenlijk kon verdedigen.
“We zijn al vanaf vrijdag 17h aan het zoeken. We hebben alles, zelfs de motor en de kabelboom, gewisseld, maar we krijgen het niet opgelost…,” vertelde Van Den Branden. Yves Teelen wist dat hij met een zege of een tweede plaats de titelstrijd spannend kon houden. Hij werd zaterdag in de finale verrast door Yenthe Putzeys, die een ruime voorsprong nam. Maar, in de slotronde werd Putzeys plots opgehouden door Ben Lenaerts, een teamgenoot van Teelen. Putzeys werd afgeblokt, terwijl Yves Teelen snel binnendoor probeerde te duiken. Daarbij raakte hij echter de bandenstapel en de neus van de Corsa van Putzeys. De Peugeot ging rond en kon de finale niet uitrijden, zodat Yenthe Putzeys won en… Van Den Branden zijn 10de Belgische titel veilig kon stellen zonder te rijden.
“Ik was nog zenuwachtiger op de tribune dan wanneer ik zelf aan het stuur zit. Het was zenuwslopend, maar uiteindelijk kantelde de finale in de laatste ronde op een ongelofelijke manier in mijn voordeel. Het spelletje van onze concurrent draaide helemaal verkeerd uit. Gelukkig voor Yenthe, die de zege verdiende, en mezelf. Ik ben voor de 10de keer Belgisch kampioen. 10 keer, dat is een evenaring van het record van François Monten. Daar ben ik wel trots op,” aldus Davy Van Den Branden.
Op zondag stond Yves Teelen op de pole in de A-finale, maar weer werd hij verrast door Yenthe Putzeys, die zijn Opel Corsa naar een tweede opeenvolgende overwinning stuurde.
“Wat een weekend. Ik had nooit gedacht twee overwinningen te scoren, al was ik vandaag wel bijzonder gemotiveerd,” lachte Yenthe Putzeys.
Steve Volders met de reservewagen kampioen
Bij de tweeliters begonnen Martijn Vanhove en Steve Volders met gelijke punten aan het slotweekend. Op zaterdag kon Steve Volders zijn kansen echter niet verdedigen, want in de eerste heat ging de koppakking van zijn Volvo C30 al stuk. Martijn Vanhove leek een gouden kans te krijgen om het kampioenschap te beslissen, maar in de halve finale brak de versnellingsbak. Een drama voor de BMW-rijder, die zondag niet meer van start ging, terwijl Steve Volders zijn reserve Volvo C30 uit de trailer haalde en de slotmanche won. Voldoende om de Belgische titel te pakken. De overwinning op zaterdag ging naar een beresterke Nick Neyens in zijn blauwe Ford Escort, een wagen die we volgend jaar graag vaker in actie zien in het BK.
Kristof Bex controleert de finale
Op zaterdag gingen de 20 punten van de overwinning naar Kristof Bex, maar die moest er zelfs de finale niet voor rijden. Omdat de duisternis was ingevallen en de kunstverlichting niet afdoende licht gaf, weigerden de rijders van de SN+2000 hun finale nog te rijden uit veiligheidsoverwegingen.
“Het was gewoon niet verantwoord om in die omstandigheden nog te rijden. Wij rijden niet met een voorruit uit glas, maar uit plexiglas. Door de vele krasjes op het kunststof, wordt je door het kunstlicht gewoon verblind. We zagen echt niets. Bart Bel reed op weg naar de startgrid tegen een paal, Glenn Cools schepte een paar plastic bakken op onderweg en Yorick Haeyninckx had ook een kleine aanrijding in de paddock. We waren het allemaal eens met het besluit niet te rijden,” vertelde Kristof Bex.
Zondag was Glenn Cools erg sterk in de reeksen, maar in de finale kon Kristof Bex hem afhouden omdat de S40 de binnenkant had bij de start. Cools kon niet anders dan aanpikken. De zege van Kristof Bex, daarmee ook kampioen, kwam nooit in gevaar.
De derde plaats ging verdiend naar Bart Bel, met zijn BMW M3 E30 dit jaar al Nederlands en Duits kampioen Supernational. Ariane Vanlommel stuurde haar BMW naar een mooie vierde plaats, voor de Volvo van Ludo Hermans en de BMW van Roel Verhoeven. Yorick Maeyninckx bekocht een flinke jump in de halve finale met een gebroken achterbrug.