Meer dan vier jaar was het akelig stil op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen, maar dit weekend opent het circuit opnieuw zijn deuren voor een nationale wedstrijd. Op het circuit waar op 17 juni 1973 de eerste Belgische manche van het Europees kampioenschap rallycross werd gewonnen door de Oostenrijker Franz Wurz, zullen op zondag 14 juli de beste rallycrossers van het land strijden voor de overwinning in de derde manche van het Belgisch kampioenschap. Voor heel wat jonge rijders is het de eerste kennismaking met de snelle omloop waar veel rallycrossgeschiedenis werd geschreven. Jarenlang was Maasmechelen een vaste afspraak op de kalender van het Europees kampioenschap. Het waren weekends om naar uit te kijken, want het spektakel van de knallende turbo’s en de Vikings zonder vrees aan het stuur, was onvergetelijk. Martin Schanche, de grootmeester “himself”, is nog steeds houder van het officiële record over 4 rondjes met zijn Ford Escort RS2000. De laatste Europese zege ging in 2012 naar Timur Timurzyanov. En toen werd het plots een stuk stiller, want grootmacht IMG nam onder de vleugels van de FIA de rallycross in handen. Even leek de grote doorbraak van deze prachtige sport een feit, toen de fabrieksteams van Volkswagen, Peugeot, Citroën, Ford (M-Sport) en zelf Hyundai zich engageerden, maar het prijskaartje ging hierdoor exponentieel omhoog. Helaas was de lokroep van elektrische motoren te groot, wat leidde tot een overhaaste keuze voor groene energie. Het kostenplaatje schoot de hoogte in, fabrieksteams haakten af en… het spektakel daalde door een gebrek aan toppiloten en… knallende turbo’s en gillende motoren. Terwijl de sport door een crisis ging, werd het ook muisstil op het Duivelsbergcircuit, maar dan onder impuls van de groenen. Tot er na ruim 4 jaar dit weekend eindelijk motoren mogen brullen op het circuit waarop zoveel historische wedstrijden werden verreden.

Het enthousiasme bij de rijders is alvast erg groot. Met maar liefst 119 deelnemers in de verschillende klassen, wordt het een goed gevulde dag spectaculaire autosport.
Met 30 Mini-buggy’s aan de start, is de klasse voor de kleinsten meteen het sterkst bezet. Na twee manches heeft de Nederlander Daan Spies nog steeds het maximum van de punten, al volgen Ferre Selleslagh en Julien Reints hem op de voet. Achter Danny Van Groningen, vierde, volgen Colin Snoeys en Yentz Leysen, die een koprol maakte op het Eurocircuit, op een gedeelde vijfde plaats.

In Cross Car Senior hebben 21 deelnemers zich ingeschreven, waaronder de winnaars van de eerste twee wedstrijden, Kobe Pauwels, die in Valkenswaard afwezig was, en Romuald Demelenne, die in Nederland het weekend domineerde. Tim Braumuller, tweede in de tussenstand met zijn Mygale, zal in Maasmechelen moeten uitkijken voor Ronnie Grauwels, die veel ervaring heeft op het Duivelsbergcircuit. Andere kanshebbers zijn zeker Lucas Cartelle, erg snel maar ongelukkig in de finales op het Eurocircuit, Kyandro Van de Vivere, die hersteld is van een gebroken hand opgelopen in Mettet, Eric Borguet en de Nederlander Jari Van Hoof.
In XC Junior won Antoine Nicolay meteen bij zijn debuut op het Eurocircuit. Hij neemt het op tegen Thymeo Dor, die de winst pakte in Mettet, en Tom Devleeschauwer.
In KC Open zijn de Semog-rijders, aangevoerd door Pascal Wathlet, de winnaar op het Eurocircuit, in de numerieke meerderheid met vier wagens aan de start. Naast Wathlet kiezen ook Germain Dewez, Koen Nauwelaerts en Kevin Potier voor een Semog. Zij nemen het op tegen Diether Van Gorp (Panthera), Anthony Dor (Speedcar) en Dirk Van Vlasselaer (Peters).
In de categorie voor Superbuggy’s heeft titelverdediger en topfavoriet Mark Van Eyken op het Eurocircuit opnieuw de leiding genomen in het kampioenschap, voor Glen Sente, die de openingswedstrijd kon winnen. Johan en Bjorn Versluys, Tim Rutten en Kenny Van den Vonder zullen hen de overwinning zeker niet cadeau doen.
In RX3 zijn alle titelkandidaten van de partij. Na twee perfect verlopen weekends in Mettet en Valkenswaard, heeft Yenthe Putzeys al een mooie voorsprong uitgebouwd op de ervaren Nederlander Marcel Snoeijers, de verrassende tweede in de tussenstand. Titelverdediger Davy Van Den Branden deelt de derde plaats met Nick Vanalken, die voor eigen publiek nog eens wil schitteren. Yves Teelen, die de openingswedstrijd in Mettet links liet liggen maar vervolgens wel knap tweede werd op het Eurocircuit, wil voor eigen publiek winnen. Danny Luyten is van de partij met zijn Ford Ka. Verder krijgen onze landgenoten weerwerk van de Brit Darren Scott met een Citroën C2 en de Nederlander Chris van Hulst in een Peugeot 206.

Bij de tweeliters in Supernational-2000cc, staan maar liefst 18 wagens op de startgrid. Steve Volders, de sterkste in Mettet, werd op het Eurocircuit verrast door de BMW van Martijn Vanhove. Allebei willen ze voor eigen publiek winnen op het Duivelsbergcircuit maar ze moeten rekening houden met een erg snelle nieuwkomer in de klasse. Steve Otzer, RX3-topper, maakt immers de overstap naar de tweeliters met een Citroën Xsara kit car. Benieuwd of hij met zijn voortrekker de achterwielaandrijvers kan verrassen. Peter van de Wege heeft met zijn snelle Toyota Yaris al meermaals bewezen dat het mogelijk is.
In de topklasse, de Supernationals +2000cc, kan topfavoriet Kristof Bex eindelijk nog eens op “zijn” Duivelsbergcircuit uitpakken met zijn Volvo S40. We zijn benieuwd hoe snel Yorrick Maeyninckx het circuit in de vingers zal hebben en of Bart Bel deze keer de Volvo’s kan bekampen met zijn BMW M3 E30. Bij de 13 starters in deze categorie zien we ook Tom Geenen, die aan de start komt met zijn nieuw wapen, een Volvo S40. Na een knappe finaleplaats op het Eurocircuit, mikt Davy Leysen opnieuw op de top 5 met zijn prachtige BMW Z3 M.

Met een goed gevuld startveld, is zondag spektakel de ganse dag verzekerd in deze derde manche van het BK Rallycross. Wees er wel op tijd bij, want de eerste kwalificatiemanche gaat al om 9h30 van start.