Rallycross

Glenn Cools wint na tumultueuze finale

Pinterest LinkedIn Tumblr

 Verrassende winnaars op het Eurocircuit

Nooit stonden er zoveel deelnemers aan de start van een wedstrijd op het Nederlandse Eurocircuit als dit weekend. De drielandenwedstrijd waarmee de zomer werd afgesloten trok met 174 deelnemers een volle paddock aan. Het snikhete weer maakte het voor mens en machine een zware tweedaagse wedstrijd, wat in verschillende klassen verrassingen opleverde. 

Opnieuw Daan Spies
Bij de Mini Buggy’s trok Ferre Selleslagh met twee snelste tijden in de reeksen de lijn van de WK-wedstrijd in Mettet verder, maar Daan Spies, de leider in het kampioenschap, reed ook een snelste tijd. In de finale nam Ferre Selleslagh met zijn groene Mini Buggy de leiding, maar een geduldige Daan Spies wachtte zijn kans af en nam de leiding in de tweede ronde na de rechte lijn over. Met vier zeges op rij blijft de jonge Nederlander ongeslagen in het kampioenschap. 
“Ik ben wat ouder en dus wat zwaarder. Daardoor kon Ferre de kopstart nemen, maar ik wist dat ik geduldig moest blijven. In de tweede ronde kon ik hem passeren en uiteindelijk nog vlot winnen,” vertelde Spies.
Ferre Selleslagh werd tweede, voor Danny Van Groningen en de 9-jarige Marilou Muhindo Idrissa, het snelste meisje van het veld. Julien Reints maakte de top 5 vol, voor Kobe en Ferre Meeus.
Junior-kampioen Jordan Genten wint in XC Senior
In XC Junior werd deze keer geen afzonderlijke finale gereden. Henri Haaf pakte na de reeksen het maximum van de punten, voor Thymeo Dor, die leider blijft in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap.
In XC Senior vielen er heel wat verrassingen te noteren. Zo was Lucas Cartelle niet van de partij. Kobe Pauwels werd na zijn dominant optreden in RX2e in Mettet en vooral na zijn zege in de 24U van Zolder als favoriet getipt, maar rallycross is geen endurance. “Je moet in Rallycross heel scherp staan, want een heat duurt maar een goede drie minuten. Je moet van start tot finish op de limiet rijden en geen foutjes maken. Helaas reed een concurrent bij de start van de derde heat op me in. Hij reed mijn ophanging achteraan krom,” aldus Pauwels. 
Het was een grote verrassing dat Pauwels in de halve finale strandde met zijn Mygale, net als Kyandro Van De Vivere, als derde geplaatst na de reeksen.

De Lifelive-piloot werd in de halve finales door Dylan Rolly nipt uit de finale gehouden.
In die finale reed Jordan Genten, de regerende Junior-kampioen, van start tot finish aan de leiding met zijn nieuwe Camotos Rapace MT09. Een straffe prestatie, want Genten reed ook zijn eerste snelste tijd in de heats van het jaar. 
“We rijden hier met een nieuw chassis, de MT09. We hebben de XCar zelf opgebouwd en donderdagavond was de bolide klaar. Eerder dit seizoen reed ik met mijn Junior XC bij de senioren. Deze keer kon ik me meten met een echte Senior XC die een groter frame en vooral meer power heeft. Het ging beter dan verwacht,” lachte jong talent Jordan Genten, die overigens met zijn tweede Junior XC de wedstrijd voor het Duitse Junior-kampioenschap won.
De tweede plaats ging na een prima start naar Jari van Hoof, die voor eigen publiek een sterke finale reed. De jonge rallyrijder showde eens te meer zijn talent. Tim Braumüller, de Duitse teamgenoot van Pauwels bij Mygale, pakte de derde plaats, voor Romuald Demelenne, de favoriet die in de derde reeks kampte met een lekkende koppakking en vermogensverlies, en Ronnie Grauwels.

Bij de Superbuggy’s bleef Mark van Eyken wegens professionele verplichtingen afwezig. Glenn Sente kende een moeilijke start, want de neus van zijn wagen werd zwaar toegetakeld bij een crash op zaterdag. Maar, na een nachtje sleutelen kon Sente zich toch plaatsen voor de finale, waarin hij na een prachtig duel de maat nam van Björn Versluys, die tot de laatste bocht bleef jagen op Sente. Kenny van den Vonder eindigde op de derde plaats.


RX3: onverhoopte winst voor Van Den Branden

In de 1600cc-categorie was Yenthe Putzeys de uitgesproken favoriet na zijn perfect weekend eerder dit jaar op het Eurocircuit, maar in de tweede reeks moest de Limburger zijn Opel Corsa aan de kant zetten. “Ik hoorde een vreemd geluid in de motor en om verdere schade te voorkomen ben ik gestopt. Het zal nog spannend worden om de wagen klaar te krijgen tegen de volgende manche in Arendonk volgende week,” aldus Putzeys, die de tweede plaats op de grid voor de finale vrij moest laten.
De eerste rij werd ingenomen door polesitter Yves Teelen en Nick Vanalken, die aan de buitenkant op de derde startplaats stond. Op de tweede rij stonden Danny Luyten en Davy Van Den Branden, de titelhouder die kansloos leek. “Op snelheid komen we niet mee op het Eurocircuit. Onze Citroën is goed, maar blijkbaar zijn de motoren van de concurrentie sneller…”
Vanalken nam een prima start in de finale. De VW-rijder leek de kop te nemen, maar toen hij instuurde, volgde een aanrijding met polehouder Yves Teelen. Beiden gingen van de baan en… gaven elkaar de schuld van de crash. Luyten nam even de leiding, maar een ronde verder greep Van Den Branden zijn kans om de finale te winnen. Onverwacht.
“Dit had ik niet zien aankomen, maar het was een kans die ik niet kon laten liggen. Ik zag wat er bij de start gebeurde en toen wist ik dat ik Danny Luyten moest passeren om te winnen. De prijzen worden pas aan de finish verdeeld,” aldus een tevreden Van Den Branden.

SN-2000: Volders, zoals verwacht

Ook Steve Volders reed een dubbele wedstrijd, in het Belgisch kampioenschap met zijn Volvo C30 en in het Duits kampioenschap met een Volvo S40. Het bleek niet zo makkelijk. “Mijn C30 heeft een motor die hoog in de toeren gaat, terwijl de S40 meer op koppel bestuurd moet worden. In mijn C30 voel ik me wel meteen thuis. De finale leverde geen problemen op. Ik nam snel afstand en kon controleren,” lachte Steve Volders.
Martijn Vanhove ging als tweede van start, maar op het einde van de eerste ronde leek Jordy Putzeys te profiteren van een zeldzaam foutje. Tot de Opel Astra van Putzeys met technische averij aan de kant moest en Vanhove toch de tweede plaats kon pakken, voor de snelle Nederlander Louis de Haas. Peter van de Wege was trouwens niet van de partij. De Zeeuw wil tijd vrijmaken om te sleutelen aan zijn nieuw wapen voor 2025, een Toyota GT86.

SN+2000: Glenn Cools wint tumultueuze finale
Bij de grote jongens met hun dikke Volvo’s en BMW’s is spektakel verzekerd. Ook deze keer werd er flink gebikkeld om de podiumplaatsen in de finale, maar quasi niemand van de toeschouwers had de indruk dat de tenoren over de grenzen van het sportieve gingen in de finale. Toch was dat het besluit van de wedstrijdleiding…


Kristof Bex mocht vanaf de pole van start gaan. Hij nam meteen de leiding, voor Yorick Maeyninckx, die zijn tweede startplaats met succes verdedigde, ondanks fel aandringen van Bart Bel, die met zijn BMW M3 vanaf de tweede rij een prima start maakte. Glenn Cools, die vanaf de buitenste startplaats ook een plekje aan de koord zocht, vond daar Bel op zijn weg. De drie kemphanen bleven knokken voor het podium en toen Bex met een defecte hoofdschakelaar zijn Volvo aan de kant zette, leek Maeyninckx te winnen voor Cools en Bel. 
Maar, Bart Bel protesteerde omdat hij bij de start viriel opzij gezet zou zijn door Maeyninckx, die zich van geen kwaad bewust was en verklaarde gewoon zijn lijn verdedigd te hebben. Hoe dan ook, zowel Bart Bel als Ariane Vanlommel werden gediskwalificeerd wegens het niet voorleggen van hun verplichte onboardbeelden. Zonder bewijs geen verdere sancties zou je denken, maar dat bleek niet het geval. Een zwaar ontgoochelde Yorick Maeyninckx werd bestraft met één plaats verlies wegens onsportief gedrag, waardoor de zege naar Glenn Cools ging. Op zich een mooi verhaal voor de Kempenaar, die in het BK debuteerde met een nieuwe Volvo S40.
“En wat een week heb ik gehad. Vorige zondag brak de motor tijdens een testwedstrijd in Maasmechelen. Ik ben meteen naar Zweden gereden om de motor te laten herstellen. Het onderblok bleek gescheurd. Ik was woensdagavond terug thuis, net op tijd om de motor in te bouwen, vrijdag de motor in te laten lopen op de testbank en om vandaag de wedstrijd te rijden. Nee, de wagen staat zeker nog niet optimaal afgesteld, maar het is een begin,” lachte Cools, de verrassende winnaar op het Eurocircuit.

(foto’s J. Hendrickx)

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment