Meer dan honderd teams stonden op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen op de startgrid van de derde manche van het Belgian Rallycross & Cross Car Championship. Zo kregen de opvallend talrijk opgekomen rallycrossfans een dag vol autosportspektakel te zien op een zonnig Duivelsbergcircuit. Enkele Limburgse toppers, zoals Kristof Bex, Kobe Pauwels, Steve Volders en Yves Teelen lieten de kans niet liggen om voor eigen publiek nog eens te schitteren.
Daan Spies blijft ongeslagen
De categorie Mini Buggy, voor jongens en meisjes van 7 tot 12 jaar, stonden maar liefst 30 buggy’s aan de start. Onder hen ook Brice Even, die samen met mama en papa 8 uur onderweg was vanuit Bretagne om deel te nemen aan deze wedstrijd. “We krijgen steun van Crosskid, de enige Franse constructeur van Mini Buggy’s. Omdat er geen kampioenschap is in Frankrijk, hebben we beslist om hier deel te nemen. Ik ontdekte dit circuit en ik vond het heel plezant, al geraakte ik net niet in de finale,” vertelde Brice. De prijs van schattigheid ging deze keer zeker naar de kleine Senna Reints, die samen met haar broer Julien aan de start stond. “Het is mijn eerste seizoen. Ik vind het heel stoer en ik vind het fijn om hard te rijden. Mijn broer is beter, maar ik ga nog beter worden,” vertelde ze.
In de finale werd topfavoriet Daan Spies verrast door Ferre Selleslagh, de kleinzoon van SRT-baas Patrick. Selleslagh nam de kopstart, maar in de tweede ronde ging Daan Spies binnendoor. De Nederlander won voor de derde keer op rij en blijft ongeslagen. “Mijn start was niet perfect, maar ik had wel de snelheid om Ferre te passeren. Het ging vandaag weer heel goed,” vertelde winnaar Daan Spies trots.
Landgenoot Danny Van Groningen werd derde en daar was hij best tevreden mee. “Ik vond de eerste keer op dit circuit heel plezant. Er zijn veel snelle stukken en de bochten zijn uitdagend,” vertelde Van Groningen.
Marilou Muhindo Idrissa werd als eerste meisje erg mooi vierde, voor Mathis De Coninck, de teamgenoot van Ferre Selleslagh, Lex Verbelen, Yenz Leysen en Liz Verbelen.
Antoine Nicolay: twee op twee
In Junior XC haalden enkel Antoine Nicolay en Thymeo Dor de startgrid van de finale. Tom Devleeschauwer werd daardoor al voor de start derde in de eindstand.
Bij de start kon Antoine Nicolay zijn enige concurrent afhouden en vervolgens controleerde hij de wedstrijd. Meteen de tweede zege van Nicolay, na de overwinning bij zijn debuut in Valkenswaard.
“Ik heb het circuit op zaterdag niet kunnen verkennen. Omdat de motor niet goed liep, zijn we zaterdag niet naar Maasmechelen vertrokken en kon ik niet trainen. Ik ontdekte het circuit tijdens de warm-up vanochtend. Ik vond meteen mijn draai en in de finale heb ik het afgemaakt met een goede start,” aldus Nicolay.
XC Senior: Kobe Pauwels op zijn thuiscircuit
Kobe Pauwels was een van de favorieten op het Duivelsbergcircuit, want daar groeide de man uit Leopoldsburg quasi op tussen de rallycrosswagens. “Ik ken hier elke centimeter van het circuit, want ik heb ontelbare rondjes over het circuit gereden tijdens de weekends dat mijn papa hier kwam racen. Het voelde echt als thuiskomen toen we gisteren hier arriveerden na 4 jaar afwezigheid,” vertelde Kobe, winnaar van de openingswedstrijd, maar afwezig in Valkenswaard wegens een clash van data met de Porsche Cup Benelux.
Alle toppers stonden aan de start, zodat het knokken was voor een plaats in de finale, zeker met vier halve finales. Zo werden onder andere Jordan Genten, Lucas cartelle en Tim Braumuller in de halve finales uitgeschakeld.
In de finale mocht Kobe Pauwels vanaf de pole starten, met naast zich Romuald Demelenne. Verder in de finale Jari Van Hoof, eerder dit weekend indrukwekkend snel in een Mitsubishi Lancer in de GTC Rally, Ronny Grauwels, Eric Borguet en Kyandro Van de Vivere. Die geraakte in het startgewoel echter niet voorbij de eerste haarspeld.
Vooraan nam Romuald Demelenne de kopstart. De Lifelive-kopman ging, net zoals op het Eurocircuit, bijzonder hard, maar Kobe Pauwels beet zich vast in zijn zog. Na een heel agressieve joker, kon Pauwels Demelenne nipt kloppen. Van Hoof werd derde, voor Grauwels en Borguet.
“We hadden een kleine motorstoring, waardoor ik mijn start miste,” vertelde Pauwels. “Na 20 meter sloeg de motor even af. Zo nam Demelenne de kopstart. Hij ging echt heel hard, maar ik kon nipt aanpikken. Via een andere jokerstrategie kon ik hem nipt kloppen, maar het was spannend!”
In KC Open werden de Semog-rijders deze keer geklopt door Dirk Van Vlasselaer met een Peters XC. Hij was snellere dan Germain Dewez en Pascal Wathlet.
SuperBuggy: Weer Mark van Eyken op ervaring
Bjorn Versluys verscheen aan de start met een nieuwe Buggy en het leverde meteen resultaat op. Twee snelste tijden in de heats, bevestigden zijn topvorm, terwijl Mark van Eyken door een technisch probleem de auto niet tijdig klaar kreeg voor de eerste heat. De kampioen kon zich nog nipt plaatsen voor de finale.
Daarin was Versluys opnieuw supersnel, maar uiteindelijk was het toch Mark van Eyken die de overwinning pakte, voor Bjorn Versluys, Kenny Van den Vonder en Johan Versluys.
“Deze keer hebben we er hard voor moeten werken. We kwamen van ver terug en ook in de finale was Bjorn erg snel, maar uiteindelijk kon ik toch het verschil maken,” vertelde Mark van Eyken.
RX3: Yves Teelen aan het feest voor eigen publiek
Met twee snelste tijden tegenover één voor Yves Teelen, was Yenthe Putzeys de snelste in de heats, waarin Danny Luyten en Chris Van Hulst de strijd moesten staken met technische schade. De zes overgebleven rijders plaatsten zich allemaal voor de finale, waarin Davy Van Den Branden, de titelhouder, niet verder kwam dan de vijfde plaats. De DS3 leek vermogen te missen dit weekend.
“We hebben niets abnormaal gevonden. Ik denk dat ik het maximum uit de motor heb gehaald. Meer zat er gewoon niet in,” verklaarde Van Den Branden. De Brit Darren Scott werd vierde bij zijn debuut op het Duivelsbergcircuit. Nick Vanalken pakte een knappe derde plaats met zijn VW Polo, maar de strijd voor de overwinning ging tussen poleman Yenthe Putzeys en Yves Teelen.
Bij de start probeerde de Peugeot-rijder buitenom te gaan. De Opel maakte zich breed en hield de beste lijn. Vanaf dat moment plakte Teelen aan de bumper van de Corsa. Uiteindelijk bleek Yves Teelen net iets sneller te jokeren dan Putzeys, zodat de zege deze keer naar Yves Teelen ging.
“Nog eens rijden op ons thuiscircuit, dat deed erg veel deugd. De finale was erg spannend. Ik heb Yenthe zwaar onder druk gezet en ik kon nipt het verschil maken, maar we waren zeker aan elkaar gewaagd. Zo is rallycross het mooiste,” vertelde winnaar Yves Teelen.
SN-2000: Steve Volders na een kanonstart van Raf Verheyen
Dit was niet het weekend van Martijn Vanhove, die de eerste twee wedstrijden op zijn naam schreef. Het begon al in de eerste reeks, toen de BMW-rijder de vangrail raakte bij het insturen van de joker. En het weekend eindigde vroegtijdig in de halve finale, toen Vanhove bij het uitkomen van de joker aan de buitenkant een zetje kreeg en in het decor eindigde.
Voor de laatste startplaats in de finale werd hard gebikkeld, zelfs tot bij de wedstrijdleiding. Joël Strackx kreeg een zwarte vlag na een deur-aan-deur gevecht met Johan Kwinten na de eerste haarspeld. Na analyse van de onboardbeelden, die verplicht zijn voor elke rijder, moest de wedstrijdleiding zijn mening herzien en mocht Joël Strackx toch zijn plaats opeisen op de startgrid ten koste van Johan Kwinten. Op adrenaline zou de Honda-piloot nog een vierde plaats pakken, voor Peter van de Wege en Mandy Kasse.
Vooraan verraste Raf Verheyen met zijn BMW topfavoriet Steve Volders bij de start. Die bleef rustig, gaf Verheyen de ruimte en stak een tandje bij toen hij vrije baan had om in de slotronde via de joker voorbij Verheyen te gaan. Een duidelijke en verwachte overwinning van Steve Volders bij zijn terugkeer op “zijn” Duivelsberg, waar hij met zijn bedrijf al jaren partner is van de organisatie.
“Het was heel mooi om terug te kunnen racen op het Duivelsbergcircuit, waar we zoveel fijne raceweekends beleefd hebben in het weekend. Het was wel de eerste keer met de Volvo op deze omloop, dus de ideale afstellingen hadden we niet meteen gevonden. Raf maakte een prima start, maar ik wist dat ik het recht kon zetten met een goede joker,” vertelde Steve Volders.
De derde plaats ging naar de Nederlander Jorrit van Dasselaar, voor Joël Strackx en Peter van de Wege.
(NvdR: even was er verwarring over de officiële uitslag na publicatie van een verkeerde uitslag, maar Steve Volders heeft dus wel degelijk de finale gewonnen)
Kristof Bex oppermachtig op zijn Duivelsberg
Bij de grote kanonnen stond er dit weekend geen maat op de stuurmanskunst van Kristof Bex. Enkel in de tweede manche liet hij Yorick Maeyninckx eens proeven van de winst, maar rondenlang plakte de gele Volvo S40 letterlijk op de bumper van de rode 242 van zijn kameraad.
“Als het Yorick niet geweest was, dan had ik hem in de lange bocht binnendoor gestoken, maar onze vriendschap is belangrijker dan een reekszege,” vertelde Bex, die duidelijk genoten had van het “spelen” met zijn gevaarlijkste concurrent. Even kijken aan de buitenkant, dan de neus aan de binnenkant even laten zien in de eerste lange bocht… In de finale nam Kristof Bex, meervoudig kampioen in deze klasse, makkelijk afstand van Yorick Maeyninckx en Davy Leysen, die zijn BMW Z3M al meteen op de derde plaats parkeerde, voor de snelle BMW M3 “met Volvo-motor” van Bart Bel. Tom Geenen maakte ook een mooi debuut met zijn nieuwe Volvo S40, maar hij strandde net buiten de A-finale achter Ludo Triekels en Tom Meeusen.
Foto’s Johan Hendrickx