Op het Turkse Istanbul Park Circuit werd vandaag de 9de manche van World RX verreden. Na wedstrijden in Hongarije, België, Zweden en Portugal, was het uitstapje naar Turkije, net over de grens met Azië gelegen, absoluut noodzakelijk na het schrappen van de verre verplaatsing naar Zuid-Afrika. Al blijft de geloofwaardigheid van dit officieel FIA Wereldkampioenschap Rallycross eerder bedenkelijk, met slechts een 8-tal deelnemers en slechts één wedstrijd op een ander continent dan Europa.
Maar, dat doet natuurlijk geen afbreuk aan het uitzonderlijke talent van de Zweed Johan Kristoffersson, die vandaag zijn zevende wereldtitel veroverde. Met zijn VW Polo van het familiale team KMS, het enige team dat dit seizoen resoluut koos voor een klassieke verbrandingsmotor in plaats van de elektrische aandrijving van vorig jaar, pakte hij in de tweede heat voldoende punten om de wereldtitel al veilig te stellen. En dat na een indrukwekkende tweede heat, waarin hij nog eens zijn talent showde.
“Is de titel al binnen? Dat wist ik zelfs niet. Maar, ik heb me wel ongelofelijk geamuseerd in deze heat, waarin ik zowel Grönholm als de broers Hansen kon passeren,” reageerde de 35-jarige Zweed uit Arvika meteen na de tweede heat. “Zoals verwacht waren de elektrische RX1e’s in het voordeel bij de start op dit circuit, maar onze Polo’s hebben het voordeel dat ze wat lichter zijn. Het betekende wel dat we vaak een inhaalrace moeten rijden. Deze titel is een bekroning voor het fantastische werk dat ons KMS-team dit seizoen geleverd heeft. En, het is nog niet gedaan. Ook Ole-Christian (Veiby) kan nog een goede zaak doen in het kampioenschap. Ik ga hem helpen,” verklaarde Kristoffersson, die meteen woord hield in de halve finale. De wereldkampioen stevende op een overwinning af, maar hij liet bewust het tempo zakken om zijn teamgenoot te laten aansluiten. Toen die in de slotronde de tweede plaats pakte, liet Kristoffersson zijn maatje Veiby, ooit nog actief bij Hyundai in WRC2, met plezier passeren zodat de Noor in de finale vanaf pole position van start kon gaan. Timmy Hansen moest in deze halve finale tevreden zijn met de derde plaats.
In de finale deed de 28-jarige Ole-Christian Veiby wat niemand voor mogelijk hield. Met zijn VW Polo, aangedreven door een verbrandingsmotor, nam hij een perfecte start, waarbij hij polesitter Kevin Hansen het nakijken gaf. Die werd zwaar onder druk gezet door Niclas Grönholm en daar profiteerde Veiby van om een kloof te slaan. Deze keer liet de Noor zijn kans niet liggen. Zijn 13de podiumplaats ooit in World Rallycross, was zijn eerste op het hoogste schavotje. Veiby was dolblij en opgelucht. In zijn spoor werd Niclas Grönholm tweede, voor Kevin Hansen. Die laatste reed als vierde over de finish, achter Johan Kristoffersson, maar die vergat in de finale de jokerlap te nemen, nadat papa Tommy als spotter in al zijn enthousiasme hem vergat te verwittigen dat de slotronde was aangebroken.
“Deze overwinning draag ik zeker op aan het team. Ze hebben me een perfecte VW geprepareerd en via de radio hielden ze me kalm tijdens de race. Na de kopstart zag ik dat Kevin en Niclas elkaar het leven zuur maakten. Ik moest gewoon zuiver rijden en geconcentreerd blijven,” lachte OC Veiby, die tijdens de slotwedstrijd op zondag nog een gooi kan doen naar de titel van vice-wereldkampioen achter zijn kopman en kersvers wereldkampioen Johan Kristoffersson.
Foto’s KMS en FIA World RX