Rallycross

Kristof Bex als kampioen naar de finale

Pinterest LinkedIn Tumblr

Bij de grote kanonnen kwam Yorick Maeyninckx dan toch aan de start. Niet met zijn Volvo 240, maar met de ex-Roland Myny Volvo S40. “Na de motorbreuk van vorige week, kreeg ik heel wat steun deze week en zo kon ik hier aan de start komen met de S40 van Roland Myny. Deze Volvo is beter dan mijn ‘mean machine’. Ik heb een 8-klepper en in deze S40 zit een 16-klepper drielite, dezelfde motor als de motor die Kristof Bex heeft. Maar, de aanpassing is niet zo eenvoudig, want deze S40 heeft minder koppel. Het vermogen zit hoger in de toeren,” vertelde Maeyninckx. 


Ook Michael De Keersmaecker reed met een auto die hij niet kende. Logisch, want de Europese kampioen van 2007 en 2008 maakte een eenmalige comeback in rallycross: “Ik wil afscheid nemen van de fans. Deze BMW M3 E30 van Bart Bel is een topauto. Ik heb gekozen voor de tweede wagen, die volgens mij nog iets beter is omdat de motor wat verder naar achteren is ingebouwd. Ik heb in het verleden nog met Volvo’s gereden, maar die hadden een motor die wat progressiever was. Deze BMW geeft zijn maximaal vermogen al vanaf 2.000 t/min. Indrukwekkend, maar niet zo makkelijk…”
Voor De Keersmaecker, die vanaf de eerste reeks het gevecht met Maeyninckx aan kon gaan, leek er een derde plaats in te zitten, maar in het Hellegat verslikte hij zich even, waardoor hij als vijfde zou finishen. Na een paar donuts om de fans uit te wuiven, werd hij echter gediskwalificeerd. Niet dat de piloot uit Londerzeel daar wakker van zal liggen.


Vooraan nam Yorick Maeyninckx de beste start, maar Kristof Bex plakte op zijn bumper en de piloot uit Zolder ging tot het uiterste om voor eigen publiek te winnen. In de lange rechtse bij het ingaan van de tweede ronde liet Maeyninckx een klein gaatje vallen en Bex stak zijn S40 binnendoor. Bex reed vervolgens naar de overwinning die hem meteen ook de titel oplevert.
“Met Yorick ben je nooit klaar. Hij nam een prima start, maar een klein gaatje was voldoende om mijn kans te grijpen. Weer een perfect weekend,” lachte kersvers kampioen Kristof Bex. Bart Bel werd in het spoor van Maeyninckx derde, voor Davy Leysen en Peter Van de Wege, die met zijn kleine Yaris 2-liter knap stond kon houden tussen het RWD-geweld.

Opnieuw Steve Volders bij de tweeliters
Belgisch kampioen Steve Volders schreef ook de voorlaatste manche van het seizoen op zijn naam. De Volvo-rijder nam zonder veel problemen afstand van Jordy Putzeys, die een sterke wedstrijd bekroonde met een tweede plaats. Volders had wat meer weerwerk verwacht.


“Met Nick Neyens en Martijn Vanhove stonden er twee snelle streekpiloten aan de start. Ik had een pittige finale verwacht. Ik nam de kopstart en zag dat mijn twee grootste rivalen in de eerste bocht in elkaar haakten. Vanaf dat moment was de wedstrijd beslist. Jammer,” aldus Volders.
Martijn Vanhove gaf na de aanrijding met Nick Neyens bij de start meteen op omdat zijn BMW onbestuurbaar was door schade aan de voortrein. Neyens, die zich excuseerde bij zijn collega omdat hij de deur te snel had gesloten, moest enkele meters verder zijn snelle Escort aan de kant zetten met technische averij. Zo ging de derde plaats naar Joël Strackx, die een goede zaak deed voor zijn tweede plaats in het kampioenschap, voor de mooie Citroën Xsara kit car van Steve Otzer. 
West-Vlaming Kimi Vermeulen, nog in strijd voor de tweede plaats in het kampioenschap, moest in de halve finale de strijd staken door een kapot differentieel op zijn Ford Sierra.

Yves Teelen oppermachtig voor eigen publiek
In RX3 bleef titelverdediger Davy Van Den Branden afwezig. Ook Nick Vanalken, nochtans erg sterk in de vorige wedstrijden, kende een ongelukkig weekend. Na problemen met de versnellingsbak in de trainingen, was het tevergeefs zoeken naar grip voor de VW-rijder, die in de finale zijn start miste. Vanalken kwam niet verder dan de vijfde plaats, voor Willem Veltman. Vooraan stond er geen maat op Yves Teelen, die de heats en finale domineerde met zijn Peugeot 208. Yenthe Putzeys werd tweede, ondanks fel aandringen van Ben Lenaerts en Danny Luyten.  

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment