Rallycross

Yorick Maeyninckx verzorgt het spektakel

Pinterest LinkedIn Tumblr

De voorlaatste meeting van het Belgian Rallycross Championship werd verreden op het Eurocircuit in het Nederlandse Valkenswaard, in het kader van een internationale meeting samen met het Brits en het Nederlands kampioenschap. De Supernationals +2000cc zorgden weer voor een geweldig spektakel. Uiteindelijk pakte Yorick Maeyninckx na een bewogen finale zijn eerste nationale overwinning.

Na vier kwalificatiereeksen stond Kristof Bex weer bovenaan de tabellen met zijn Volvo S40, maar Bart Bel bewees met twee snelste tijden dat zijn BMW M3 op het Eurocircuit zeker kans maakte op de zege. Yorick Maeyninckx klokte als derde ook een snelste tijd met de “Rammstein” Volvo 240. Ludo Hermans, in het kampioenschap de dichtste achtervolger van Kristof Bex, plaatste zich als vierde voor de halve finales, maar daarin ging het fout. In een poging om buitenom de BMW van Roel Verhoeven te passeren op het onverhard, stuurde de Volvo-rijder te vroeg naar binnen, waardoor Verhoeven geen uitweg had en tegen de muur knalde. De wedstrijdleiding besliste om Ludo Hermans niet toe te laten tot de finale.

Maeyninckx laat de kans niet liggen

In de grote finale stonden Kristof Bex en Bart Bel zij-aan-zij op de eerste startrij, maar twee ronden verder waren ze beiden uit koers. In de eerste bocht ging de Nederlandse BMW-rijder van de baan na een viriel duel met Kristof Bex. Een ronde verder ging Bex rond, waardoor zijn Volvo na de eerste bocht dwars op de baan stond. De wedstrijd ging echter verder…

“Bij het insturen van de eerste bocht ging ik van het gas omdat ik de gele vlag voor Bart Bel zag. Daardoor ging ik rond. Ik stond dwars op de baan na een blinde bocht, waar de wagens aan hoge snelheid uitkomen. Ik kreeg de wagen niet gestart, wat wel vaker gebeurt. Toen Yorick en Cools uit de bocht kwamen, hebben ze mijn wagen nog geraakt. Echt, ik begrijp niet dat de wedstrijdleiding de race niet stil wilde leggen,” aldus Kristof Bex, die als leider in het kampioenschap nog maar eens kostbare punten verspeelde.

Bart Bel, nog een kanshebber, geraakte ook niet verder. “Echt zuur, want ik had de kopstart genomen, voor ik een tik kreeg,” aldus Bel.

Yorick Haeyninckx liet de kans niet liggen om zijn eerste nationale overwinning te pakken. “Ik zat op de bumper van Bex toen hij rond ging. Ik heb hem wel geraakt, met flinke schade tot gevolg.Daarna moest ik blijven aanvallen, want Glenn Cools plakte op mijn bumper… Ik kon gelukkig het hoofd koel houden.”

Volders met een andere Volvo C30

In de categorie tot 2000cc ruilde Steve Volders de ex-Sterkens Volvo C30 voor het exemplaar dat Bart Stouten eerder dit seizoen nog bestuurde. Die wagen, enkele jaren geleden in Zweden gebouwd in opdracht van Filip Baelus, bleek het ideale wapen om de ganse wedstrijd te domineren. Steve Volders won met een mooie voorsprong van Peter van de Wege, de snelle Nederlander met zijn Toyota Yaris, en Mandy Kasse, die in de slotronde Ben Desener nog naar de vierde plaats verwees. Martijn Vanhove, die als leider aan de start kwam, geraakte niet verder dan de zesde plaats door problemen met de uitlaat van zijn BMW.

“Wat was het verschil tussen deze Volvo C30 en de versie die ik eerder bestuurde? Niet het vermogen, maar wel de wegligging en vooral de tractie bij het uitkomen van de bochten. Dit is gewoon weer een Volvo waar ik mijn naam mee kan schrijven. Het voelde geweldig aan,” vertelde Steve Volders, wiens dochter Zoë haar eerste rallycross reed in de klasse voor RST’s.

Van Den Branden met een nieuwe motor

In RX3 was Yenthe Putzes, na twee snelste tijden op zaterdag, de snelste na de vier reeksen. De Limburger plaatste zijn Corsa op de pole, maar meteen bij de start liet hij zich verrassen door de Citroën DS3 van Davy Van Den Branden. Die liet zich niet meer op een foutje betrappen en won voor Yves Teelen, Yenthe Putzeys en Nick Vanalken, recent de snelste in Arendonk maar dit weekend nooit in strijd voor winst.

“Deze overwinning zal het team veel voldoening geven,” lachte Davy Van Den Branden. “We hadden voor deze wedstrijd beslist om een nieuwe motor in te bouwen, met wat meer vermogen voor de snelle circuits in Valkenswaard en Mettet. We hebben perfect toegewerkt naar de finale. Vanochtend waren we in de derde heat nog 0″1 trager dan Yves Teelen en in de derde heat klokten we de beste tijd. Tegen de finale hadden we de juiste afstelling gevonden om Putzeys te verrassen.”

Net toen hij uit de jokerlap kwam, maakte Yenthe Putzeys een schakelfoutje, waardoor ook Yves Teelen nog voorbij ging naar de tweede plaats. “We zaten heel dicht bij de overwinning, maar in de start was Davy een fractie sneller. Ik kon van de derde plaats nog naar de tweede plaats oprukken. Daar ben ik tevreden over, want alles wordt pas beslist in Mettet.”

Weer Van Eyken

Bij de Superbuggy’s stond er weer geen maat op de Spies Buggy van Mark van Eyken. Enkel in de vierde manche moest hij de snelste tijd aan Glenn Sente laten toen een aandrijfas op zijn Spies brak. Van Eyken won voor Sente en de Nederlanders Sjakko de Visser en Peter Barnhoorn. Johan Versluys brak in de reeksen de versnellingsbak van zijn Trackline Buggy.

“Na de motorpanne in Arendonk reden we hier met de reservemotor, die wat minder vermogen heeft. Het ging prima, al zullen we een Mettet wel opnieuw met onze goede motor rijden,” vertelde Van Eyken.

Het Belgian Rallycross Championship zal op 18 en 19 november beslist worden op circuit Jules Tacheny in Mettet, waar de deelnemers nog twee wedstrijden afwerken.

(Foto’s Belgian RX – Johan Hendrickx)

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment