Reportage

Audi grijpt de macht in de Dakar

Pinterest LinkedIn Tumblr

Halfweg de 46ste Dakar Rally, kan Audi Sport terugblikken op zijn beste prestatie tot op heden. Na zes van twaalf etappes, heeft Audi de eerste twee plaatsen in handen met Carlos Sainz-Lucas Cruz aan de leiding, 20′ voor hun Zweedse teamgenoten Mattias Ekström en Emil Bergkvist. Enkel Stéphane Peterhansel kende pech in de 6de etappe. Door hydraulische problemen, veroorzaakt door een harde landing na een passage over een duin, viel hij van de zesde plaats terug naar de 22ste stek. De 14-voudige Dakar-winnaar is nu de waterdrager voor zijn twee teamgenoten.

Carlos Sainz en Lucas Cruz staan na de opgave van Al Rajhi aan de leiding van de 46ste Dakar. (Maragni)

Carlos Sainz, die de Dakar al drie keer won, blijft op zijn hoede. “Deze leidersplaats betekent nog niets. We zijn nog maar halfweg de wedstrijd. Er kan nog veel gebeuren. In de eerste etappes hadden wel een paar hachelijke momenten toen we in het stof van andere deelnemers reden. Hopelijk blijven we daar volgende week van gespaard.”

Mattias Ekström, tweede, was bijzonder tevreden: “Dit is nog maar mijn 4de deelname, dus ik heb niet de ervaring van Carlos. De navigatie was moeilijk in de marathonrit. Emil heeft het prima gedaan en ik heb een goed tempo gevonden zonder over de limiet te gaan.”

Nadat Al-Rajhi in het eerste deel van de 48U Stage over de kop ging, was het grote slachtoffer van het korte tweede gedeelte niemand minder dan Nasser Al-Attiyah, die maximaal ten aanval trok met de Prodrive Hunter. Door een gebroken wielnaaf, verloor hij uiteindelijk 2h45′. Zijn winstkansen zijn verkeken.

Sebastien Loeb won de etappe. (Maragni)

De tweedaagse werd gewonnen door Sébastien Loeb, die bewust als 35ste van start ging om te kunnen profiteren van de sporen van de anderen. Loeb was uiteindelijk 2 minuten sneller dan Carlos Sainz, die de leiding neemt in het algemeen klassement. De Fransman is opgerukt naar de derde plaats algemeen.

“Onze strategie heeft goed gewerkt, ook al moesten we 32 teams inhalen op de piste. Het was een gok, maar ik denk dat we de juiste keuze hebben gemaakt,” aldus Loeb.

Van Belgische zijde was er een prima 9de plaats in de uitslag voor Guillaume de Mévius en Xavier Panseri, op 41’28” van winnaar Loeb. In de algemene stand staat de Overdrive-piloot op de vijfde plaats ook 1h09’47” van leider Carlos Sainz.

Guillaume de Mevius en Xavier Panseri in hun Toyota Hilux T1+ in actie in het Empty Quarter. (DPPI/Gooden)

“Ik ben heel tevreden over onze eerste week, waarin ik een dagzege behaalde en veel bijgeleerd heb. Vergeet niet dat dit mijn eerste deelname in T1+ is en het is ook mijn eerste samenwerking met Xavier Panseri,” lacht Guillaume. “In de lange duinenrit in het Empty Quarter, heb ik wat voorzichtigheid ingebouwd om de auto een beetje te sparen, want we hadden geen service. Bovendien werd ik zelf een beetje wagenziek door het voortdurend op en af de duinen te rijden. Het was erg vermoeiend om bijna 600 km voortdurend op en af duinen te rijden.”

Guillaume de Mevius bij de finish van rit 6. (Duhamel)

Bij de Moto’s deed Adrien Van Beveren een prima zaak. De Fransman behaalde zijn eerste overwinning van deze Dakar, de 4de ritzege in zijn carrière, waardoor hij oprukt naar de derde plaats in de algemene stand, 9’21” achter Ricky Brabec, merkgenoot bij Honda. Ross Branch staat op de tweede plaats op 51″.

Joris Van Dyck beleefde een probleemloze 48H rit, waarbij het heel bijzonder was om de nacht alleen in een tentje door te brengen onder de blote hemel in de woestijn. “De rit ging op zich wel goed. Op donderdag had ik al meer dan de helft van de rit afgewerkt, waarbij ik de motor wel had gespaard. Ik zag links en rechts wel rijders die hun koppeling hadden opgebrand in de duinen of wiens motor de geest had gegeven. Dan heb je echt een probleem, want ’s avonds was er geen service. In het bivak kregen we allemaal een doos met daarin de maaltijd voor ’s avonds en het ontbijt. Dat moesten we zelf klaarmaken. En dan slapen onder de sterrenhemel in de woestijn. Onvergetelijk.”

Joris Van Dyck in actie in het Empty Quarter.

Joris werkte met zijn Husqvarna de rit af op de 62ste plaats, waardoor hij is opgerukt naar de 63ste plaats algemeen.

Bij de Trucks heeft Martin Macik op de marathonproef het commando overgenomen van leider Janus Van Kasteren, die wellicht te veel risico’s nam met zijn agressieve rijstijl. Het kostte de Nederlander 2 uur door lekke banden. Macik heeft de leiding genomen met een mooie voorsprong van 1h16′ op Ales Loprais. Mitchel Van den Brink is opgerukt naar de derde plaats, voor Van Kasteren, Versteynen en Becx.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment