In rallyraid hebben de Dacia Sandriders hun eerste optreden in het Wereldkampioenschap Rallyraid met glans doorstaan. In de Rally van Marokko ging de dubbel naar de twee nieuwe Dacia Sandriders van Nasser Al-Attiyah en Edouard Boulanger, de titelverdedigers, en van Sébastien Loeb en Fabian Lurquin. Op de vijfde en laatste dag zakte Guillaume de Mevius, genavigeerd door Mathieu Baumel, naar de derde plaats in zijn eerste wedstrijd met de Mini van X-Raid. Een veelbelovend resultaat in de voorbereiding op de Dakar.
“We hebben vandaag door een technisch probleem, een riem die vervangen moest worden, bijna 12 minuten en de 2de plaats verloren. Eens te meer zaten we goed in het ritme. Het zit dus goed met de Mini en de samenwerking met Mathieu verliep prima. Het blijft een podiumplaats en dat is een goed resultaat na mijn eerste wedstrijd voor R-raid, zeker gelet op het startveld hier. We hebben nog wat werk met het team, maar dit is veelbelovend voor de toekomst. We maakten hier kennis met het team in de Rally van Marokko. Ik ben blij dat we de juiste keuze gemaakt hebben. Ik weet dat sommigen twijfels hadden over mijn keuze, maar we hebben bewezen dat de auto competitief is en dat we vooraan mee kunnen strijden. Dat is veelbelovend voor de Dakar en de komende jaren. Natuurlijk is het spijtig dat we de tweede plaats nog verliezen, zeker omdat ik ervan overtuigd was dat we het Nasser nog moeilijk hadden kunnen maken. Maar, dat is autosport…”
Tegen de Dacia’s van Al-Attiyah en Loeb was niemand opgewassen. De vierde plaats ging naar Yazeed Al-Rajhi met een Toyota van Overdrive Racing, voor de Toyota van de jonge Seth Quintero en de Ford van Martin Prokop. Carlos Sainz, fabrieksrijder voor M-Sport, eindigde nog net in de Top 10.
Van Belgische zijde was er verder het WK-debuut van Koen Wauters. Samen met navigator Kurt Keysers, stuurde Koen Wauters de Toyota Hilux naar de 54ste plaats algemeen, als 24ste bij de auto’s. Een wedstrijd eindigt pas wanneer het team de eindmeet haalt. Ei zo na liep het in de laatste 60 km van de Rally van Marokko nog mis voor Koen Wauters.
“We zaten een beetje krap op het vlak van benzine en dus haalden we nog een tonnetje extra uit voorzorg”, zegt Koen Wauters. “Op 50 km van de finish viel de motor dood. Na even wachten kregen we hem terug aan de praat. Tijdens de laatste 39 km is de wagen zes keer stilgevallen. Een probleem met de benzinedruk dat waarschijnlijk te wijten is aan andere benzine. Maar eind goed al goed. Bij ons WK-debuut halen we de finish en zijn we zelfs tweede in onze klasse. Twee lekke banden, waarvan één tijdens de proloog en dus op een heel slecht moment, is het enige dat we echt hebben voorgehad. Het tijdverlies in de fesh fesh is eigenlijk een wedstrijdfeit. Het was een beetje jammer omdat we net aan een opmarsje bezig waren en je dan terug naar beneden getrokken wordt. Los van het resultaat kwamen we naar Marokko om ons te amuseren. En of we dat gedaan hebben.”
Tussen alle toprijders en fabrieksteams parkeerde dagelijks de assistentietruck van Feryn Dakar Sport. “Begin dit jaar deden we mee aan de Africa Eco Race”, zegt Koen Wauters. “Daar draaiden we vooraan mee en uiteindelijk won Pascal Feryn de wedstrijd bij de wagens. Hier in Marokko was het een ander niveau. Het verschil met de wereldtop is mega. Af en toe krijgt er één van die toprijders iets aan de hand. Je ziet die naast de kant staan om je dan pakweg een uur later tegen volle snelheid voorbij te vliegen. Het is soms niet te vatten. Het was fantastisch dat we een week konden meedraaien in die karavaan. Het ritme lag hier een pak hoger dan wat ik gewoon ben. Behalve plezant was het een leerrijke ervaring. Tot slot een bijzonder woord van dank voor de vijf mensen die hier ter plaatse het beste van zichzelf hebben gegeven en aan mijn copiloot Kurt. Hij was een fantastische gids. Merci, merci, merci.”
Kurt Keysers draait al jaren mee in de rallyraid en bij Feryn Dakar Sport. “Het was een geweldige om samen met Koen aan deze wedstrijd deel te nemen”, zegt Kurt Keysers. “Het was ook eens plezant om op dit niveau te rijden. Het was meer dan indrukwekkend. Als je ziet wat hier aan de start staat en als je dat vergelijkt met onze wagen, dan kan je alleen maar zeggen dat wij het heel goed hebben gedaan. Ik heb genoten, ook al heb ik enkele keren gevloekt toen we het waypoint niet vonden of er niet bij geraakten. Maar gekke dingen doen om absoluut dat waypoint af te vinken, dat doen we niet. Op één week tijd ben ik toch wel wat ouder geworden. Het lichaam krijgt heel veel klappen te verwerken. Maar kijk, het is voorbij. Ik mis het nu al.”
(foto’s Simon Bauchau)